استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان باید منجربه تغییرات مثبت شود
10 June 2016 ساعت: 23:6



عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سپیدآنلاین گفت: «برای تدوین استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌ها باید از یک مدل ارزشیابی عملکرد استفاده کرد تا اجرای آن منجربه تغییرات مثبت در فرایندها و عملکرد بیمارستان‌ها شود.»
علی‌محمد مصدق‌راد با بیان اینکه برای تعیین محورهای اصلی و فرعی سیستم ارزشیابی عملکرد 2 سوال مطرح می‌شود، توضیح داد: «اول اینکه هدف سیستم ارزشیابی عملکرد چیست؟ هدف سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات سلامت، بهبود رضایت بیماران و کارکنان و افزایش بهره‌وری بیمارستان‌ها است. دوم این که برای دستیابی به این اهداف چه عواملی (کارکردهایی) باید در بیمارستان‌ها به‌کار گرفته شود؟»
وی ادامه داد: «برای ارائه خدمات اثربخش و کارآمد به بیماران، به کارکنانی با دانش و مهارت کافی، تجهیزات، تسهیلات، ملزومات، داروها، فرایندهای کاری درست و مبتنی‌بر شواهد نیاز است. همه اینها نیازمند یک سیستم مدیریت کارآمد و برنامه‌ریزی صحیح است. بنابراین، محورهای اصلی اعتباربخشی شامل مدیریت و رهبری، برنامه‌ریزی، آموزش، مدیریت منابع، مدیریت کارکنان، مدیریت بیماران، مدیریت فرایندها، رضایت کارکنان و بیماران و عملکرد بالینی، عملیاتی و مالی خواهد بود.»
مصدق‌راد با تاکیدبر اینکه عدم توجه به برخی از این محورهای اصلی منجربه فراموشی یک بعد بسیار مهم اعتباربخشی می‌شود، تصریح کرد: «در نتیجه سیستم اعتباربخشی از روایی صوری و محتوایی لازم برخوردار نخواهد بود. تقریباً تمامی مدل‌های ارزشیابی عملکرد از جمله طرح ملی ارزیابی عملکرد سازمان‌های ایرانی چنین کارکردهایی را شامل می‌شوند.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد