قائممقام سازمان نظام پرستاری:
قائممقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از بیعدالتیهای انجام شده درمورد پرستاران، گفت: «وزارت بهداشت، پرستاران را در تصمیمیمگیریها درمانی مشارکت نمیدهد.»![](/uploads/posts/2016-04/1460793453_prstaran2.jpg)
وزارت بهداشت، پرستاران را در تصمیمگیریها مشارکت نمیدهد
28 فروردین 1395 ساعت: 12:1
28 فروردین 1395 ساعت: 12:1
قائممقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از بیعدالتیهای انجام شده درمورد پرستاران، گفت: «وزارت بهداشت، پرستاران را در تصمیمیمگیریها درمانی مشارکت نمیدهد.»
![](/uploads/posts/2016-04/1460793453_prstaran2.jpg)
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایلنا، محمد شریفیمقدم، دبیرکل خانه پرستار، اظهار کرد: «تلاش سازمان نظام پرستاری این است که مردم بتوانند از خدمات پرستاری با کیفیت بالا بهرهمند شوند، از اینرو نهادهای متولی پرستاری همه باید در این راستا تلاش کنند تا از خدمات مناسب، ایمن و سالم پرستاری با کیفیت مناسب برخوردار شوند.»
شریفیمقدم با بیان اینکه پرستاران بیشترین خدمات را در حوزه بهداشتی و درمانی ارائه میدهند، اظهار کرد: «اگر بتوانیم این خدمات را بهطور مناسب و مطلوب ارائه دهیم، مردم کمتر خسارت خواهند دید.»
دبیرکل خانه پرستار درخصوص تدوین نقشه راه پرستاری، گفت: «سازمان نظام پرستاری اعتقاد دارد؛ اولویت سیاستهای وزارت بهداشت و معاونت پرستاری باید در این راستا باشد که موانع خدمتی پرستاران برداشته شود تا آنها بتوانند؛ خدمت مناسب را ارائه دهند. البته درحال حاضر موانع پرستاری زیاد است و مهمترین آن بحث بیعدالتی است که پرستاران را آزار میدهد.»
قائممقام سازمان نظام پرستاری افزود: «در نظرسنجی که در سایت نظام پرستاری گذاشتهایم؛ بیش از ۹۷درصد پرستاران کشور از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری ناراضی هستند و این یعنی کسانی که بیشترین خدمات بهداشتی را به مردم ارائه میدهند؛ خود ناراضی هستند، درحالی که این مساله در دنیا مطرح است که رضایتمندی گیرندگان خدمت منوط به رضایتمندی ارائهدهندگان خدمت است.»
وی تصریح کرد: «بنابراین زمانی که پرستاران به عنوان ارائهدهندگان بیشترین بخش از خدمات درمانی رضایتمندی نداشته باشند، نمیتوان توقع داشت؛ مردم به عنوان گیرندگان خدمت از خدمات بهداشتی و درمانی راضی باشند.»
شریفیمقدم با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که موجب عدم رضایتمندی پرستاران شده، بیعدالتی است؛ تصریح کرد: «بیعدالتی فقط در پرداخت نیست و پرستاران در برخوردها نیز مورد بیعدالتی قرار میگیرند. بهطور مثال براساس قانون اگر پرستار یا پزشک غیبت کرد و به بیمارستان نیامد؛ باید پاسخگو باشد ضمن اینکه با وی نیز برخورد خواهد شد، درحالی که باید قانون در برابر همه افراد رعایت شود و درمورد پزشکان و پرستاران برخوردها متفاوت نباشد، اما شاهدیم که در بیمارستانها این مساله رعایت نمیشود و در برابر بیقانونی پرستاران و پزشکان به یک صورت رفتار نمیشود.»
دبیرکل خانه پرستار افزود: «درحال حاضر در تصمیم گیریهای درمانی پرستاران به هیچ وجه مشارکتی ندارند، درحالی که هیچ کجای دنیا اینگونه نیست و حتی بیمار نیز از کادر درمان محسوب میشود و نظر بیمار نیز در پروسه درمان دخیل است، اما در کشور ما در بزرگترین و تخصصیترین مسائل پرستاری خود پرستاران مداخله ندارند.»
شریفیمقدم افزود: «درحال حاضر جامعه پرستاری از وضعیتشان ناراضی هستند و علل نارضایتی آنها موانع خدمتی است که ازجمله مهمترین موانع؛ تبعیضهای زیادی است که در این حوزه حاکم است.»
دبیر کل خانه پرستار گفت: «طرحی همچون طرح تحول سلامت به سرعت اجرا میشود و قانونی مثل قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاران که ۶ تیر ۸۶ مجلس آن را مصوب کرد و قرار بود؛ ظرف ۶ ماه آیین نامههای آن تهیه، تدوین و ابلاغ شود؛ ۹ سال است که اجرایی نشده است.»
وی ادامه داد: :«بعد از ۹ سال وزارت بهداشت از قانون مجلس در خصوص قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاران تمکین نمیکند و این نیز یکی دیگر از مصداقهای بیعدالتی درخصوص پرستاران است.»
شریفیمقدم با بیان اینکه پرستاران بیشترین خدمات را در حوزه بهداشتی و درمانی ارائه میدهند، اظهار کرد: «اگر بتوانیم این خدمات را بهطور مناسب و مطلوب ارائه دهیم، مردم کمتر خسارت خواهند دید.»
دبیرکل خانه پرستار درخصوص تدوین نقشه راه پرستاری، گفت: «سازمان نظام پرستاری اعتقاد دارد؛ اولویت سیاستهای وزارت بهداشت و معاونت پرستاری باید در این راستا باشد که موانع خدمتی پرستاران برداشته شود تا آنها بتوانند؛ خدمت مناسب را ارائه دهند. البته درحال حاضر موانع پرستاری زیاد است و مهمترین آن بحث بیعدالتی است که پرستاران را آزار میدهد.»
قائممقام سازمان نظام پرستاری افزود: «در نظرسنجی که در سایت نظام پرستاری گذاشتهایم؛ بیش از ۹۷درصد پرستاران کشور از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری ناراضی هستند و این یعنی کسانی که بیشترین خدمات بهداشتی را به مردم ارائه میدهند؛ خود ناراضی هستند، درحالی که این مساله در دنیا مطرح است که رضایتمندی گیرندگان خدمت منوط به رضایتمندی ارائهدهندگان خدمت است.»
وی تصریح کرد: «بنابراین زمانی که پرستاران به عنوان ارائهدهندگان بیشترین بخش از خدمات درمانی رضایتمندی نداشته باشند، نمیتوان توقع داشت؛ مردم به عنوان گیرندگان خدمت از خدمات بهداشتی و درمانی راضی باشند.»
شریفیمقدم با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که موجب عدم رضایتمندی پرستاران شده، بیعدالتی است؛ تصریح کرد: «بیعدالتی فقط در پرداخت نیست و پرستاران در برخوردها نیز مورد بیعدالتی قرار میگیرند. بهطور مثال براساس قانون اگر پرستار یا پزشک غیبت کرد و به بیمارستان نیامد؛ باید پاسخگو باشد ضمن اینکه با وی نیز برخورد خواهد شد، درحالی که باید قانون در برابر همه افراد رعایت شود و درمورد پزشکان و پرستاران برخوردها متفاوت نباشد، اما شاهدیم که در بیمارستانها این مساله رعایت نمیشود و در برابر بیقانونی پرستاران و پزشکان به یک صورت رفتار نمیشود.»
دبیرکل خانه پرستار افزود: «درحال حاضر در تصمیم گیریهای درمانی پرستاران به هیچ وجه مشارکتی ندارند، درحالی که هیچ کجای دنیا اینگونه نیست و حتی بیمار نیز از کادر درمان محسوب میشود و نظر بیمار نیز در پروسه درمان دخیل است، اما در کشور ما در بزرگترین و تخصصیترین مسائل پرستاری خود پرستاران مداخله ندارند.»
شریفیمقدم افزود: «درحال حاضر جامعه پرستاری از وضعیتشان ناراضی هستند و علل نارضایتی آنها موانع خدمتی است که ازجمله مهمترین موانع؛ تبعیضهای زیادی است که در این حوزه حاکم است.»
دبیر کل خانه پرستار گفت: «طرحی همچون طرح تحول سلامت به سرعت اجرا میشود و قانونی مثل قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاران که ۶ تیر ۸۶ مجلس آن را مصوب کرد و قرار بود؛ ظرف ۶ ماه آیین نامههای آن تهیه، تدوین و ابلاغ شود؛ ۹ سال است که اجرایی نشده است.»
وی ادامه داد: :«بعد از ۹ سال وزارت بهداشت از قانون مجلس در خصوص قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاران تمکین نمیکند و این نیز یکی دیگر از مصداقهای بیعدالتی درخصوص پرستاران است.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد