سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلالاحمر خبر داد:
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش، با اشاره به با اشاره به تدوین و ابلاغ شیوهنامه شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری، گفت: «این شوراها به منظور یکپارچهسازی فرآیند پژوهش، افزایش مشارکت، استفاده از ظرفیتهای بالقوه جمعیت و ایجاد شبکه علمی کارآمد تشکیل شده است.»
ایجاد شبکه علمی کارآمد پژوهش و فناوری
30 تیر 1395 ساعت: 18:4
30 تیر 1395 ساعت: 18:4
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش، با اشاره به با اشاره به تدوین و ابلاغ شیوهنامه شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری، گفت: «این شوراها به منظور یکپارچهسازی فرآیند پژوهش، افزایش مشارکت، استفاده از ظرفیتهای بالقوه جمعیت و ایجاد شبکه علمی کارآمد تشکیل شده است.»
به گزارش سپیدآنلاین، پرویز مژگانی با اشاره به تدوین و ابلاغ شیوهنامه شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری، هدف از تشکیل این شوراها را یکپارچهسازی فرایند پژوهش، افزایش مشارکت و استفاده از ظرفیتهای بالقوه جمعیت و نیز ایجاد شبکه علمی کارآمد و گسترده، برشمرد.
وی با اشاره به شیوهنامه شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری افزود: «این شیوهنامهها در دو بخش شوراهای استانی و شوراهای سازمانها، معاونتها و بخشهای مستقل جمعیت هلالاحمر، تدوین شده که در خرداد ماه به مسئولین ارجاع شد.»
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلالاحمر بیانکرد: «فعالیت این شوراها به منظور تمرکززدایی بوده و میتواند موجب تسریع و تسهیل روند اجرای فعالیتهای پژوهشی شود.»
وی ادامه داد: «مشارکت و به کارگیری توان علمی پژوهشگران برای تولید محتوای کاربردیتری و تحقیقات پژوهشی منطبق بر نیازهای شناسایی شده جمعیت، در سراسر کشور از اهداف شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری است.»
وی گفت: «اعضای شوراهای استانی شامل مدیرعامل جمعیت هلالاحمر استان به عنوان رئیس شورا، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلالاحمر استان به عنوان دبیر شورا، رییس مرکز علمی کاربردی هلالاحمر استان، دو نفر از معاونین یا مدیران جمعیت استان و دو نفر از کارشناسان خبره در حوزه پژوهش و فناوری آن استان است که میتوانند از داخل و یا خارج از جمعیت باشند. همچنین شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری سازمانها، معاونتها و بخشهای مستقل جمعیت، از بالاترین مقام سازمان، معاونت یا بخش مستقل به عنوان رئیس شورا، نماینده معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، دو نفر از معاونان یا مدیران آن حوزه و سه نفر از کارشناسان خبره در حوزه پژوهش و فناوری تشکیل میشوند.»
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش هلال احمر در تشریح وظایف شوراهای پژوهشی و فناوری گفت: «این شوراها به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر ابتدا باید شناخت جامعی نسبت به وضعیت موجود و پتانسیلهای استان، سازمان و یا بخش مورد فعالیت خود پیدا کنند. سپس، اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی از ظرفیتها اعم از حقیقی و حقوقی و مواردی چون مراکز تحقیقاتی، پژوهشکدهها، پارکها و مراکز فناوری میکنند که در آن شیوههای تعامل با این افراد و مراکز تبیین شده است.»
وی با اشاره به اهمیت جلب مشارکت نخبگان و نیز بهرهمندی از امکانات برون سازمانی جمعیت هلالاحمر بیان کرد: «در بسیاری از استانها پایاننامهها و مقالاتی تهیه میشوند که در حوزههای مختلف جمعیت قابل استفاده هستند؛ اما این مقالات به دلیل این که در مجلات معتبر یا قابل دسترس منتشر نشدهاند، مورد استفاده قرار نمیگیرند.»
پرویز مژگانی تجمیع و تبادل بانکهای اطلاعاتی استانها را راه حل رفع این مشکل دانست و بیان کرد: «داشتن تعامل علمی با پارکها، مراکز فناوری و استفاده از امکانات آنها، بدون نیاز به ایجاد ساختار فیزیکی و تشکیلاتی با مدل کسب و کار دانشبنیان از موارد مورد تاکید معاونت آموزش، پژوهش و فناوری است. بدین ترتیب میتوان از مزیتهای این مدل، نظیر ایجاد درآمدهای پایدار و استفاده از توان داخلی برای تامین نیازهای منطبق با اهداف و ماموریتهای هلالاحمر بهره گرفت. همچنین این اطلاعات میتوانند از سویی به منظور طراحی آمایش استانی مورد استفاده قرار گیرد.»
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش جمعیت وظیفه مهم دیگر این شوراها را نیازسنجی پژوهش و فناوری مرتبط با فعالیتهای حوزه که منجر به اعلام اولویتهای پژوهشی میشود؛ دانست و افزود: «فراخوان طرحهای پژوهشی و اطلاعرسانی در حوزه امور پژوهشی نظیر اعلام اولویتهای پژوهشی در استانها به عهده شوراهای استانی است.»
وی با اشاره به شیوهنامه شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری افزود: «این شیوهنامهها در دو بخش شوراهای استانی و شوراهای سازمانها، معاونتها و بخشهای مستقل جمعیت هلالاحمر، تدوین شده که در خرداد ماه به مسئولین ارجاع شد.»
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلالاحمر بیانکرد: «فعالیت این شوراها به منظور تمرکززدایی بوده و میتواند موجب تسریع و تسهیل روند اجرای فعالیتهای پژوهشی شود.»
وی ادامه داد: «مشارکت و به کارگیری توان علمی پژوهشگران برای تولید محتوای کاربردیتری و تحقیقات پژوهشی منطبق بر نیازهای شناسایی شده جمعیت، در سراسر کشور از اهداف شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری است.»
وی گفت: «اعضای شوراهای استانی شامل مدیرعامل جمعیت هلالاحمر استان به عنوان رئیس شورا، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلالاحمر استان به عنوان دبیر شورا، رییس مرکز علمی کاربردی هلالاحمر استان، دو نفر از معاونین یا مدیران جمعیت استان و دو نفر از کارشناسان خبره در حوزه پژوهش و فناوری آن استان است که میتوانند از داخل و یا خارج از جمعیت باشند. همچنین شوراهای هماهنگی پژوهش و فناوری سازمانها، معاونتها و بخشهای مستقل جمعیت، از بالاترین مقام سازمان، معاونت یا بخش مستقل به عنوان رئیس شورا، نماینده معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، دو نفر از معاونان یا مدیران آن حوزه و سه نفر از کارشناسان خبره در حوزه پژوهش و فناوری تشکیل میشوند.»
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش هلال احمر در تشریح وظایف شوراهای پژوهشی و فناوری گفت: «این شوراها به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر ابتدا باید شناخت جامعی نسبت به وضعیت موجود و پتانسیلهای استان، سازمان و یا بخش مورد فعالیت خود پیدا کنند. سپس، اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی از ظرفیتها اعم از حقیقی و حقوقی و مواردی چون مراکز تحقیقاتی، پژوهشکدهها، پارکها و مراکز فناوری میکنند که در آن شیوههای تعامل با این افراد و مراکز تبیین شده است.»
وی با اشاره به اهمیت جلب مشارکت نخبگان و نیز بهرهمندی از امکانات برون سازمانی جمعیت هلالاحمر بیان کرد: «در بسیاری از استانها پایاننامهها و مقالاتی تهیه میشوند که در حوزههای مختلف جمعیت قابل استفاده هستند؛ اما این مقالات به دلیل این که در مجلات معتبر یا قابل دسترس منتشر نشدهاند، مورد استفاده قرار نمیگیرند.»
پرویز مژگانی تجمیع و تبادل بانکهای اطلاعاتی استانها را راه حل رفع این مشکل دانست و بیان کرد: «داشتن تعامل علمی با پارکها، مراکز فناوری و استفاده از امکانات آنها، بدون نیاز به ایجاد ساختار فیزیکی و تشکیلاتی با مدل کسب و کار دانشبنیان از موارد مورد تاکید معاونت آموزش، پژوهش و فناوری است. بدین ترتیب میتوان از مزیتهای این مدل، نظیر ایجاد درآمدهای پایدار و استفاده از توان داخلی برای تامین نیازهای منطبق با اهداف و ماموریتهای هلالاحمر بهره گرفت. همچنین این اطلاعات میتوانند از سویی به منظور طراحی آمایش استانی مورد استفاده قرار گیرد.»
سرپرست دفتر پژوهش و فناوری معاونت آموزش جمعیت وظیفه مهم دیگر این شوراها را نیازسنجی پژوهش و فناوری مرتبط با فعالیتهای حوزه که منجر به اعلام اولویتهای پژوهشی میشود؛ دانست و افزود: «فراخوان طرحهای پژوهشی و اطلاعرسانی در حوزه امور پژوهشی نظیر اعلام اولویتهای پژوهشی در استانها به عهده شوراهای استانی است.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد