معمولاً تغییر یک فعالیت به فعالیت دیگر برای کودکان مبتلا به اوتیسم مشکل است. مطالعات جدید نشان میدهد دوزبانه بودن در حل این مشکل به کودکان کمک میکند.
معمولاً تغییر حالت، وضعیت و فعالیت برای کودکان مبتلا به اوتیسم مشکل است.
مطالعات جدید محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان میدهد دوزبانه بودن در حل این مشکل نقش مهمی دارد. مطالعات قبلی نشان داد مغز افراد دو زبانه بسیار منعطف است؛ زیرا به راحتی و به طور غیرارادی بین دو زبان تغییر میکند و همین امر باعث میشود انعطافپذیری شناختی در این افراد افزایش یابد؛ ولی تا به حال هیچ مطالعهای درباره این تاثیر بر مغز کودکان مبتلا به اوتیسم انجام نشده است.
محققان با بررسی 40 کودکان 6 تا 9 ساله که برخی به اوتیسم مبتلا بودند، دریافتند دو زبانه بودن به این کودکان کمک میکند. آزمون رایانهای نشان میدهد کودکان دوزبانه مبتلا به اوتیسم در مقایسه با کودکان مبتلا به اوتیسم تکزبانه، هنگام مواجهه با آزمونهای پیچیده عملکرد بسیار بهتری دارند و به راحتی میتوانند بین دو فعالیت کاملاً متفاوت تغییر وضعیت دهند. محققان در حال بررسی پیامدهای مهم دوزبانهبودن در این کودکان هستند.
اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار میدهد. این معلولیت رشدی معمولاً در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار میشود. معمولاً این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد میشود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی میتوان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارتهای زیادی را به او آموخت.
برخی از مهمترین نشانههای اوتیسم عبارتند از :
دیر به حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن؛ 40 درصد از مبتلایان به اوتیسم هرگز صحبت نمیکنند.
مشکل در درک دیدگاه گوینده
استفاده از کلمات و عبارتهای تکراری
تکرار رفتارهای کلیشهای مانند تکان دادن دست یا بدن
تمرکز طولانی مدت روی اشیا
خودزنی
پرخاشگری
ناتوانی در بیان اسم
ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی
علاقه به بازیهای تکراری
خیره شدن به یکشی یا تصویر
فقدان حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات
عدم تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان
نتایج این مطالعه در نشریه Child Developmenمنتشر شده است.
MNT