در مراسم اعطای گواهی صلاحیت عملکرد نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت عنوان شد
سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای گسترش فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک با هدف تحقق تله مدیسین، گفت: «امروز پایگاه اطلاعات بیمهشدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمیکنیم.»![](/uploads/posts/2020-09/1599543156_2.png)
وعده حذف کاغذ تا پایان سال 1400
18 شهریور 1399 ساعت: 10:6
18 شهریور 1399 ساعت: 10:6
سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای گسترش فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک با هدف تحقق تله مدیسین، گفت: «امروز پایگاه اطلاعات بیمهشدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمیکنیم.»
![](/uploads/posts/2020-09/1599543156_2.png)
به گزارش خبرنگار سپید، مراسم اعطای گواهیهای صلاحیت عملکرد نسخه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت برگزار شد.
طاهر موهبتی، سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران در این مراسم گفت: «کرونا به ما آموخت که راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و صحبتهایی که در این دوران در مورد تله مدیسین یا دوراپزشکی مطرح میشود مبنای اصلی آن نسخهنویسی الکترونیک است.»
وی افزود: «در ابتدای شروع کار در سازمان بیمه سلامت وقتی به هر نقطهای برای اصلاح نگاه میکردیم، مشاهده میشد که ردپایی در فناوری اطلاعات دارد. درنتیجه یکی از رویکردهای اصلی سازمان بیمه سلامت، استقرار سازمان الکترونیک شد.»
موهبتی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد واحد فناوری اطلاعات در این سازمان، اظهار داشت: «این موضوع به ابزارهایی نیاز داشت که اولین اقدام ایجاد معاونت فناوری اطلاعات بود. در آن زمان در حد مدیریت منابع و مصارف حرف میزدیم و امروز از فتح قلههایی در فناوری اطلاعات صحبت میکنیم.» وی اضافه کرد: «در این میان پروژههای خیلی خوبی اجرایی شد که مهمترین آن رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری بود که امروز در بخش خصوصی نیز آغاز شده است.»
موهبتی در ادامه به سایر بخشها نیز اشاره کرد و گفت: «راهنماهای بالینی در حال حاضر کنترل میشود که بر این اساس ۷۳۰ خدمت در سامانه تعیین خدمت در حال کنترل است. ضمن اینکه سامانه تایید دارو نیز داروها را کنترل میکند و اگر قاچاق دارو یا خریدوفروش غیرقانونی آن به حداقل رسیده به خاطر فعالیت همین سامانههاست.»
وی با تاکید بر اینکه این سامانهها مانند بانکداری الکترونیک به مرور زمان کامل میشوند، خاطرنشان کرد: «هر هزینهای که در این بخش میشود به مرور زمان ارزش آن بیشتر آشکار میشود. برای مثال تلفن همراه در ابتدا فقط برای مکالمه استفاده میشد و امروز کمترین استفاده ما از تلفن همراه برای مکالمه است»
سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: «امروز بسیاری از کارهایی که در سه سال اخیر در سازمان بیمه سلامت انجام شده وظیفه بخش دولتی نیست زیرا هرچه حضور بخش دولتی پررنگ شود، حضور بخش خصوصی کمرنگ میشود، اما با این حال باید بتوانیم بازار و محیط کسب و کار را فراهم کنیم.»
وی افزود: «بخش خصوصی نیز ظرفیتهای جدیدی را ایجاد میکند و بخش دولتی باید یاد بگیرد که چطور با بخش خصوصی رفتار کند تا اعتماد ایجاد شود چراکه با شکلگیری این اعتماد است که میتوان به حداکثر ظرفیتها و اولویتها دسترسی پیدا کرد.»
موهبتی گفت: «امروز پایگاه اطلاعات بیمهشدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت. البته اهداف دیگری همچنان برای ما وجود دارد و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمیکنیم.»
وی در پایان تصریح کرد: «تا پایان سال ۱۳۹۹ باید استقرار نسخه الکترونیک در ۸۰ درصد مطبها انجام شود و در رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری هم صد در صد بخش دولتی و خصوصی باید پوشش داده شود.»
کوروش فرزین گفت: «از چند ماه گذشته تاکنون با شرکتهایی که نرمافزارهایی طراحی کردهاند، وارد تعامل شدیم؛ زیرا تکلیفهای قانونی در مورد نسخه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بر عهده سازمان بیمه سلامت است.»
وی با بیان اینکه مهمترین تکلیف قانونی سازمان بیمه سلامت به نتیجه رساندن بحث استحقاق سنجی است، افزود: «در سالهای گذشته اگر نسخههای کاغذی پذیرفته میشد، نسخه الکترونیک نیز بهنوعی ارسال میشد، اما داروخانهها و پاراکلینیکها اطلاعات نسخهها را بهصورت مکانیزه تحویل ادارههای کل بیمه سلامت میدادند.» فرزین با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت علاوه بر تکالیف دیگر مکلف به رفع همپوشانیهای بیمهای نیز بود، تصریح کرد: «رفع همپوشانی بیمهای در صورتی امکانپذیر بود که تکلیفهای سازمان بهصورت یکپارچه هنگام ارائه خدمت انجام میشد.»
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: «مهمترین هدف ما احقاق حقوق شهروندی است تا بیمهشدگان بتوانند با کمترین زحمت از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند. ازاینرو خدمات غیرحضوری باید در بستر الکترونیک ارائه شوند تا این حق بهصورت کامل ادا شود.» فرزین گفت: «همچنین بر اساس تکلیف قانونی وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت با شکلگیری پرونده الکترونیک سلامت تمام تراکنشهای بیمهای افراد میتواند در این بستر نهادینه شود. همچنین سهولت در رسیدگی و پرداخت به موقع به مراکز طرف قرارداد هم در این قالب انجام میشود تا با اعمال قوانین بیمهای بهصورت آنلاین، رسیدگی اسناد از حالت سنتی خارج شد.»
وی با تاکید بر اهمیت میزان همکاری مراکز و موسسههای طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت در این زمینه، اظهار داشت: «طبیعی است که در هر تغییر رفتاری، مقاومتها و کندی در سیستم ایجاد میشود. همچنین یکی دیگر از چالشهای ما یکپارچه بودن سیستمها است. علاوه بر این مشکل آنلاین بودن، قطعی و کندی اینترنت و میزان پاسخگویی زیرساختها هم یکی دیگر از عمدهترین چالشها است. ضمن اینکه تعامل با سایر نهادها و سازمانهای بیمهگر نیز در این راستا مهم و امری حیاتی است.»
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران هدف اصلی از تلاشهای صورت گرفته در بحث تکمیل زیرساختهای الکترونیک را تولید و ارائه سرویس واحد دانست و گفت: «ما به دنبال طراحی نرمافزاری نبودیم که در مطبها بهعنوان نرمافزار ارائه خدمت فعال باشد. البته پشتیبانی و توسعه این نرمافزار زمانبر بود و درنتیجه با تلاشهای صورت گرفته نرمافزاری در مطبها برای راهاندازی نسخه الکترونیک تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.»
فرزین با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت از ابتدا آمادگی داشت تا نرمافزارهای دیگر نیز بتوانند نیازهای مراکز طرف قرارداد را برطرف کنند، افزود: «خوشبختانه هیچ نگاه و یکسونگری نسبت به نرمافزار خاصی وجود نداشت و ندارد زیرا به اعتقاد ما اگر حجم نرمافزارها افزایش پیدا کند، حتی میتوانیم این مراحل را به بخش خصوصی هم واگذار کنیم تا زمان ارائه تاییدیه و گواهی به نرمافزارها کاهش یابد تا تعامل مستمر با نرمافزارها هرچه سریعتر انجام شود.»
وی با تاکید بر اینکه برای این موضوع باید دادهها و اطلاعات درست در اختیار بیمهها قرار داده شود، افزود: «اگر بخواهیم نگاه متعالیتری به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به پیش، حین و پس از خدمت تبدیل کنیم. در این صورت به دادههایی نیاز داریم که اگر به درستی جمعآوری و تحلیل و رسیدگی نشوند، به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید.»
میلابی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از راهاندازی سامانههای الکترونیک بررسی دقیق اسناد پزشکی است، اضافه کرد: «همچنین باید با استفاده از اصول و قواعد بتوانیم مدیریت منطقی روی منابع انجام بدهیم تا عدالت در دسترسی به خدمات سلامت اجرایی شود. علاوه بر این از طرفی هم باید نیازهای ذینفعان شناسایی شده و چهارچوب مشخصی داشته باشد. چراکه یکی از اصولی که باید رعایت شود، جدا کردن لایه تصمیمهای راهبری از مدیریت است.»
معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به حمایت مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت از خدمات الکترونیکی، اظهار داشت: «با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، اولین قدم برای الکترونیک شدن خدمات برداشته شد که گام موثری در راستای برقراری عدالت در سلامت بود.»
وی افزود: «وقتی سند بخواهد بررسی شود، اول باید مشخص باشد که قوانین چیست سپس بر اساس قوانین تقبل هزینه انجام شود. در مرحله بعد اطلاعات به سامانه مالی میرود و در سامانه مالی اعتبارات بر اساس بودجه تخصیص داده شده و در نهایت پرداخت میشود. لذا اگر این زنجیره را در نظر بگیریم میبینیم که با یک رسیدگی ساده سروکار نداریم ب با زنجیرهای از فعالیتها در ارتباط هستیم.»
میلابی در ادامه گفت: «رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال ۹۷ در برنامههای سازمان بیمه سلامت قرار گرفت که هر سال برنامه عملیاتی برای آن در نظر گرفته شد.»
معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران در پایان به روند رسیدگی به اسناد در حوزه بستری و سرپایی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: «برای اسناد سرپایی چارچوب اولیه نسخه الکترونیک راهاندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهرهبرداران قرار گرفته است. علاوه بر این تاکنون بیش از ۳۰ پروژه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت به نتیجه رسیده است.»
طاهر موهبتی، سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران در این مراسم گفت: «کرونا به ما آموخت که راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و صحبتهایی که در این دوران در مورد تله مدیسین یا دوراپزشکی مطرح میشود مبنای اصلی آن نسخهنویسی الکترونیک است.»
وی افزود: «در ابتدای شروع کار در سازمان بیمه سلامت وقتی به هر نقطهای برای اصلاح نگاه میکردیم، مشاهده میشد که ردپایی در فناوری اطلاعات دارد. درنتیجه یکی از رویکردهای اصلی سازمان بیمه سلامت، استقرار سازمان الکترونیک شد.»
موهبتی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد واحد فناوری اطلاعات در این سازمان، اظهار داشت: «این موضوع به ابزارهایی نیاز داشت که اولین اقدام ایجاد معاونت فناوری اطلاعات بود. در آن زمان در حد مدیریت منابع و مصارف حرف میزدیم و امروز از فتح قلههایی در فناوری اطلاعات صحبت میکنیم.» وی اضافه کرد: «در این میان پروژههای خیلی خوبی اجرایی شد که مهمترین آن رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری بود که امروز در بخش خصوصی نیز آغاز شده است.»
اجرای نسخهنویسی الکترونیک در ۷۶ درصد مطبها
سرپرست سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک در حال حاضر در ۷۶ درصد مطبها بهصورت آنلاین اجرایی میشود، تاکید کرد: «۶۰ تا ۷۰ درصد این میزان نسخه الکترونیک و بقیه استحقاق سنجی است. علاوه بر این در حال حاضر ۵۰ درصد داروخانهها هم با تمام مشکلاتی که دارند تحت پوشش نسخهپیچی الکترونیک هستند.»موهبتی در ادامه به سایر بخشها نیز اشاره کرد و گفت: «راهنماهای بالینی در حال حاضر کنترل میشود که بر این اساس ۷۳۰ خدمت در سامانه تعیین خدمت در حال کنترل است. ضمن اینکه سامانه تایید دارو نیز داروها را کنترل میکند و اگر قاچاق دارو یا خریدوفروش غیرقانونی آن به حداقل رسیده به خاطر فعالیت همین سامانههاست.»
وی با تاکید بر اینکه این سامانهها مانند بانکداری الکترونیک به مرور زمان کامل میشوند، خاطرنشان کرد: «هر هزینهای که در این بخش میشود به مرور زمان ارزش آن بیشتر آشکار میشود. برای مثال تلفن همراه در ابتدا فقط برای مکالمه استفاده میشد و امروز کمترین استفاده ما از تلفن همراه برای مکالمه است»
سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: «امروز بسیاری از کارهایی که در سه سال اخیر در سازمان بیمه سلامت انجام شده وظیفه بخش دولتی نیست زیرا هرچه حضور بخش دولتی پررنگ شود، حضور بخش خصوصی کمرنگ میشود، اما با این حال باید بتوانیم بازار و محیط کسب و کار را فراهم کنیم.»
وی افزود: «بخش خصوصی نیز ظرفیتهای جدیدی را ایجاد میکند و بخش دولتی باید یاد بگیرد که چطور با بخش خصوصی رفتار کند تا اعتماد ایجاد شود چراکه با شکلگیری این اعتماد است که میتوان به حداکثر ظرفیتها و اولویتها دسترسی پیدا کرد.»
موهبتی گفت: «امروز پایگاه اطلاعات بیمهشدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت. البته اهداف دیگری همچنان برای ما وجود دارد و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمیکنیم.»
وی در پایان تصریح کرد: «تا پایان سال ۱۳۹۹ باید استقرار نسخه الکترونیک در ۸۰ درصد مطبها انجام شود و در رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری هم صد در صد بخش دولتی و خصوصی باید پوشش داده شود.»
تکلیف قانونی بیمه سلامت در بخش استحقاق سنجی
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران هم در مراسم اعطای گواهیهای صلاحیت عملکرد نسخه الکترونیک با اشاره به اقدامات این سازمان برای گسترش زیرساختهای الکترونیک برای نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک گفت: «اکنون آزمایشگاه بیمه سلامت در سازمان بیمه سلامت آمادگی دارد که با هر نرمافزاری در هر حوزهای تعامل کند و در حال حاضر ۱۸ نرمافزار از این سازمان گواهی صلاحیت دریافت کردهاند.»کوروش فرزین گفت: «از چند ماه گذشته تاکنون با شرکتهایی که نرمافزارهایی طراحی کردهاند، وارد تعامل شدیم؛ زیرا تکلیفهای قانونی در مورد نسخه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بر عهده سازمان بیمه سلامت است.»
وی با بیان اینکه مهمترین تکلیف قانونی سازمان بیمه سلامت به نتیجه رساندن بحث استحقاق سنجی است، افزود: «در سالهای گذشته اگر نسخههای کاغذی پذیرفته میشد، نسخه الکترونیک نیز بهنوعی ارسال میشد، اما داروخانهها و پاراکلینیکها اطلاعات نسخهها را بهصورت مکانیزه تحویل ادارههای کل بیمه سلامت میدادند.» فرزین با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت علاوه بر تکالیف دیگر مکلف به رفع همپوشانیهای بیمهای نیز بود، تصریح کرد: «رفع همپوشانی بیمهای در صورتی امکانپذیر بود که تکلیفهای سازمان بهصورت یکپارچه هنگام ارائه خدمت انجام میشد.»
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: «مهمترین هدف ما احقاق حقوق شهروندی است تا بیمهشدگان بتوانند با کمترین زحمت از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند. ازاینرو خدمات غیرحضوری باید در بستر الکترونیک ارائه شوند تا این حق بهصورت کامل ادا شود.» فرزین گفت: «همچنین بر اساس تکلیف قانونی وزارت بهداشت به سازمان بیمه سلامت با شکلگیری پرونده الکترونیک سلامت تمام تراکنشهای بیمهای افراد میتواند در این بستر نهادینه شود. همچنین سهولت در رسیدگی و پرداخت به موقع به مراکز طرف قرارداد هم در این قالب انجام میشود تا با اعمال قوانین بیمهای بهصورت آنلاین، رسیدگی اسناد از حالت سنتی خارج شد.»
وی با تاکید بر اهمیت میزان همکاری مراکز و موسسههای طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت در این زمینه، اظهار داشت: «طبیعی است که در هر تغییر رفتاری، مقاومتها و کندی در سیستم ایجاد میشود. همچنین یکی دیگر از چالشهای ما یکپارچه بودن سیستمها است. علاوه بر این مشکل آنلاین بودن، قطعی و کندی اینترنت و میزان پاسخگویی زیرساختها هم یکی دیگر از عمدهترین چالشها است. ضمن اینکه تعامل با سایر نهادها و سازمانهای بیمهگر نیز در این راستا مهم و امری حیاتی است.»
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران هدف اصلی از تلاشهای صورت گرفته در بحث تکمیل زیرساختهای الکترونیک را تولید و ارائه سرویس واحد دانست و گفت: «ما به دنبال طراحی نرمافزاری نبودیم که در مطبها بهعنوان نرمافزار ارائه خدمت فعال باشد. البته پشتیبانی و توسعه این نرمافزار زمانبر بود و درنتیجه با تلاشهای صورت گرفته نرمافزاری در مطبها برای راهاندازی نسخه الکترونیک تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت.»
فرزین با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت از ابتدا آمادگی داشت تا نرمافزارهای دیگر نیز بتوانند نیازهای مراکز طرف قرارداد را برطرف کنند، افزود: «خوشبختانه هیچ نگاه و یکسونگری نسبت به نرمافزار خاصی وجود نداشت و ندارد زیرا به اعتقاد ما اگر حجم نرمافزارها افزایش پیدا کند، حتی میتوانیم این مراحل را به بخش خصوصی هم واگذار کنیم تا زمان ارائه تاییدیه و گواهی به نرمافزارها کاهش یابد تا تعامل مستمر با نرمافزارها هرچه سریعتر انجام شود.»
اتمام ۳۰ پروژه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت
در ادامه این مراسم رضا میلابی، معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران نیز در سخنانی اظهار داشت: «با استفاده از سازمان الکترونیک میتوان نظارت مناسبی بر روی بیمهشدهها و رفتارشناسی آنان انجام داد.»وی با تاکید بر اینکه برای این موضوع باید دادهها و اطلاعات درست در اختیار بیمهها قرار داده شود، افزود: «اگر بخواهیم نگاه متعالیتری به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به پیش، حین و پس از خدمت تبدیل کنیم. در این صورت به دادههایی نیاز داریم که اگر به درستی جمعآوری و تحلیل و رسیدگی نشوند، به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید.»
میلابی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از راهاندازی سامانههای الکترونیک بررسی دقیق اسناد پزشکی است، اضافه کرد: «همچنین باید با استفاده از اصول و قواعد بتوانیم مدیریت منطقی روی منابع انجام بدهیم تا عدالت در دسترسی به خدمات سلامت اجرایی شود. علاوه بر این از طرفی هم باید نیازهای ذینفعان شناسایی شده و چهارچوب مشخصی داشته باشد. چراکه یکی از اصولی که باید رعایت شود، جدا کردن لایه تصمیمهای راهبری از مدیریت است.»
معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به حمایت مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت از خدمات الکترونیکی، اظهار داشت: «با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، اولین قدم برای الکترونیک شدن خدمات برداشته شد که گام موثری در راستای برقراری عدالت در سلامت بود.»
وی افزود: «وقتی سند بخواهد بررسی شود، اول باید مشخص باشد که قوانین چیست سپس بر اساس قوانین تقبل هزینه انجام شود. در مرحله بعد اطلاعات به سامانه مالی میرود و در سامانه مالی اعتبارات بر اساس بودجه تخصیص داده شده و در نهایت پرداخت میشود. لذا اگر این زنجیره را در نظر بگیریم میبینیم که با یک رسیدگی ساده سروکار نداریم ب با زنجیرهای از فعالیتها در ارتباط هستیم.»
میلابی در ادامه گفت: «رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال ۹۷ در برنامههای سازمان بیمه سلامت قرار گرفت که هر سال برنامه عملیاتی برای آن در نظر گرفته شد.»
معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران در پایان به روند رسیدگی به اسناد در حوزه بستری و سرپایی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: «برای اسناد سرپایی چارچوب اولیه نسخه الکترونیک راهاندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهرهبرداران قرار گرفته است. علاوه بر این تاکنون بیش از ۳۰ پروژه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت به نتیجه رسیده است.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد