عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران بیان کرد؛
حق فنی داروخانهها خدمتی است که از سال 67 در کشور مطرح بوده است. بهطوری که سیدعلی فاطمی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در خصوص توضیح این طرح گفت: «تاریخچه حق فنی داروخانهها به سال 67 برمیگردد و موضوعی نیست که خاص کشور ما باشد، درواقع در همه کشورها پزشکان علاوهبر قیمت دارو، بابت سرویسهای اضافهای که در داروخانهها داده میشود، مانند نسخه پیچی و نظارت مسئول فنی داروخانه مبلغی بهعنوان حق فنی روی نسخ حساب میکنند که این موضوع تا سال 93 ادامه داشت.»
حق فنی داروخانهها به تعرفه خدماتی تبدیل شد
4 اسفند 1394 ساعت: 17:12
4 اسفند 1394 ساعت: 17:12
حق فنی داروخانهها خدمتی است که از سال 67 در کشور مطرح بوده است. بهطوری که سیدعلی فاطمی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در خصوص توضیح این طرح گفت: «تاریخچه حق فنی داروخانهها به سال 67 برمیگردد و موضوعی نیست که خاص کشور ما باشد، درواقع در همه کشورها پزشکان علاوهبر قیمت دارو، بابت سرویسهای اضافهای که در داروخانهها داده میشود، مانند نسخه پیچی و نظارت مسئول فنی داروخانه مبلغی بهعنوان حق فنی روی نسخ حساب میکنند که این موضوع تا سال 93 ادامه داشت.»
به گزارش سپیدآنلاین، وی با بیان اینکه 27 سال پرداخت حق فنی داروخانهها به همین منوال در همه دولتها اجرا میشده، اضافه کرد: «در این زمینه چند قانون مانند قانون وزارت بهداشت، بیمه سلامت همگانی و قانون پنجم برنامه توسعه داریم که براساس این قوانین همانطور که حق ویزیت پزشکان، تعرفه آزمایشگاهها، رادیولوژی و بیمارستانها و همه و همه تعیین میشد تا سال 93 چیزی به عنوان حق فنی داروخانهها توسط وزیر بهداشت تعیین میگشت. در نیمه اول سال 93 دیوان عدالت اداری حق فنی داروخانهها را لغو شده اعلام کرد.»
فاطمی این موضوع را همزمان شده با اجرای طرح تحول سلامت دانست و توضیح داد: «در طرح تحول سلامت ابلاغ تعرفهها به کلی دگرگون شد. کتابی به نام کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت نوشته شد که براساس آن به وجود 7 هزار خدمت درمانی، پزشکی، تعرفهای و آزمایشگاهی کد اختصاص داده شد. یکی از همین 7 هزار کد، تعرفه داروخانهها البته با تغیر نام بود. یعنی بهجای درج واژه حق فنی، از ترجمه انگلیسی آن معادل «مدیریت خدمات دارویی» استفاده کردند.»
وی ضمن اشاره به جامعیت مدیریت خدمات دارویی، آن را فراتر از حق فنی دانست و در ادامه گفت: «براساس کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات هر خدمت پزشکی دو جزء دارد. یک جزء حرفهای که معنی آن همان تخصص، دانش، حرفه و مسئولیت پزشک است. یک جزء هم جزء فنی است، بابت هزینههای موسسه مانند هزینههای نیروی انسانی، اتوماسیون و غیره. برای خدمات دارویی نیز همین کار را کردند، یعنی یک جزء را گذاشتند جزء حرفهای که در واقع همان حق فنی سابق بود و قسمت دوم را اختصاص دادند به جزء فنی که هزینههای نسخه پیچی و مکانیزاسیون و موارد دیگر است.»
فاطمی این موضوع را همزمان شده با اجرای طرح تحول سلامت دانست و توضیح داد: «در طرح تحول سلامت ابلاغ تعرفهها به کلی دگرگون شد. کتابی به نام کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت نوشته شد که براساس آن به وجود 7 هزار خدمت درمانی، پزشکی، تعرفهای و آزمایشگاهی کد اختصاص داده شد. یکی از همین 7 هزار کد، تعرفه داروخانهها البته با تغیر نام بود. یعنی بهجای درج واژه حق فنی، از ترجمه انگلیسی آن معادل «مدیریت خدمات دارویی» استفاده کردند.»
وی ضمن اشاره به جامعیت مدیریت خدمات دارویی، آن را فراتر از حق فنی دانست و در ادامه گفت: «براساس کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات هر خدمت پزشکی دو جزء دارد. یک جزء حرفهای که معنی آن همان تخصص، دانش، حرفه و مسئولیت پزشک است. یک جزء هم جزء فنی است، بابت هزینههای موسسه مانند هزینههای نیروی انسانی، اتوماسیون و غیره. برای خدمات دارویی نیز همین کار را کردند، یعنی یک جزء را گذاشتند جزء حرفهای که در واقع همان حق فنی سابق بود و قسمت دوم را اختصاص دادند به جزء فنی که هزینههای نسخه پیچی و مکانیزاسیون و موارد دیگر است.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد