هشدار نسبت به مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی
7 آذر 1394 ساعت: 15:9



عضو کمیته علمی بیست‌وپنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران نسبت به عوارض مصرف خودسرانه قطره های چشمی هشدار داد.
به گزارش سپیدآنلاین، دکتر حیدر امینی گفت: «مصرف خودسرانه برخی داروها به‌خصوص قطره‌های چشمی حاوی کورتن، سبب بیماری آب‌سیاه (گلوکوم) می‌شود که درصورت ادامه مصرف و مراجعه نکردن به‌موقع به چشم‌پزشک، منجر به نابینایی فرد خواهد شد.»
امینی افزود: «براساس یک بررسی انجام شده در کشور ۸۰درصد افرادی که به بیماری گلوکوم مبتلا بودند از بیماری خود خبر نداشتند و طی غربالگری شناسایی شده‌اند، ضرورت بیماریابی این بیماران به‌شدت احساس می‌شود.»
امینی خاطرنشان کرد: «در ایران حدود ۸۰۰هزار نفر به بیماری گلوکوم مبتلا هستند و از این تعداد حدود ۶۵۰هزار نفر باوجود ابتلا به بیماری آب سیاه از بیماری خود آگاهی ندارند.»
امینی گفت: «بیماری گلوکوم اغلب براثر بالا بودن فشار داخل چشم ایجاد شده و تخریب عصب بینایی را به‌دنبال دارد و از آنجا که فرآیند این تخریب، تدریجی صورت می‌گیرد درصورت مناسب نبودن درمان، سبب نابینایی فرد می‌شود.»
عضو کمیته علمی بیست‌وپنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به اینکه گلوکوم، عمده‌ترین علت نابینایی غیرقابل برگشت در جهان است، یادآور شد: «از آنجا که احتمال ابتلای افرادی که پدر، مادر، خواهر و برادر آنان دچار گلوکوم هستند به این بیماری ۵ تا ۶ برابر دیگران است، ضرورت دارد تا این افراد مورد معاینات منظم چشمی قرار گیرند.»
امینی با اشاره به اینکه هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: «هر چند هیچ گروه سنی حتی کودکان از ابتلا به این بیماری مصون نیستند، اما ضروری است افراد بالای۶۰سال به‌طور سالانه مورد معاینات چشمی منظم قرار گیرند.»
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو