کنترل آنفلوآنزای پرندگان درکرمان
28 February 2017 ساعت: 15:2



مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، یکی از عوامل خطرساز در زمینه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و شیوع در استان را ورود کود مرغی و پرنده زنده ذکر کرد و گفت که با برقراری پست‌های قرنطینه این بیماری کنترل شده است.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایرنا، حسین رشیدی در نشست کارگروه سلامت استان کرمان گفت: یکی از عوامل خطرساز در زمینه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و شیوع آن، ورود کود مرغی و پرنده زنده به کرمان است.
وی خاطرنشان کرد: از آبان امسال به دلیل مهاجرت پرندگان درگیر این موضوع بوده ایم که در استان تدابیری اندیشیده شد تا این بیماری وارد استان کرمان نشود. رشیدی گفت: یک کانون این بیماری چند هفته قبل در شهرستان جیرفت شناسایی شد و کارهای لازم برای مقابله با آن صورت گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: کانون دیگر بیماری دوم اسفندماه در کرمان شناسایی شد که در این زمینه نیز شورای تامین شهرستان برگزار و اقدامات لازم انجام شد. وی گفت: بلافاصله پس از مشاهده یک کانون دیگر در کرمان شورای تامین برگزار و قرنطینه واحدهای پرنده فروشی در محل یادشده آغاز شد.
رشیدی بیان کرد: درباره کانون دوم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمان معدوم سازی انجام و مواد آلوده موجود در محل نیز به مکان تعیین شده منتقل و در آن محل معدوم سازی شد. وی افزود: پس از معدوم سازی این نمونه ها، ضد عفونی محل نیز انجام و وسایل موجود در محل گازدهی شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: نمونه برداری به صورت هفتگی از واحدهای پرنده فروشی انجام می شود و خوشبختانه تمامی نمونه ها تاکنون منفی بوده است. وی اظهار کرد: کار نمونه برداری ها از شهرستان ها به صورت مستمر ادامه دارد و رسانه ها نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته اند.
رشیدی به نیازهای استان کرمان برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره و بیان کرد: برقراری پست های قرنطینه و جلوگیری از ورود کود مرغی و پرنده زنده به استان، رعایت مقررات بهداشتی و امنیت زیستی توسط مرغداری ها، گزارش سریع موارد مشکوک به دامپزشکی و جلوگیری از خرید و فروش طیور زنده در حاشیه شهرها از این موارد است.
وی گفت: استمرار برنامه های پایش، مراقبت و نمونه برداری، مراقبت از تالاب ها و آبگیرها، تامین فوری اعتبارات موردنیاز اکیپ ها و حمایت همه جانبه همه دستگاه ها از دیگر نیازهای استان کرمان برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد