سپید: مدتها از زمانی میگذرد که وزارت بهداشت اعلام کرد برنامه جدی برای ایجاد تغییرات گسترده در استانداردهای اعتباربخشی دارد. چند روز پیش هم اعلام شد که این استانداردها آماده شدهاند. استانداردهایی که بعد از تغییرات تعدادشان کم شده اما مفیدتر و اثربخشتر شدهاند. حالا هم مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح بعضی از استانداردهای ابلاغیه اعتباربخشی جدید بیمارستانها از اجرای آنها از اول آبان ماه خبر داده است.
 محمدحسین میردهقان در نشست خبری در تشریح اعتباربخشی جدید بیمارستانها، گفت: «وقتی صحبت از اعتباربخشی میشود بحث از یک مکانیزم است که یک موسسه پزشکی را بررسی میکند. بخش عمدهای از هزینههای سلامت در بیمارستانها صرف میشود. بنابراین برای حکم عملکرد آنها در قالب اعتباربخشی و استانداردها عمل میکنیم.»
 او با بیان اینکه در اعتباربخشی به دنبال بهبود کیفیت خدمات، کنترل و کاهش خطاهای پزشکی هستیم، ادامه داد: «نتیجه اعتباربخشی موفق این است که رضایت مردم و جامعه به مراکز درمانی جلب شده و مراکز درمانی و پزشکان مسئولیتپذیر و پاسخگو باشند، بنابراین در این اعتباربخشی که شامل چهار درجه برای بیمارستانها است، بعد از انجام ارزیابیها به بیمارستانها درجه اعتبارمیدهیم.»
 میردهقان همچنین گفت: «البته نظام اعتباربخشی ما جوان است، اما از تجربیات بینالمللی برای آن استفاده کردهایم تا کیفیت واقعی خدمات را در مراکز درمانی مشاهده کنیم. در عین حال بعد از اعتباربخشی، بیمارستانها موظفند بر اساس درجه بیمارستان و تعرفه مصوب هیئت وزیران، تعرفه از مردم دریافت کنند. بنابراین همه مراکز دولتی خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی موظفند این درجه را در معرض دید عموم قرار دهند.»
 او با تاکید بر لزوم بومیکردن استانداردها و اینکه آنها در راستای سیاستهای ملی باشند، گفت: «در این اعتباربخشی جدید استانداردها با سیاستهای وزارت بهداشت منطبقتر شده و در عین حال بومیتر شده است. همچنین ارزیابان را نیز به صورت حرفهای آموزش میدهیم. بر این اساس امیدواریم از ابتدای آبان ماه آمادگی اجرای آن را داشته باشیم و ابتدا اعتباربخشی را برای کلیه بیمارستانها انجام دهیم و بعد آن را در مراکز دیگر توسعهدهیم.»
 میردهقان با بیان اینکه از همه مراکز درمانی انتظار داریم که صبر کنند تا کتاب راهنمای آن در این زمینه آماده شود، گفت: «اصلا در این زمینه نیازی به هزینه کردن نیست و اگر رئیس بیمارستانی برای خودش مشاور کیفی از خارج از بیمارستان انتخاب کرد، ما میفهمیم که او اعتقادی به کیفیت و پیاده کردن استانداردها ندارد. در عین حال تاکید میکنم که در برخی سنجههای اعتباربخشی، نمره منفی را هم لحاظ کردهایم.»
 میردهقان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این اعتباربخشی هزینههای القائی را کاهش میدهد یا خیر، گفت: «در بحث هزینههای القائی، استانداردهایی اعلام شده و از بیمارستانها خواستهایم که ابتدا برای خودشان آموزشهایی داشته باشند تا بتوانند خود در این زمینه اصلاحاتی انجام دهند.»