گلایه سازمان غذا و دارو از رسانه ملی:
مدیرکل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تبلیغات نباید عوامفریبانه باشد، از رسانه ملی خواست بر تبلیغات غیرواقعی فرآوردهها نظارت بیشتری داشته و قبل از تبلیغ هر فرآوردهای، با سازمان غذا و دارو هماهنگیهایی را انجام دهد.
رسانه ملی نباید محل تبلیغات فرآوردههای طبیعی دروغین باشد
6 مهر 1395 ساعت: 17:7
6 مهر 1395 ساعت: 17:7
مدیرکل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تبلیغات نباید عوامفریبانه باشد، از رسانه ملی خواست بر تبلیغات غیرواقعی فرآوردهها نظارت بیشتری داشته و قبل از تبلیغ هر فرآوردهای، با سازمان غذا و دارو هماهنگیهایی را انجام دهد.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایفدونا، امیرحسین جمشیدی اظهار کرد: «همه اسناد بالادستی، نظیر سیاستهای کلی سلامت و برنامه پنجم، این سازمان را مجاب میکند که به مقوله فرآوردههای طبیعی و سنتی نگاه ویژهای داشته باشد.»
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فرآوردهها را فراهم کند، افزود: «سازمان غذا و دارو به شدت درپی توسعه این فرآیند است.» مدیرکل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «در۱۰سال گذشته رشد تولید این فرآوردهها افزایش داشته، بهگونهای که حدود ۱.۲پروانه در هر روز کاری صادر شده و اهل فن میدانند که کار کوچکی نیست.»
جمشیدی تصریح کرد: «سازمان غذا و دارو به دنبال مصرف منطقی این فرآوردهها است و هیچگاه دنبال این موضوع نیست که اینها، به میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود.» وی با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی به سمت توسعه این فرآوردهها گام برداریم، گفت: «در وهله اول میبایست سلامت مردم را درنظر گرفت؛ موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی فعال در این حوزه و افرادی است که در تولید دانش فنی و نیز ساخت این فرآوردهها گام برمیدارند.»
جمشیدی تصریح کرد: «درحال حاضر مجرای قانونی عرضه این فرآوردهها تنها داروخانهها هستند که متاسفانه در عطاریها به فراوانی مشاهده میشود. درحالی که فروش این فرآوردهها در هر مکانی بهجز داروخانهها ممنوع و غیرقانونی است.» جمشیدی تصریح کرد: «تبلیغات فرآوردههای طبیعی و سنتی تولید داخل کشور به شرط ارائه مستندات علمی و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.»
وی ادامه داد: «تبلیغ این مهم کمکی برای ترویج فرآوردهای طبیعی و سنتی است تا فرهنگسازی در ارتباط با این فرآوردهها صورت گیرد. ولی زمانی که ادعاهای مطرح شده از مجوزهای مربوطه و اثبات شده فراتر میرود امکان گمراهی مصرفکنندگان و مردم بهوجود میآید.»
مدیر کل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «در برخی موارد تبلیغات رسانهای اعلام میشود که با مصرف فرآوردهای خاص مثلا۱۰درصد به موهای شما اضافه و یا هر روز درصدی از وزنتان کم و یا درصدی به وزنتان اضافه میشود و این درحالی است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.»
جمشیدی تاکید کرد: «هر یک از این تبلیغاتی که خارج از ضوابط از رسانهها بهویژه رسانه ملی پخش شود باعث تعلیق مجوز صادره خواهد گردید؛ مگر اینکه منطبق بر آئیننامهها و قوانین جاری سازمان غذا و دارو باشد و تداخلی با آن ایجاد نکند، از اینرو باید تبلیغات مجوزدار هم نباید عوامفریبانه باشد.»
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فرآوردهها را فراهم کند، افزود: «سازمان غذا و دارو به شدت درپی توسعه این فرآیند است.» مدیرکل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «در۱۰سال گذشته رشد تولید این فرآوردهها افزایش داشته، بهگونهای که حدود ۱.۲پروانه در هر روز کاری صادر شده و اهل فن میدانند که کار کوچکی نیست.»
جمشیدی تصریح کرد: «سازمان غذا و دارو به دنبال مصرف منطقی این فرآوردهها است و هیچگاه دنبال این موضوع نیست که اینها، به میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود.» وی با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی به سمت توسعه این فرآوردهها گام برداریم، گفت: «در وهله اول میبایست سلامت مردم را درنظر گرفت؛ موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی فعال در این حوزه و افرادی است که در تولید دانش فنی و نیز ساخت این فرآوردهها گام برمیدارند.»
جمشیدی تصریح کرد: «درحال حاضر مجرای قانونی عرضه این فرآوردهها تنها داروخانهها هستند که متاسفانه در عطاریها به فراوانی مشاهده میشود. درحالی که فروش این فرآوردهها در هر مکانی بهجز داروخانهها ممنوع و غیرقانونی است.» جمشیدی تصریح کرد: «تبلیغات فرآوردههای طبیعی و سنتی تولید داخل کشور به شرط ارائه مستندات علمی و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.»
وی ادامه داد: «تبلیغ این مهم کمکی برای ترویج فرآوردهای طبیعی و سنتی است تا فرهنگسازی در ارتباط با این فرآوردهها صورت گیرد. ولی زمانی که ادعاهای مطرح شده از مجوزهای مربوطه و اثبات شده فراتر میرود امکان گمراهی مصرفکنندگان و مردم بهوجود میآید.»
مدیر کل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «در برخی موارد تبلیغات رسانهای اعلام میشود که با مصرف فرآوردهای خاص مثلا۱۰درصد به موهای شما اضافه و یا هر روز درصدی از وزنتان کم و یا درصدی به وزنتان اضافه میشود و این درحالی است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.»
جمشیدی تاکید کرد: «هر یک از این تبلیغاتی که خارج از ضوابط از رسانهها بهویژه رسانه ملی پخش شود باعث تعلیق مجوز صادره خواهد گردید؛ مگر اینکه منطبق بر آئیننامهها و قوانین جاری سازمان غذا و دارو باشد و تداخلی با آن ایجاد نکند، از اینرو باید تبلیغات مجوزدار هم نباید عوامفریبانه باشد.»
برچسب ها
رسانه ملی نباید محل تبلیغات فرآوردههای طبیعی دروغین باشد گلایه سازمان غذا و دارو از رسانه ملی امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد