توقف طرح تحول موجب آشفتگی نظام سلامت میشود
25 June 2016 ساعت: 19:6
25 June 2016 ساعت: 19:6
عضو کمیته طرح تحول سلامت گفت: «توقف ناگهانی طرح تحول نه تنها درست نیست بلکه موجب سردرگمی، بیبرنامگی و آشفتگی درحوزه سلامت میشود.»
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت درخصوص وضعیت طرح تحول و استمرار آن در نظام سلامت، اظهار داشت: «باید کمیتههای تخصصی و کارگروههایی متشکل از وزارت بهداشت، نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس و روسای دانشگاههای علوم پزشکی به همراه متولیان امور اقتصادی کشور تشکیل و با توجه به اهداف اصلی طرح و نیز بازخورد آن درسطح جامعه به ترمیم و بازتوانی آن در یک بازه زمانی شش ماهه بپردازند.»
وی افزود: «طرح تحول نظام سلامت باچالش های بزرگی روبهرو است که تنها یکی از آنها تامین منابع مالی یعنی بدهی سنگین بیمهها به مراکز درمانی است.» وی با بیان اینکه اگر هر طرح متحولانه اجتماعی از سه بستر لازم برخوردار نباشد، دچار آسیبها و چالشهای جدی میشود؛ ادامه داد: «چنین طرحهایی در حوزه فعالیت خود باید "عدالتمحور"باشند درحالی که اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شکاف درآمدی و تبعیض ناروا در میان صاحبان حرف پزشکی شد یعنی به نوعی نارضایتی شاغلان حوزه پزشکی را فراهم کرد.»
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت از ابتدا به ساکن باید به شکل پایلوت در یکی از استانهای بزرگ کشور اجرا میشد؛ اذعان داشت: «اجرای پایلوت این طرح سبب میشد تا قبل از تحقق سراسری آن نقاط ضعف وقوت آن شناخته شود که در این صورت قطعا تضمین موفقیت اجرایی آن بیشتر بود.»
به گفته شکوهی باید آیتمهای کنترلی طرح به همراه تامین منابع اقتصادی پایدار آن در نظرگرفته میشد تا با چالشهای کنونی مواجه نگردد.» رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول موجب آن شد که اغلب مردم دسترسی آسانتر و کمهزینهتری به درمانهای سنگین مثل جراحیهای قلب و غیره در مراکز دولتی داشته باشند، اما از طرفی بالا رفتن ناگهانی و چندین برابر درآمد پزشکان متخصص در مراکز دولتی موجب شد با مشکل تحمیل هزینههای درمانی غیرضروری و بعضا تحمیلی که یکی از دلایل اصلی افزایش هزینههای طرح است، مواجه شویم.»
شکوهی تصریح کرد: «تفاوت زیاد هزینههای پرداختی مردم در دو بخش دولتی و خصوصی موجب گرایش مردم به مراکز دولتی و کاهش بار مراجعات به پزشکان عمومی در بخش خصوصی شد، اگرچه از وقوع این امر در سیستم تعریف شده طرح گریزی نیست، اما از ابتدا قرار بر این بود تا با طرح پزشک خانواده مشکل کاری و معیشتی پزشکان عمومی هم حل شود که به دلایلی اجرای آن متوقف گردید .»
وی با اشاره به اینکه باید به طرح تحول با دو نگاه درونی و بیرونی نگریست، گفت: «باید با بررسی جامعتر و کنترل"درمانهای غیرضروری و هزینهبر" در درون طرح به کاهش هزینههای غیرقابل پیشبینی آن اقدام عاجل نمود و از برون نیز با تامین منابع پایدار اقتصادی ضمانت موفقیت طرح را بالا برد.»
به گفته عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی منابع اقتصادی طرح تحول نباید صرفا وابستگی تام به دولت داشته باشد بلکه باید با اتخاذ راهکارهایی مناسب، منابع پایدار اقتصادی استانی را نیز برای آن تعریف نمود.» شکوهی یادآور شد: «هر طرح بزرگی در طول مسیر اجرا با موانع متعددی روبهرو میشود، اما جامعیت یک طرح ایجاب میکند تا با پیشبینی این موانع اقدام مقتضی و بهنگام را در رفع آنها انجام داد که متاسفانه در طرح تحول نظام سلامت این موانع بهعلت عدم اجرای طرح بهصورت پایلوت پیشبینی نشده و لذا موانع پیشرفت پابرجا ماند.»
وی افزود: «طرح تحول نظام سلامت باچالش های بزرگی روبهرو است که تنها یکی از آنها تامین منابع مالی یعنی بدهی سنگین بیمهها به مراکز درمانی است.» وی با بیان اینکه اگر هر طرح متحولانه اجتماعی از سه بستر لازم برخوردار نباشد، دچار آسیبها و چالشهای جدی میشود؛ ادامه داد: «چنین طرحهایی در حوزه فعالیت خود باید "عدالتمحور"باشند درحالی که اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شکاف درآمدی و تبعیض ناروا در میان صاحبان حرف پزشکی شد یعنی به نوعی نارضایتی شاغلان حوزه پزشکی را فراهم کرد.»
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت از ابتدا به ساکن باید به شکل پایلوت در یکی از استانهای بزرگ کشور اجرا میشد؛ اذعان داشت: «اجرای پایلوت این طرح سبب میشد تا قبل از تحقق سراسری آن نقاط ضعف وقوت آن شناخته شود که در این صورت قطعا تضمین موفقیت اجرایی آن بیشتر بود.»
به گفته شکوهی باید آیتمهای کنترلی طرح به همراه تامین منابع اقتصادی پایدار آن در نظرگرفته میشد تا با چالشهای کنونی مواجه نگردد.» رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول موجب آن شد که اغلب مردم دسترسی آسانتر و کمهزینهتری به درمانهای سنگین مثل جراحیهای قلب و غیره در مراکز دولتی داشته باشند، اما از طرفی بالا رفتن ناگهانی و چندین برابر درآمد پزشکان متخصص در مراکز دولتی موجب شد با مشکل تحمیل هزینههای درمانی غیرضروری و بعضا تحمیلی که یکی از دلایل اصلی افزایش هزینههای طرح است، مواجه شویم.»
شکوهی تصریح کرد: «تفاوت زیاد هزینههای پرداختی مردم در دو بخش دولتی و خصوصی موجب گرایش مردم به مراکز دولتی و کاهش بار مراجعات به پزشکان عمومی در بخش خصوصی شد، اگرچه از وقوع این امر در سیستم تعریف شده طرح گریزی نیست، اما از ابتدا قرار بر این بود تا با طرح پزشک خانواده مشکل کاری و معیشتی پزشکان عمومی هم حل شود که به دلایلی اجرای آن متوقف گردید .»
وی با اشاره به اینکه باید به طرح تحول با دو نگاه درونی و بیرونی نگریست، گفت: «باید با بررسی جامعتر و کنترل"درمانهای غیرضروری و هزینهبر" در درون طرح به کاهش هزینههای غیرقابل پیشبینی آن اقدام عاجل نمود و از برون نیز با تامین منابع پایدار اقتصادی ضمانت موفقیت طرح را بالا برد.»
به گفته عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی منابع اقتصادی طرح تحول نباید صرفا وابستگی تام به دولت داشته باشد بلکه باید با اتخاذ راهکارهایی مناسب، منابع پایدار اقتصادی استانی را نیز برای آن تعریف نمود.» شکوهی یادآور شد: «هر طرح بزرگی در طول مسیر اجرا با موانع متعددی روبهرو میشود، اما جامعیت یک طرح ایجاب میکند تا با پیشبینی این موانع اقدام مقتضی و بهنگام را در رفع آنها انجام داد که متاسفانه در طرح تحول نظام سلامت این موانع بهعلت عدم اجرای طرح بهصورت پایلوت پیشبینی نشده و لذا موانع پیشرفت پابرجا ماند.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد