سازوکار اعتباربخشی بیمارستانها در طرح تحول نظام سلامت تغییرات بنیادین کرده و این مساله رضایت روسای بیمارستانها را به دنبال داشته است. معاون اجرایی دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: «اعتباربخشی مهمترین، اساسیترین و جدیترین برنامه ساختاری کنونی این وزارتخانه در حوزه بیمارستانهای کشور است.» به گزارش ایرنا، نادر عسکری افزود: «اعتباربخشی از طریق ارزیابی کیفیت فرایندهای سازمانی و عملکرد آن بر طبق استانداردها دنبال میشود.» وی با بیان اینکه این مهم در همه سازمانها مطرح است و در بیمارستانها یک واجب قطعی به شمار میرود، تصریح کرد: «نهادینه شدن مدیریت دانشمحور در بیمارستانها متکیبر استانداردهای اعتباربخشی است.»
 عسکری افزود: «بیمارستانهای برنامهمحور واحدهایی هستند که در صورت تغییر وضعیت موجود و مدیریت، دچار بحران و نوسان نمیشوند، زیرا برنامههای موجود و روشهایشان بهطور حرفهای برنامهریزی شده است.» وی مسئولیتپذیری، رضایت ذینفعان شامل کارکنان و بیماران و اثربخشی و کیفیت ارائه خدمات را از مزایای اعتباربخشی در بیمارستانها عنوان و بیان کرد: «در برنامه اعتباربخشی بیمارستانها نیروی انسانی از جایگاه ویژهای برخوردار است.»
 معاون اجرایی دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، ادامه داد: «برنامهریزی برای اوقات فراغت، توجه به مشکلات روحی کارکنان، امکانات رفاهی، زیباسازی محیط و معاشرتهای عمومی نقش مهمی در این زمینه دارند.» وی تصریح کرد: «حدود 80 درصد از عوامل موثر بر رضایت نیروی انسانی در مجموعههای کاری نظیر بیمارستانها به مباحثی غیر از حقوق و پاداش مرتبط است.»