با اجرایی شدن یک قانون جدید، بازرسان بر عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو نظارت خواهند کرد. اینکه مصرفکنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو بهویژه در حوزه خدمات پس از فروش ناراضی هستند، مسئله کاملاً روشنی است. علاوه بر مصرفکنندگان، برخی مسئولان مانند وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز نارضایتی خود را از مواردی چون پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی بیان کردهاند. از آنسو نیز برخی اقدامات واردکنندگان خودرو مانند گرانفروشی و تاخیر در تحویل خودروهای فروختهشده انتقاد کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.این وضعیت در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو موردتوجه قرارگرفته بهگونهای که با اجرایی شدن این قانون، بازرسان تعیینشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وظیفه نظارت بر عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو را بر عهده خواهند داشت. در این زمینه در این قانون آمده است: «بازرس، شخصیت حقوقی است که پس از تائید صلاحیت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، (دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه) برای انجام ارزیابی عملکرد عرضهکننده خودرو، واسطه فروش، واسطه خدمات پس از فروش، نمایندگیهای مجاز، تهیه گزارشهای ادواری یا موردی و ارائه به همراه اظهارنظر لازم، معرفی میشود».