چرایی کسری اعتبار بیمه سلامت
26 خرداد 1395 ساعت: 14:3
26 خرداد 1395 ساعت: 14:3
نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی، باز گذاشتن دست مردم برای مراجعه به پزشکان متخصص و فوقتخصص و افزایش تقاضاهای القایی را باعث کسری اعتبار بیمه سلامت عنوان کرد.
![](/uploads/posts/2016-06/1465986363_1448196021759_109875.jpg)
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، عزتالله گلعلیزاده با بیان اینکه منابع بدون نظارت بر هزینهها در اختیار درمان گذاشته شده است، گفت: «منابع در اختیار درمان گذاشته شد و 11میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه درمانی نیز بیمه شدند و دفترچه دریافت کردند از طرفی هم آنها را آزاد گذاشتیم تا هرخدمتی را میخواهند از هر پزشکی دریافت کنند و دست مردم را برای استفاده از انواع خدمات درمانی بدون مشورت باز گذاشتیم. این درحالی است که باید سطحبندی خدمات، بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده را هم راهاندازی میکردیم که متاسفانه انجام نشد.»
گلعلیزاده افزود: «بیمهها مشکلات ساختاری و منابع دارند. دولت باید فکری به حال منابع سازمانهای بیمهگر کند، ضمن اینکه در بخش هزینه هم باید وارد شود. سطحبندی خدمات نظام ارجاع و تدوین راهنمای بالینی نیز باید در کنار هم صوت گیرد.»
وی با مثبت خواندن نتیجه بیمه شدن 11میلیون نفر از مردم حاشیهنشین به عنوان یکی از اهداف طرح تحول، اظهار کرد: «عمده مراجعهکنندگان، از طبقه محروم و حاشیه شهر بودند. بخشی از این مراجعات انباشت نیازهایی بود که مردم داشتند که به دلیل دفترچه نداشتن مراجعه نمیکردند، بخشی هم ناشی از تقاضای القایی بود که میتوانستیم آن را مدیریت کنیم. که در مجموع نتیجه آن حدود 8000میلیارد تومان کسری اعتبار بیمه سلامت است.»
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به ضرورت بازنگری کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، ادامه داد: «این کتاب مرجع است، ولی متاسفانه دستکاری شد و برخی از گروهها و انجمنهای علمی نسبت به آن اعتراض داشتند. ما معتقدیم این کتاب باید مبنا باشد ولی بومیسازی شود. بخشی از کتاب به نام E&M این کتاب نیز اجرایی نشد که مربوط به ویزیتها و خدمات سرپایی و مشاوره میشود. در کشور فقط یک نوع ویزیت حساب میشود درحالی که بین شش تا هشت نوع ویزیت داریم.»
گلعلیزاده با تاکید بر اینکه برخی گروههای پزشکی مثل عمومی، اطفال و عفونی باید در تعرفهگذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: «کارشناسان میگویند تعرفهها با قیمت واقعی فاصله دارد، دولتمردان نیز میگویند ما این قدر پول نداریم که یک شبه تعرفهها را واقعی کنیم. ما میگوییم قیمت واقعی خدمات را اعلام کنید، جامعه پزشکی نیز حتما میپذیرد. در یک افق 10 تا 15ساله بگویید ما به سمت واقعی شدن قیمتها پیش خواهیم رفت. ما به هیچ وجه خواهان این نیستیم که افزایش تعرفه را مردم بپردازند. آن را باید بیمهها بپردازند، اما بعید میدانم که بتوانند.»
وی یکی از مشکلات تعرفهگذاری پزشکی را اعلام نشدن قیمت واقعی خدمات عنوان کرد و افزود: «دولت برای یک بار هم که شده قیمت واقعی خدمات را در همه حوزهها احصاء و اعلام کند. این به معنی آن نیست که جامعه پزشکی اصرار بر این دارد که باید الان این قیمتها را اعلام کنید. ما هم میدانیم منابع دولت محدود است.»
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت واقعی خدمات باید مبنای تعرفهگذاری باشد، اضافه کرد: «سال گذشته در سه حوزه قیمت واقعی خدمات را احصا کردند، اما بعد متوقف شد. هر تعرفهای که تا الان وجود داشته با قیمت واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد و از جیب جامعه پزشکی هزینه میشود.»
گلعلیزاده تاکید کرد: «درحال حاضر 80درصد خدمات بستری در بخش دولتی و 20درصد در بخش خصوصی ارائه میشود. در بخش سرپایی نیز این رقم معکوس است. اگر تعرفه واقعی شود یا به سمت آن پیش رود، در درجه اول مراکز درمانی دولتی سود میبرند و سود نهایی را نیز مردم میبرند.»
وی در ادامه با اشاره به بهبود وضعیت هتلینگ بعد از اجرای طرح تحول، تصریح کرد: «ما وضعیت اسفناکی در این حوزه داشتیم که خوشبختانه منابع خوبی اختصاص پیدا کرد. منابع ما محدود است و باید با آن مدیریت درستی انجام دهیم. نگرانی که وجود داشت و کارشناسان نیز به آن معتقد هستند، این است که میتوانستیم این منابع را بهتر مدیریت کنیم.»
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به وجود عقب ماندگی تاریخی در بخش تعرفهها و انباشت مطالبات پزشکان، ادامه داد: «نرخ افزایش حقوق و دستمزد چقدر است؟ فاصله نرخ تورم با تعرفهها را چه کسی باید جبران کند؟ ضمن اینکه ما در بخش تعرفه عقبماندگیهای تاریخی و مطالبات انباشته نیز داریم.»
وی اضافه کرد: «باید مردم را از این قضیه بیرون بیاوریم. اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت تنها از مسیر سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده معنا پیدا میکند. حتی سرمایهدارترین کشورها هم مثل ما، باز عمل نمیکنند.» این عضو انجمن پزشکان عمومی معتقد است که راهاندازی کلینیکهای ویژه برای افزایش دسترسی مردم به پزشک متخصص و فوقتخصص با سیاست گسترش پزشک خانواده در تضاد است؛ چراکه در تمام دنیا حدود 85درصد خدمات را پزشک عمومی ارائه میکند.
گلعلیزاده افزود: «بیمهها مشکلات ساختاری و منابع دارند. دولت باید فکری به حال منابع سازمانهای بیمهگر کند، ضمن اینکه در بخش هزینه هم باید وارد شود. سطحبندی خدمات نظام ارجاع و تدوین راهنمای بالینی نیز باید در کنار هم صوت گیرد.»
وی با مثبت خواندن نتیجه بیمه شدن 11میلیون نفر از مردم حاشیهنشین به عنوان یکی از اهداف طرح تحول، اظهار کرد: «عمده مراجعهکنندگان، از طبقه محروم و حاشیه شهر بودند. بخشی از این مراجعات انباشت نیازهایی بود که مردم داشتند که به دلیل دفترچه نداشتن مراجعه نمیکردند، بخشی هم ناشی از تقاضای القایی بود که میتوانستیم آن را مدیریت کنیم. که در مجموع نتیجه آن حدود 8000میلیارد تومان کسری اعتبار بیمه سلامت است.»
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به ضرورت بازنگری کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، ادامه داد: «این کتاب مرجع است، ولی متاسفانه دستکاری شد و برخی از گروهها و انجمنهای علمی نسبت به آن اعتراض داشتند. ما معتقدیم این کتاب باید مبنا باشد ولی بومیسازی شود. بخشی از کتاب به نام E&M این کتاب نیز اجرایی نشد که مربوط به ویزیتها و خدمات سرپایی و مشاوره میشود. در کشور فقط یک نوع ویزیت حساب میشود درحالی که بین شش تا هشت نوع ویزیت داریم.»
گلعلیزاده با تاکید بر اینکه برخی گروههای پزشکی مثل عمومی، اطفال و عفونی باید در تعرفهگذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: «کارشناسان میگویند تعرفهها با قیمت واقعی فاصله دارد، دولتمردان نیز میگویند ما این قدر پول نداریم که یک شبه تعرفهها را واقعی کنیم. ما میگوییم قیمت واقعی خدمات را اعلام کنید، جامعه پزشکی نیز حتما میپذیرد. در یک افق 10 تا 15ساله بگویید ما به سمت واقعی شدن قیمتها پیش خواهیم رفت. ما به هیچ وجه خواهان این نیستیم که افزایش تعرفه را مردم بپردازند. آن را باید بیمهها بپردازند، اما بعید میدانم که بتوانند.»
وی یکی از مشکلات تعرفهگذاری پزشکی را اعلام نشدن قیمت واقعی خدمات عنوان کرد و افزود: «دولت برای یک بار هم که شده قیمت واقعی خدمات را در همه حوزهها احصاء و اعلام کند. این به معنی آن نیست که جامعه پزشکی اصرار بر این دارد که باید الان این قیمتها را اعلام کنید. ما هم میدانیم منابع دولت محدود است.»
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت واقعی خدمات باید مبنای تعرفهگذاری باشد، اضافه کرد: «سال گذشته در سه حوزه قیمت واقعی خدمات را احصا کردند، اما بعد متوقف شد. هر تعرفهای که تا الان وجود داشته با قیمت واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد و از جیب جامعه پزشکی هزینه میشود.»
گلعلیزاده تاکید کرد: «درحال حاضر 80درصد خدمات بستری در بخش دولتی و 20درصد در بخش خصوصی ارائه میشود. در بخش سرپایی نیز این رقم معکوس است. اگر تعرفه واقعی شود یا به سمت آن پیش رود، در درجه اول مراکز درمانی دولتی سود میبرند و سود نهایی را نیز مردم میبرند.»
وی در ادامه با اشاره به بهبود وضعیت هتلینگ بعد از اجرای طرح تحول، تصریح کرد: «ما وضعیت اسفناکی در این حوزه داشتیم که خوشبختانه منابع خوبی اختصاص پیدا کرد. منابع ما محدود است و باید با آن مدیریت درستی انجام دهیم. نگرانی که وجود داشت و کارشناسان نیز به آن معتقد هستند، این است که میتوانستیم این منابع را بهتر مدیریت کنیم.»
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به وجود عقب ماندگی تاریخی در بخش تعرفهها و انباشت مطالبات پزشکان، ادامه داد: «نرخ افزایش حقوق و دستمزد چقدر است؟ فاصله نرخ تورم با تعرفهها را چه کسی باید جبران کند؟ ضمن اینکه ما در بخش تعرفه عقبماندگیهای تاریخی و مطالبات انباشته نیز داریم.»
وی اضافه کرد: «باید مردم را از این قضیه بیرون بیاوریم. اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت تنها از مسیر سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده معنا پیدا میکند. حتی سرمایهدارترین کشورها هم مثل ما، باز عمل نمیکنند.» این عضو انجمن پزشکان عمومی معتقد است که راهاندازی کلینیکهای ویژه برای افزایش دسترسی مردم به پزشک متخصص و فوقتخصص با سیاست گسترش پزشک خانواده در تضاد است؛ چراکه در تمام دنیا حدود 85درصد خدمات را پزشک عمومی ارائه میکند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد