وجگانی مطرح کرد:
رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران مهمترین چالش علوم پایه پزشکی را گسست این حوزه از محیطهای بالینی ذکر کرد.![](/uploads/posts/2016-02/1454845695_post_id_1796033-tasna-130989764988932434-250x166.jpg)
گسست از محیطهای بالینی، چالش اصلی علوم پایه پزشکی
18 بهمن 1394 ساعت: 15:11
18 بهمن 1394 ساعت: 15:11
رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران مهمترین چالش علوم پایه پزشکی را گسست این حوزه از محیطهای بالینی ذکر کرد.
![](/uploads/posts/2016-02/1454845695_post_id_1796033-tasna-130989764988932434-250x166.jpg)
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایرنا، محمد وجگانی در مراسم گشایش هشتمین کنگره بینالمللی آزمایشگاه و بالین و اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان اظهار داشت: «درحال حاضر علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی، 15هزار و 841عضو هیات علمی در سراسر کشور دارد و در سال94 تعداد پنجهزار و 739دانشجوی کارشناسی ارشد در این رشتهها درحال تحصیل هستند.»
وجگانی تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در این رشتهها را 763نفر ذکر کرد و گفت: «در سال 2015میلادی، 15هزار و 339مقاله و تالیف علمی توسط محققان علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در مجلات معتبر علمی نمایه شد.»
وی به نقش علوم پایه پزشکی در آموزش، پژوهش و ارتقای رتبه بینالمللی دانشگاهها در علوم پزشکی و همچنین در عرصه خدمات تشخیصی آزمایشگاهی، خدمات بالینی، تولید علم و تولید دانش بنیان پزشکی اشاره کرد و گفت: «باوجود پتانسیلهای فراوان، مشکلات و چالشهای جدی بر سر راه علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان وجود دارد.»
وی در تشریح مشکلات این حوزه در بخش آموزش بیان داشت: «محروم بودن گروههای آموزشی آزمایشگاهی و علوم پایه از عرصه خدمات بالینی و بیمارستانها، تعطیل نگهداشتن اجرای قانون تحصیلات تکمیلی آزمایشگاهی مصوب سال67 و تضییع حقوق متخصصان تک رشته علوم آزمایشگاهی ازجمله موانع آموزشی در این بخش است.»
وجگانی، نبود پیشبینی و نیز ساختارهای مورد نیاز برای ورود علوم پایه پزشکی به عرصه تولید و فناوری را از دیگر چالشهای این حوزه برشمرد. وی با انتقاد از بیتوجهی به علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در محافل پزشکی، بر ضرورت تقویت ساختار تشکیلاتی علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در وزارت بهداشت تاکید کرد.
رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران پیشنهاد کرد کمیته مشترکی بهمنظور برنامهریزی و سیاستگذاری آموزشی رشتههای علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی تشکیل شود و طرح جامعی جهت حضور رشتههای این حوزه در مراکز درمانی و تحقیقاتی تدوین و ارائه شود.
وجگانی تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در این رشتهها را 763نفر ذکر کرد و گفت: «در سال 2015میلادی، 15هزار و 339مقاله و تالیف علمی توسط محققان علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در مجلات معتبر علمی نمایه شد.»
وی به نقش علوم پایه پزشکی در آموزش، پژوهش و ارتقای رتبه بینالمللی دانشگاهها در علوم پزشکی و همچنین در عرصه خدمات تشخیصی آزمایشگاهی، خدمات بالینی، تولید علم و تولید دانش بنیان پزشکی اشاره کرد و گفت: «باوجود پتانسیلهای فراوان، مشکلات و چالشهای جدی بر سر راه علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان وجود دارد.»
وی در تشریح مشکلات این حوزه در بخش آموزش بیان داشت: «محروم بودن گروههای آموزشی آزمایشگاهی و علوم پایه از عرصه خدمات بالینی و بیمارستانها، تعطیل نگهداشتن اجرای قانون تحصیلات تکمیلی آزمایشگاهی مصوب سال67 و تضییع حقوق متخصصان تک رشته علوم آزمایشگاهی ازجمله موانع آموزشی در این بخش است.»
وجگانی، نبود پیشبینی و نیز ساختارهای مورد نیاز برای ورود علوم پایه پزشکی به عرصه تولید و فناوری را از دیگر چالشهای این حوزه برشمرد. وی با انتقاد از بیتوجهی به علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در محافل پزشکی، بر ضرورت تقویت ساختار تشکیلاتی علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در وزارت بهداشت تاکید کرد.
رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران پیشنهاد کرد کمیته مشترکی بهمنظور برنامهریزی و سیاستگذاری آموزشی رشتههای علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی تشکیل شود و طرح جامعی جهت حضور رشتههای این حوزه در مراکز درمانی و تحقیقاتی تدوین و ارائه شود.
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد