با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو دیگر نمیتوانند با پیشفروش محصولات و دریافت بخش قابلتوجهی از قیمت خودرو، از پول خریداران برای کاهش هزینههای مالی خود استفاده کنند. برخی از خودروسازان و بهویژه واردکنندگان خودرو در پیشفروش محصولات خود درصد قابلتوجهی از قیمت خودرو را هنگام عقد قرارداد پیشفروش، از خریداران دریافت میکنند. درواقع این شرکتها به این طریق نقدینگی موردنیاز برای اداره کسب و کار خود را نه از سرمایه خود بلکه از جیب مصرفکنندگان و خریداران تامین میکنند، موضوعی که باعث شده در مواردی سود واردکنندگان خودرو به میزان زیادی افزایش یابد. پیشازاین نیز یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.
فربد زاده در این زمینه اظهار کرده بود: «در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی میبرد.» این وضعیت در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو موردتوجه قرارگرفته است. بهگونهای که با اجرایی شدن این قانون، خودروسازان و واردکنندگان خودرو در صورت پیشفروش محصولات خود مجاز به دریافت حداکثر 50 درصد مبلغ روز خودرو بهعنوان پیش دریافت، خواهند بود. در این زمینه در تبصره 3 ماده 8 اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو آمده است: «حداکثر مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیشفروش خودرو معادل 50 درصد قیمت فروش نقدی محصول مدنظر در هنگام عقد قرارداد است.» اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو هماکنون در هیئت دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.