رئیس انجمن داروسازان اصفهان بیان کرد؛
در سالی که با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است، صنعت داروسازی کشور نیز میتواند نقش بسیار موثری در تحقق این شکل از اقتصاد خودکفایانه بر عهده داشته باشد.
افت کیفیت، پیامدهای قیمتگذاری دولتی است
13 اردیبهشت 1395 ساعت: 18:2
13 اردیبهشت 1395 ساعت: 18:2
در سالی که با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است، صنعت داروسازی کشور نیز میتواند نقش بسیار موثری در تحقق این شکل از اقتصاد خودکفایانه بر عهده داشته باشد.
به گزارش سپیدآنلاین، فرشاد اکبری، رئیس انجمن داروسازان اصفهان گفت: «اولین پیشفرض آن است که در مسیر این بالندگی، باید پزشک از یک سو و مردم از سوی دیگر، تلاش تولیدکنندگان داخلی برای ارتقاء مستمر کیفیت تولیدات را با تمام وجود احساس و باور کنند که تولیدکننده ایرانی، کیفیت را ارجحترین و مهمترین برنامه تولیدی خود میداند. تولیدکنندگان داخلی دارو باید بهطور مستمر در پی ارتقای کیفیت تولیدات خود باشند و رقابتپذیری را مبنای کار خود قرار دهند تا این تولیدات بتواند با نمونههای خارجی قابل رقابت و مقایسه باشد. در حقیقت، اعتماد پزشکان، بیماران و مسئولان از یک سو و ارتقای روزافزون کیفیت داروهای تولید داخل از سوی دیگر، مکمل همدیگر هستند که تجمیع این دو بال میتواند پرواز و صعود به قلههای صنعت داروسازی را برای داروسازان داخلی میسر سازد.»
اکبری پیشفرض دوم را مقوله بستهبندی دانست که به نظر میرسد به بازنگری جدی نیاز دارد و افزود: «گاهی اوقات نتایج مطالعات بالینی و کشتهای آزمایشگاهی در خصوص داروهای ایرانی و خارجی یکسان است ولی به دلیل شکل ظاهری دارو یا کیفیت و تنوع بستهبندی آنها، مصرفکننده ایرانی باورپذیری بیشتری نسبت به کیفیت داروی خارجی پیدا میکند. در واقع داروی ایرانی قربانی جذابیت ظاهری و بستهبندی کالا میشود.»
وی با اشاره به بازاریابی حرفهای گفت: «اگر بخواهیم آسیبشناسی از صنعت تولیدات داخلی دارو داشته باشیم، باید به این نکته سرنوشتساز به عنوان سومین الزام توجه کنیم که متاسفانه بازاریابی حرفهای هم در صنعت داروسازی ما جایگاه برجستهای ندارد. همین ضعف بازاریابی و معرفی ضعیف محصولات داخلی، موجب شده که شرکتهای داروسازی داخل، سهم ناچیزی در بازار دارویی جهان داشته باشند. اما با نگاهی به فعالیتهای هوشمندانه و حرفهای داروسازان خارجی، میتوانیم به عینه ببینیم که اطلاع رسانی وسیع و هدفدار آنها با کمک شیوههای نوین بازاریابی موجب شده که حتی پزشکان ایرانی هم گمان کنند که نمونههای خارجی دارو، کارآمدتر از نمونههای داخلی است. بنابراین برای تغییر این نگرش نیاز داریم که در عرصه بازاریابی هم تحولی عظیم ایجاد کنیم.»
اکبری پیشفرض دوم را مقوله بستهبندی دانست که به نظر میرسد به بازنگری جدی نیاز دارد و افزود: «گاهی اوقات نتایج مطالعات بالینی و کشتهای آزمایشگاهی در خصوص داروهای ایرانی و خارجی یکسان است ولی به دلیل شکل ظاهری دارو یا کیفیت و تنوع بستهبندی آنها، مصرفکننده ایرانی باورپذیری بیشتری نسبت به کیفیت داروی خارجی پیدا میکند. در واقع داروی ایرانی قربانی جذابیت ظاهری و بستهبندی کالا میشود.»
وی با اشاره به بازاریابی حرفهای گفت: «اگر بخواهیم آسیبشناسی از صنعت تولیدات داخلی دارو داشته باشیم، باید به این نکته سرنوشتساز به عنوان سومین الزام توجه کنیم که متاسفانه بازاریابی حرفهای هم در صنعت داروسازی ما جایگاه برجستهای ندارد. همین ضعف بازاریابی و معرفی ضعیف محصولات داخلی، موجب شده که شرکتهای داروسازی داخل، سهم ناچیزی در بازار دارویی جهان داشته باشند. اما با نگاهی به فعالیتهای هوشمندانه و حرفهای داروسازان خارجی، میتوانیم به عینه ببینیم که اطلاع رسانی وسیع و هدفدار آنها با کمک شیوههای نوین بازاریابی موجب شده که حتی پزشکان ایرانی هم گمان کنند که نمونههای خارجی دارو، کارآمدتر از نمونههای داخلی است. بنابراین برای تغییر این نگرش نیاز داریم که در عرصه بازاریابی هم تحولی عظیم ایجاد کنیم.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد