وزیر رفاه در نشست کمیسیون تلفیق:
وزیر رفاه با انتقاد از پیشنهاد کمیسیون بهداشت مبنیبر انتقال شورای عالی بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت، گفت: «نظام عقلایی در یکپارچگی ساختار بیمهها نباید بر هم زده شود.»
نظام یکپارچه رفاهی باید حفظ شود
22 آبان 1395 ساعت: 19:8
22 آبان 1395 ساعت: 19:8
وزیر رفاه با انتقاد از پیشنهاد کمیسیون بهداشت مبنیبر انتقال شورای عالی بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت، گفت: «نظام عقلایی در یکپارچگی ساختار بیمهها نباید بر هم زده شود.»
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از خانه ملت، علی ربیعی در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی مواد 19 و 20 لایحه برنامه ششم توسعه درخصوص تجمیع بیمهها، گفت: «نظر مقامات دولتی بر این بود که 2 وزیر در یک جلسه حضور پیدا نکنند تا موارد و اختلاف نظرها درخصوص تجمیع بیمهها نمود پیدا نکند اما به دلیل حضور وزیر بهداشت در این جلسه و برای جلوگیری از سوء برداشتها در این جسه حضور پیدا کردم.»
وزیر رفاه افزود: «نظر دولت درخصوص تجمیع بیمهها همان مواردی است که در لایحه برنامه ششم مطرح شده است، اما باید پاسخی نسبت به برخی موارد و موضوعات مطرح شده در پیشنهاد کمیسیون بهداشت و نمایندگان داشته باشم زیرا این پیشنهاد حال حاضر نظام بیمهای را به قهقراه برده و در این پیشنهاد هیچ راهحلی برای اصلاح وضع موجود وجود ندارد.»
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دو صفحه دلیل و علت برای طرح این پیشنهاد مطرح کنند، تصریح کرد: «نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه ششم باید تصمیمی را در جهت اصلاح ساختار اتخاذ کنند، مشکلات موجود را کتمان نمیکنم، مشکلات موجود در عدم همراهی بیمهها نبوده بلکه در همراهی بیش از اندازه و زیادی همراهی کردن بیمهها بوده است. مشکلات پیش آمده در تخلف من بوده است.»
ربیعی با بیان اینکه نباید تصمیمات غلط در این زمینه اتخاذ کرد، گفت: «پیشنهاد کمیسیون بهداشت به جای اصلاح ساختار در منابع و مصارف به دنبال جابجایی تشکیلات است این پیشنهاد به آن معنا نیست که بگویید کاری به تامین اجتماعی نداریم زیرا بیمه سلامت که منابع آن توسط دولت تامین میشود و اگر دولت منابع آن را سر موعد تامین میکرد این مشکلات به وجود نمیآمد بنابراین به طور حتم پس از چند مدت از اجرای این پیشنهاد منابع تامین اجتماعی نیز در مسیر تجمیع قرارمیگیرد و دولت مانند حال حاضر نمیتواند منابع را به میزان کافی در اختیار قرار دهد.»
وی با تاکید بر اینکه اجازه چنین کاری درخصوص کارگران وجود ندارد، تصریح کرد: «به اندازه دو وزیر در بررسی این طرح وقت گذاشتم، آن چیزی که این طرح را به خاک سیاه نشانده است به آن دلیل میباشد که مقدمات درست برای آن فراهم نشد و ساختارسازی درستی صورت نگرفت ضمن اینکه منابع و مصارف نیز به درستی رعایت نشد. تقاضا دارم از نمایندگان که بررسی کنند در سال 93 و 94 که تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشتم اگر یک ریال از هفت بیست و هفتم در جای دیگری هزینه شده است، استعفا می دهم و دیگر به وزارتخانه نمیروم.»
ربیعی با تاکید بر اینکه اگر تامین اجتماعی به تعبیر وزارت بهداشت 3هزار میلیارد تومان در پرداخت معوقات خود عقب هست، گفت: «این رقم به تعبیر خودم 2هزار میلیارد تومان است که دلیل آن نیز این موضوع است که 44هزار میلیارد تومان از مردم، منابع دریافت شده است که بیش از 40هزار میلیارد تومان باید به بازنشستگان مستمری پرداخت شود بنابراین به دنبال آن هستند که از طریق دیگری این پول را تامین کرده و بدهیها را پرداخت کنند بنابراین باید اشکالات شناخته شود و پس از آن تصمیمات اتخاذ گردد.»
وزیر رفاه با بیان اینکه با برخی پیشنهادات کمیسیون بهداشت در خصوص تجمیع بیمهها مخالفتی ندارم، افزود: «تنها در بند 6 و انتقال شورای عالی بیمه سلامت و بند 7 و انتقال کلی بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت و تبصرههای آن یعنی انتقال بخش درمان بیمه تامین اجتماعی پس از چند سال مخالفتهایی دارم بنابراین به چند دلیل این پیشنهاد را قابل قبول نمیدانم که مهمترین آن اسناد بالادستی، تجربه جهانی و آنچه که عقل حکم میکند، میباشد ضمن اینکه باید دید چه چیزی به نفع مردم است.»
وی با بیان اینکه در بند 7 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به تفکیک وظایف تولیت و تدارک مالی به صورت مجزا اشاره شده است، تصریح کرد: «تفکیک وظایف تولیت، تامین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی به طور مشخص از موارد موجود در بند 7 است که در ابتدای آن به تفکیک وظایف تولیت اشاره شده است بنابراین نادیده گرفتن تفکیک مغایر با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است حتی در بند 7 خدمات تولید خدمت نیز در یک دستگاه نباید باشد.»
ربیعی ادامه داد: «تولیت نظام سلامت شامل سیاستگذاری اجرایی، برنامهریزی راهبردی، ارزشیابی و نظارت است بنابراین از این تولیت نمیتوان اداره منابع را اتخاذ کرد، تعریف تولیت مشخص است البته در بند 7 و 2 مطرح شده است که مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت انجام شود بنابراین باید محوریت به طور مشخص مورد تعریف قرار گیرد. همچنین در بند 40 و 42 سیاستهای کلی رهبری اشاره به استقرار نظام یکپارچه شفاف و چند لایه دارد. همچنین یکپارچگی در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است بنابراین به هیچ عنوان از این اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه چیزی مبنی بر جابجایی بیمهها به دست نمیآید حتی مقام معظم رهبری در طی چند روز گذشته سیاستهای رفاه و تامین اجتماعی را ارجاع دادند و در آنجا نیز تنها در خصوص منابع بحث شده است.»
وی با تاکید بر اینکه در دنیا چندگونه نظام تامین اجتماعی وجود دارد، گفت: «در نظام انگلیس مالیات اخذ میشود، اما در کشور ما از مردم پول گرفته میشود؛ اگر پیشنهاد کمیسیون بهداشت تصویب شود مشکلات بسیاری در سالهای آینده به وجود می آید بنابراین نباید نظام رفاهی کشور را تغییر داد و اگر در یک صندوق همه منابع بیمهای تجمیع شوند مشکلاتی برای حوزه سلامت به وجود میآید و نباید نظام عقلایی در جامعه تغییر کند. سالها در مجالس گذشته و دولتهای قبل در این خصوص وقت گذاشته شد تا این تصمیمات اتخاذ شود.»
وزیر رفاه گفت: «اگر این تصمیم اتخاذ شود 13 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی را مجانی بیمه میکنیم و مشارکت آنها را افزایش خواهیم داد زیرا نظام رفاه در کشور وجود دارد و دراین نظام تاکید شده که عدهای به صورت مجانی و عدهای به صورت مشارکتی حق بیمه برای آنها پرداخت شود. در حال حاضر فقر معیشت و فقر امنیت غذایی در کشور وجود دارد. اگر نظام رفاه اشتباهاتی را مرتکب شده باید اصلاح شود اما این نظام را از هم گسیخته نکنید. در این نظام یکپارچه رفاهی به فقر آموزشی، فقر بیمه اجتماعی، توجه شده است و اگر درمان تامین اجتماعی از آن جدا شود دیگر وزارت رفاه و تامین اجتماعی معنا و مفهومی ندارد البته در همه جای دنیا خریدار از فروشنده جداست و اگر جایی خطایی رخ داده است آنجا باید مورد اصلاح قرار گیرد بنابراین پیشنهاد بند 6 و 7 و تبصرههای آن به اعتقاد بنده نگران کننده بوده و استدلال قوی ندارد.»
ربیعی با بیان اینکه تفکیک در سیاستهای مقام معظم رهبری به صراحت مشخص شده است، افزود: «باید صورت مسئله حل شود و نباید اشتباهی بین عارضه و بیماری ایجاد شود، باید اشکالات و مشکلات برطرف شود اما این پیشنهاد تنها اشکالات را تشدید می کند و دعوای بزرگی در آینده رخ میدهد.»
وی با بیان اینکه نظر دولت درخصوص تجمیع بیمهها همان مواردی است که در لایحه برنامه ششم آمده است، گفت: «آیا در زمانی که تامین اجتماعی تحت نظر وزارت بهداشت بود وضع بیمهها درخشان کننده بود. درحال حاضر 7میلیون نفر در کشور زندگی میکنند که هیچگونه دفترچه بیمه ندارند و ما آنها را بیمه درمانی کردهایم و باید در ماههای آینده بیمه تامین اجتماعی را نیز برای آنها درنظر بگیرم.»
ربیعی با اشاره به طراحی نظام بیمه بیکاری برای این افراد گفت: «باید از درصدی که تحت عنوان بیمه بیکاری به آنها پرداخت می شود را برای بیمه تامین اجتماعی و حق درمان آنها در نظر گرفت اما با انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت نه تنها هیچ شکلی حل نمیشود بلکه مشکلات افزایش نیز مییابد ضمن اینکه باید ایده رفاه را اصلاح و تقویت کرد و نباید ساختار بیمهها را بر هم زد از این رو این تصمیم به نفع آینده ملت ایران نیست.»
وزیر رفاه با اشاره به اینکه شرکت دخانیات در تامین اجتماعی نیست، تصریح کرد: «اگر وجود داشته باشد نیز به ما تحمیل شده است و ما به دنبال برگرداندن آن به وزارت صنعت هستیم و این طرح در مجلس در حال پیگیری است. همچنین در همه کشورها بخش کار، رفاه و تامین اجتماعی نیز یکی بوده است.»
وزیر رفاه افزود: «نظر دولت درخصوص تجمیع بیمهها همان مواردی است که در لایحه برنامه ششم مطرح شده است، اما باید پاسخی نسبت به برخی موارد و موضوعات مطرح شده در پیشنهاد کمیسیون بهداشت و نمایندگان داشته باشم زیرا این پیشنهاد حال حاضر نظام بیمهای را به قهقراه برده و در این پیشنهاد هیچ راهحلی برای اصلاح وضع موجود وجود ندارد.»
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دو صفحه دلیل و علت برای طرح این پیشنهاد مطرح کنند، تصریح کرد: «نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه ششم باید تصمیمی را در جهت اصلاح ساختار اتخاذ کنند، مشکلات موجود را کتمان نمیکنم، مشکلات موجود در عدم همراهی بیمهها نبوده بلکه در همراهی بیش از اندازه و زیادی همراهی کردن بیمهها بوده است. مشکلات پیش آمده در تخلف من بوده است.»
ربیعی با بیان اینکه نباید تصمیمات غلط در این زمینه اتخاذ کرد، گفت: «پیشنهاد کمیسیون بهداشت به جای اصلاح ساختار در منابع و مصارف به دنبال جابجایی تشکیلات است این پیشنهاد به آن معنا نیست که بگویید کاری به تامین اجتماعی نداریم زیرا بیمه سلامت که منابع آن توسط دولت تامین میشود و اگر دولت منابع آن را سر موعد تامین میکرد این مشکلات به وجود نمیآمد بنابراین به طور حتم پس از چند مدت از اجرای این پیشنهاد منابع تامین اجتماعی نیز در مسیر تجمیع قرارمیگیرد و دولت مانند حال حاضر نمیتواند منابع را به میزان کافی در اختیار قرار دهد.»
وی با تاکید بر اینکه اجازه چنین کاری درخصوص کارگران وجود ندارد، تصریح کرد: «به اندازه دو وزیر در بررسی این طرح وقت گذاشتم، آن چیزی که این طرح را به خاک سیاه نشانده است به آن دلیل میباشد که مقدمات درست برای آن فراهم نشد و ساختارسازی درستی صورت نگرفت ضمن اینکه منابع و مصارف نیز به درستی رعایت نشد. تقاضا دارم از نمایندگان که بررسی کنند در سال 93 و 94 که تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشتم اگر یک ریال از هفت بیست و هفتم در جای دیگری هزینه شده است، استعفا می دهم و دیگر به وزارتخانه نمیروم.»
ربیعی با تاکید بر اینکه اگر تامین اجتماعی به تعبیر وزارت بهداشت 3هزار میلیارد تومان در پرداخت معوقات خود عقب هست، گفت: «این رقم به تعبیر خودم 2هزار میلیارد تومان است که دلیل آن نیز این موضوع است که 44هزار میلیارد تومان از مردم، منابع دریافت شده است که بیش از 40هزار میلیارد تومان باید به بازنشستگان مستمری پرداخت شود بنابراین به دنبال آن هستند که از طریق دیگری این پول را تامین کرده و بدهیها را پرداخت کنند بنابراین باید اشکالات شناخته شود و پس از آن تصمیمات اتخاذ گردد.»
وزیر رفاه با بیان اینکه با برخی پیشنهادات کمیسیون بهداشت در خصوص تجمیع بیمهها مخالفتی ندارم، افزود: «تنها در بند 6 و انتقال شورای عالی بیمه سلامت و بند 7 و انتقال کلی بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت و تبصرههای آن یعنی انتقال بخش درمان بیمه تامین اجتماعی پس از چند سال مخالفتهایی دارم بنابراین به چند دلیل این پیشنهاد را قابل قبول نمیدانم که مهمترین آن اسناد بالادستی، تجربه جهانی و آنچه که عقل حکم میکند، میباشد ضمن اینکه باید دید چه چیزی به نفع مردم است.»
وی با بیان اینکه در بند 7 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به تفکیک وظایف تولیت و تدارک مالی به صورت مجزا اشاره شده است، تصریح کرد: «تفکیک وظایف تولیت، تامین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی به طور مشخص از موارد موجود در بند 7 است که در ابتدای آن به تفکیک وظایف تولیت اشاره شده است بنابراین نادیده گرفتن تفکیک مغایر با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است حتی در بند 7 خدمات تولید خدمت نیز در یک دستگاه نباید باشد.»
ربیعی ادامه داد: «تولیت نظام سلامت شامل سیاستگذاری اجرایی، برنامهریزی راهبردی، ارزشیابی و نظارت است بنابراین از این تولیت نمیتوان اداره منابع را اتخاذ کرد، تعریف تولیت مشخص است البته در بند 7 و 2 مطرح شده است که مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت انجام شود بنابراین باید محوریت به طور مشخص مورد تعریف قرار گیرد. همچنین در بند 40 و 42 سیاستهای کلی رهبری اشاره به استقرار نظام یکپارچه شفاف و چند لایه دارد. همچنین یکپارچگی در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است بنابراین به هیچ عنوان از این اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه چیزی مبنی بر جابجایی بیمهها به دست نمیآید حتی مقام معظم رهبری در طی چند روز گذشته سیاستهای رفاه و تامین اجتماعی را ارجاع دادند و در آنجا نیز تنها در خصوص منابع بحث شده است.»
وی با تاکید بر اینکه در دنیا چندگونه نظام تامین اجتماعی وجود دارد، گفت: «در نظام انگلیس مالیات اخذ میشود، اما در کشور ما از مردم پول گرفته میشود؛ اگر پیشنهاد کمیسیون بهداشت تصویب شود مشکلات بسیاری در سالهای آینده به وجود می آید بنابراین نباید نظام رفاهی کشور را تغییر داد و اگر در یک صندوق همه منابع بیمهای تجمیع شوند مشکلاتی برای حوزه سلامت به وجود میآید و نباید نظام عقلایی در جامعه تغییر کند. سالها در مجالس گذشته و دولتهای قبل در این خصوص وقت گذاشته شد تا این تصمیمات اتخاذ شود.»
وزیر رفاه گفت: «اگر این تصمیم اتخاذ شود 13 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی را مجانی بیمه میکنیم و مشارکت آنها را افزایش خواهیم داد زیرا نظام رفاه در کشور وجود دارد و دراین نظام تاکید شده که عدهای به صورت مجانی و عدهای به صورت مشارکتی حق بیمه برای آنها پرداخت شود. در حال حاضر فقر معیشت و فقر امنیت غذایی در کشور وجود دارد. اگر نظام رفاه اشتباهاتی را مرتکب شده باید اصلاح شود اما این نظام را از هم گسیخته نکنید. در این نظام یکپارچه رفاهی به فقر آموزشی، فقر بیمه اجتماعی، توجه شده است و اگر درمان تامین اجتماعی از آن جدا شود دیگر وزارت رفاه و تامین اجتماعی معنا و مفهومی ندارد البته در همه جای دنیا خریدار از فروشنده جداست و اگر جایی خطایی رخ داده است آنجا باید مورد اصلاح قرار گیرد بنابراین پیشنهاد بند 6 و 7 و تبصرههای آن به اعتقاد بنده نگران کننده بوده و استدلال قوی ندارد.»
ربیعی با بیان اینکه تفکیک در سیاستهای مقام معظم رهبری به صراحت مشخص شده است، افزود: «باید صورت مسئله حل شود و نباید اشتباهی بین عارضه و بیماری ایجاد شود، باید اشکالات و مشکلات برطرف شود اما این پیشنهاد تنها اشکالات را تشدید می کند و دعوای بزرگی در آینده رخ میدهد.»
وی با بیان اینکه نظر دولت درخصوص تجمیع بیمهها همان مواردی است که در لایحه برنامه ششم آمده است، گفت: «آیا در زمانی که تامین اجتماعی تحت نظر وزارت بهداشت بود وضع بیمهها درخشان کننده بود. درحال حاضر 7میلیون نفر در کشور زندگی میکنند که هیچگونه دفترچه بیمه ندارند و ما آنها را بیمه درمانی کردهایم و باید در ماههای آینده بیمه تامین اجتماعی را نیز برای آنها درنظر بگیرم.»
ربیعی با اشاره به طراحی نظام بیمه بیکاری برای این افراد گفت: «باید از درصدی که تحت عنوان بیمه بیکاری به آنها پرداخت می شود را برای بیمه تامین اجتماعی و حق درمان آنها در نظر گرفت اما با انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت نه تنها هیچ شکلی حل نمیشود بلکه مشکلات افزایش نیز مییابد ضمن اینکه باید ایده رفاه را اصلاح و تقویت کرد و نباید ساختار بیمهها را بر هم زد از این رو این تصمیم به نفع آینده ملت ایران نیست.»
وزیر رفاه با اشاره به اینکه شرکت دخانیات در تامین اجتماعی نیست، تصریح کرد: «اگر وجود داشته باشد نیز به ما تحمیل شده است و ما به دنبال برگرداندن آن به وزارت صنعت هستیم و این طرح در مجلس در حال پیگیری است. همچنین در همه کشورها بخش کار، رفاه و تامین اجتماعی نیز یکی بوده است.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد