سپید: به تمام تخلفات خودروسازان و واردکنندگان خودرو، تخلف جدیدی به نام نقض قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو اضافهشده است. وجود نارضایتیها از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور در حالی است که یکی از این نارضایتیها مربوط به عملکرد این شرکتها در حوزه خدمات پس از فروش است بهگونهای که براساس ارزیابی صورت گرفته، اکثریت مردم از پایین بودن کیفیت و بالا بودن هزینههای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو ناراضی هستند. در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بیش از یک میلیون و200هزار نفر از مراجعان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در طول سال ۱۳۹۳، نظرسنجی کرده که براساس نتایج آن مشتریان از خدمات اصلی ارائهشده از سوی این شرکتها ناراضی هستند. طبق این نظرسنجی، «کمبود یا نبود قطعات یدکی»، «کیفیت پایین خدمات و تعمیرات» و «دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات» از مهمترین دلایل نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از فعالیتهای شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.این مشکلات اعتراض وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به دنبال داشته است بهگونهای که وی چندی پیش در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو از خودروسازان خواست عملکرد شبکه خدمات پس از فروش خود را اصلاح کنند. در این شرایط برگ دیگری از تخلفات خودروسازان و واردکنندگان خودرو اعلامشده که این شرکتها با نقض قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، از پرداخت خسارت خواب خودرو به مصرفکنندگان خودداری میکنند. در این زمینه معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اظهار کرد: «شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها به ۶ درصد کسانی که مشمول دریافت خسارت خواب خودرو بودهاند، این خسارت را پرداخت کردهاند.» به گفته سعید تاجیک، طبق آییننامه فعلی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، درصورتیکه خودروهای تحت گارانتی برای رفع عیب بیش از ۲ روز کاری یا مدتزمان استاندارد برای رفع عیب خودرو، در تعمیرگاه متوقف شوند، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو ملزم به پرداخت روزشمار جریمه خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک آن است بااینحال در حوزه خودروهای سبک تنها به ۶ درصد و در حوزه خودروهای سنگین تنها به ۴ درصد مشمولان، این خسارت پرداختشده است. ادامه سریال تخلفات خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حالی است که هم مصرفکنندگان و هم مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد این شرکتها ناراضی هستند بااینحال تاکنون نهتنها اقدام عملی برای رفع این نارضایتی دیده نشده بلکه هرروز تخلفات جدیدی در این حوزه افشا میشود.