مدیران و کارکنان بیمارستانها مشتریان استانداردها هستند
8 June 2016 ساعت: 15:6
8 June 2016 ساعت: 15:6
عضو هیاتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با سپیدآنلاین در خصوص شیوههای گوناگون اعتباربخشی بیمارستانی گفت: «برای تدوین استانداردها باید کمیته فنی اعتباربخشی شامل متخصصان بالینی و کارشناسان خبره مدیریت بهداشت و درمان تشکیل شود.»
علیمحمد مصدقراد با تاکیدبر اینکه اعضای کمیته باید از دانش فنی و تجربه کاری بسیار بالایی برخوردار و با سیستمهای ارزشیابی عملکرد آشنا باشند، تصریح کرد: «مدت عضویت در کمیته باید حداقل 3 سال باشد و این افراد حداقل باید 20 سال سابقه کاری مفید در حوزه تخصصی خود داشته باشند. نظرات ذینفعان مختلف نظیر مدیران و کارکنان بیمارستانها، بیماران و همراهان آنها، ارزیابان و اساتید باید جمعآوری، در کمیته فنی بررسی و در تکمیل استانداردها استفاده شود.»
وی ادامه داد: «البته حضور مستقیم این افراد در کمیته تدوین استانداردها پیشنهاد نمیشود چراکه ممکن است منجربه بهکارگیری استانداردهای ضعیف گاهاً بدون پشتوانه علمی شود. مدیران و کارکنان بیمارستانها مشتریان استانداردها هستند، بنابراین، متمایل به کاهش هر چه بیشتر سنجهها و بکارگیری سنجههایی هستند که اجرای آنها ساده باشد.»
این دکترای سیاستگذاری و مدیریت سلامت با بیان اینکه بیش از 100 مدل ارزشیابی عملکرد در جهان وجود دارد که همگی از مدل کارکردی استفاده میکنند، گفت: «سازمان ملی استاندارد ایران نیز از مدل کارکردی برای ارزیابی سازمانها و انتخاب بهترین آنها استفاده میکند که شامل 7 محور رهبری و مدیریت، فرایندها، منابع، کارکنان، نتایج مشتریان و مصرف کنندگان، نتایج محیط زیست و جامعه و نتایج عملکردی (نتایج مالی، غیرمالی و نتایج کارکنان) است.»
وی ادامه داد: «البته حضور مستقیم این افراد در کمیته تدوین استانداردها پیشنهاد نمیشود چراکه ممکن است منجربه بهکارگیری استانداردهای ضعیف گاهاً بدون پشتوانه علمی شود. مدیران و کارکنان بیمارستانها مشتریان استانداردها هستند، بنابراین، متمایل به کاهش هر چه بیشتر سنجهها و بکارگیری سنجههایی هستند که اجرای آنها ساده باشد.»
این دکترای سیاستگذاری و مدیریت سلامت با بیان اینکه بیش از 100 مدل ارزشیابی عملکرد در جهان وجود دارد که همگی از مدل کارکردی استفاده میکنند، گفت: «سازمان ملی استاندارد ایران نیز از مدل کارکردی برای ارزیابی سازمانها و انتخاب بهترین آنها استفاده میکند که شامل 7 محور رهبری و مدیریت، فرایندها، منابع، کارکنان، نتایج مشتریان و مصرف کنندگان، نتایج محیط زیست و جامعه و نتایج عملکردی (نتایج مالی، غیرمالی و نتایج کارکنان) است.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد