برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت برای مهار کرونا در ۶ ماه اول
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیریت همه گیری کووید۱۹ را از جمله برنامههای اولویت دار اجرایی خود معرفی و تاکید کرده که این مداخلات آنی و در اولویت نخست برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی براثر همه گیری کووید۱۹ به گونهای طراحی، اجرا و پایش خواهند شد که نتایج آنها حداکثر تا شش ماه نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس و در بهره مندیشان از خدمات سلامت اثربخش باشد.![](/uploads/posts/2021-08/1629034644_-.jpg)
از «تامین حداکثری واکسن» تا «تصویب قانون قرنطینه»
24 مرداد 1400 ساعت: 18:5
24 مرداد 1400 ساعت: 18:5
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیریت همه گیری کووید۱۹ را از جمله برنامههای اولویت دار اجرایی خود معرفی و تاکید کرده که این مداخلات آنی و در اولویت نخست برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی براثر همه گیری کووید۱۹ به گونهای طراحی، اجرا و پایش خواهند شد که نتایج آنها حداکثر تا شش ماه نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس و در بهره مندیشان از خدمات سلامت اثربخش باشد.
![](/uploads/posts/2021-08/1629034644_-.jpg)
به گزارش سپید به نقل ایسنا، در برنامههای ارائه شده بهرام عیناللهی - وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی تاکید شده که تعهد به اجرای این برنامهها در بازههای زمانی کوتاه مدت (نهایتا پایان سال نخست) و میان مدت و تا پایان دولت سیزدهم است.
در این برنامه تاکید شده است که منظور از کوتاه مدت تا سه ماه اول وزارت، میان مدت تا ۲ سال اول وزارت و بلند مدت تا پایان دوره ۴ ساله وزارت میباشد.
در برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی برای مدیریت همه گیری کووید-۱۹، از سوی بهرام عیناللهی تاکید شده که این مداخلات آنی و در اولویت نخست برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی براثر همه گیری کووید۱۹ به گونهای طراحی و از طریق ارتقای مشارکت همه عناصر حاکمیت و بسیج نیروهای توانمند، اجرا و پایش خواهند شد، که نتایج آنها حداکثر تا ۶ ماه نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس و در بهره مندیشان از خدمات سلامت اثربخش باشد.
در برنامه مدیریت جامع کووید-۱۹ که از سوی بهرام عین الهی به مجلس شورای اسلامی ارایه شده آمده است:
«با توجه به افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در کشور و تاثیرات عمیق در ابعاد مختلف سلامت جامعه این برنامه به عنوان اولویت اصلی نظام سلامت بگونهای تدوین شده است که در کوتاه مدت در صورت اجرا روند افزایشی ابتلا و مرگ ناشی از بیماری را متوقف کرده و در دراز مدت قادر است سطح ایمنی جمعیتی را افزایش دهد.
هر گونه برنامهای در سطح ملی به منظور مدیریت کووید-۱۹لازم است شامل حمایت همه جانبه از نظام سلامت، استراتژی ملی برای هماهنگی، مدیریت و فرماندهی واحد، برنامهریزی، طراحی
زنجیره و فرایند تامین منابع مورد نیاز از سطح محلی تا بینالمللی، به همراه رصد و نظارت، حمایت عملیاتی از سازمانها و دستگاههای درگیر و در نهایت تحقیق و نوآوری است.
در انجام این مهم تلاش در جهت جلب مشارکت همگانی، مدیریت اطلاعات، توسعه نظام مراقبت و افزایش ظرفیت نظام سلامت، مدیریت تماسها، توجه به جنبههای اجتماعی همهگیری، حمایت از گروههای آسیب پذیر، نظارت بر مبادی ورودی و مدیریت تجمعات به منظور پیشگیری از گردش ویروس و تولید واریانتهای جدید ویروس، توسعه شبکه آزمایشگاهی و ظرفیت تشخیصی، تدوین پروتکلهای ملی مراقبتی و درمانی بطور سرپایی یا بستری، تامین خدمات سلامت پایه و غیر کوویدی برای سایر بیماران و در نهایت واکسیناسیون ملی گسترده و سریع با استفاده از واکسنهای داخلی و سایر واکسنهای وارداتی به منظور دسترسی به ایمنی جمعیتی و در نهایت برنامهریزی دقیق برای بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی میباشد.
۱- تقویت نقش و کارکرد ستاد ملی مدیریت همه گیری کووید۱۹ با حضور وزرا و مدیران مرتبط، نمایندگان مجلس، نمایندگانی از قوه قضائیه، نهادهای مذهبی (سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی حوزههای علمیه) و تعدادی از متخصصین حوزههای مختلف (به پیشنهاد وزیر محترم بهداشت) در سطح ملی و بین المللی با مدیریت ریاست محترم جمهور و/یا معاون اول و با دبیری وزیر بهداشت به منظور فرماندهی و مدیریت واحد کووید ۱۹ و معرفی سخنگو
۲-تقویت نقش و کارکرد کمیته علمی- مشورتی (با تشکیل زیر کمیتههای تخصصی) متشکل از نخبگان و اندیشمندان از حوزههای تخصصی اقتصاد، سلامت، امنیت، فرهنگ و ...به منظور تصمیمسازی سیاستسازی و انجام رصد کلان بیماری، ارزیابی مداخلات و سیاستهای ملی و بازبینی برنامهها و مداخلات با استفاده از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی بعنوان رصدخانه و دیده بانی ابعاد مختلف کووید و مشارکت در تولید شواهد علمی مورد نیاز برای تصمیم گیری/ تصمیمسازی و سیاست گذاری در ستاد
۳- تقویت نقش و کارکرد ستاد مدیریت سلامت در کووید۱۹ در وزارت بهداشت به منظور امکانسنجی توصیههای کمیته علمی، اجرایی کردن مصوبات مرتبط کلان مدیریت و ملی ستاد سلامت در سطح ملی متشکل از کلیه ذینفعان سلامت با شکل گیری کمیتههای فرعی
۴- تقویت نقش و کارکرد ساختار و چارچوب پاسخ ملی به همه گیری از سطح محلی تا سطح ملی (National Response Framework) با محوریت عالیترین مقام اجرایی ملی/استانی و دستگاهی بر اساس برنامه ملی آمادگی و پاسخ (با استفاده از شبکه مراکز هدایت عملیات EOC) متناظر کمیته علمی و ستاد سلامت (وجود ۳ کمیته در سطح ملی و متناظر استانی شامل ستاد ملی، ستاد وزارتی و کمیته علمی)
۵- ارزیابی و پایش مداوم خطرات و تاثیرات ناشی از همه گیری و پیشبینی تاثیرات مختلف بیماری بر ابعاد مختلف جامعه (سلامت جسمی و روانی، فردی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...) توسط نمایندگان دستگاههای مرتبط در سطح ملی و در سطح استانی و نمایندگان سازمانهای مردم نهاد علمی شواهد و استاندارد ابزار از استفاده با (Comprehensive and continue risk assessment) با محوریت ستاد ملی و استانی
۶- تدوین مداوم نقشه توزیع جغرافیای همه گیری و رنگبندی بر اساس نتایج ارزیابی خطر و پیشبینی سناریوهای محتمل ملی و استانی توسط کمیته علمی و مشورت
۷- تدوین نقشه راه و برنامه جامع پاسخ ملی و استانی بر اساس سناریوهای محتمل حداقل برای ۲ سال آینده تا دستیابی به وضعیت ایمن و پایدار بصورت نقشه راه
۸- تدوین برنامه پاسخ سریع، برنامه پاسخ عملیاتی در سطح ملی و استانی بر اساس رصد مداوم خطرات و تاثیرات ناشی از پاندمی متناسب با نقشه خطر ملی و استانی
۹- ارزیابی مداوم مداخلات و سیاستهای ملی و استانی توسط تیم مستقل علمی (کمیته علمی-مشورتی) و اصلاح مداوم برنامهها، سیاستها و مداخلات ملی بر اساس درس آموختهها
۱۰- ادغام بانکهای اطلاعاتی مرتبط و شکل دهی داشبورد واحد اطلاعات سلامت به منظور مدیریت واحد، جامع و شفاف اطلاعات از سطح ملی تا استانی (ادغام بانکهای اطلاعاتی و تعیین سطح دسترسی) در دو سطح تخصصی و عمومی
۱۱- برنامهریزی در خصوص اعمال، اصلاح یا برداشتن محدودیتهای اجتماعی(لاکدان و...) بر اساس ارزیابی مداوم شرایط در سطوح ملی و استانی؛ مبتنی بر شاخصهای مرتبط: شدت و قدرت انتقال بیماری، تعداد و روند موارد ابتلای روزانه و ابتلای کل، تعداد موارد بستری، مراجعه کنندگان به مراکز سرپایی و بستری، میزان پوشش واکسیناسیون، جمعیت گروههای آسیب پذیر، ظرفیت پاسخ نظام سلامت و پیشبینی و ارزیابی تاثیرات این مداخلات بر سلامت، رفاه و جنبههای اجتماعی زندگی مردم. این محدودیتها میتواند در شرایط اوج بیماری (قرمز) منجر به قرنطینه کامل تا بازگشایی محدود باشد. نظارت و مشارکت نیروهای مسلح و سازمانهای نظارتی در این مهم در طول دوره محدودیت ضروری است. از طرفی هماهنگی کلیه دستگاهها در اعمال محدودیت بسیار مهم است.
۱۲- استخراج، تبیین و بازگشایی شاخصهای استفاده از تجارب ملی و بینالمللی و تدوین نقشه راه ملی و استانی به منظور بازگشایی هوشمند بر اساس رصد مداوم همه گیری در سطح ملی و استانی (national reopening program)
۱۳- تدوین برنامه جامع حمایت از اقشار و گروههای پذیر آسیب (National Social Protection Program) به اشکال مختلف متناسب با شرایط از پرداخت مستقیم تا معافیتها و تخصیص وامها
۱۴ - تفویض اختیار عملیاتی به استانداران و مدیران محلی و سیاستگذاری در سطح ملی
۱۵- بازبینی، تبیین و اطلاع رسانی برنامه ملی به منظور تسریع واکسیناسیون همگانی:
- حمایت از تولید واکسنهای داخلی و اخذ مجوزهای بینالمللی
- تامین مالی ویژه برای واکسیناسیون کووید با بکارگیری تمام ظرفیتهای عمومی و خصوصی کشور
-تامین حداکثری واکسنهای تایید شده خارجی بر اساس نیاز
-کمک به منظور تامین سبد واکسنهای متفاوت جهت گروههای مختلف بر اساس سند ملی
-تلاش جهت تجاری کردن واکسنهای داخلی و ورود به بازارهای جهانی
-استفاده از ظرفیت مشارکت عمومی و نیروهای مسلح بر اساس تجارب ملی و بینالمللی به منظور تسریع در واکسیناسیون همگانی
-تدوین برنامههای استانی واکسیناسیون بر اساس سند ملی و با در نظر گرفتن شرایط محلی
-اطلاع رسانی و شفافسازی در خصوص فرایند تولید واکسنهای موجود و فرایند تاثیرگذاری واکسن توسط متخصصین از طریق رسانهها و فضای مجازی
-تدوین و اطلاع رسانی برنامه ملی و استانی واکسیناسیون و نظارت دقیق بر توزیع واکسن با رعایت زنجیره سرد
-افزایش درک خطر مردم با آموزش مداوم در خصوص بیماری و تاثیرات آن و نقش واکسیناسیون و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در قطع زنجیره بیماری
-مدیریت و جلوگیری از نشر اخبار ضد و نقیض و شایعات و پاسخ سریع و شفاف به رویدادها و اخبار منفی محتمل منتسب به واکسن و مدیریت بیماری
-تزریق رسانهای واکسن به افراد سرشناس و با نفوذ برای جلب اطمینان افکار عمومی
-تلاش جهت تهیه شیوه نامه بر اساس سند ملی برای دسترسی افراد پرخطرتر و گروههای آسیبپذیر به واکسن و اطلاع رسانی گسترده برنامهریزی دقیق جهت اجرای برنامه
- برنامه ریزیهای مناسب جهت واکسیناسیون گسترده و دسترسی همگانی به واکسن
-جلب مشارکت اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد در توزیع عادلانه واکسن و مدیریت جریانهای واکسن هراسی و ضد واکسن
-تشکیل کمیته ملی تامین واکسن با بهره گیری از توان بخش خصوصی واجد شرایط و سفارتخانهها برای واردات واکسن
-اطلاع رسانی دقیق وشفاف در رابطه با چگونگی توزیع عادلانه واکسن
- پایش و نظارت بر تاثیرات سوء و عوارض واکسنها
۱۶- برنامه جامع ارتقای اعتماد اجتماعی با اطلاع رسانی و شفافیت فرایند مدیریت بیماری و افزایش مشارکت اجتماعی در کلیه برنامهها
۱۷- برنامهریزی عملیاتی و اقدامات به منظور افزایش عدالت و کاهش نابرابریهای اجتماعی در همه گیری کووید-۱۹ خصوصاً دسترسی به خدمات بهداشتی، و درمانی مراقبتی، تشخیصی، توانبخشی برای مراقبت و واکسن (تامین سالمندان، معلولین و گروههای آسیب پذیر در منزل با کمک نیروهای بسیجی و داوطلب محلی با نظارت مراکز بهداشتی و درمانی)
۱۸- آموزش مداوم مدیران و مردم بر اساس شواهد علمی مرتبط و قابل اعتماد در خصوص فرایند و واکسیناسیون توانبخشی، تشخیص، درمان، مراقبت در منزل با استفاده از همه ظرفیتهای رسانهای
۱۹- اشتراک تجارب محلی و ملی در سطح بینالملل
۲۰ - بهره گیری از ظرفیت مردمی به ویژه بسیج، نیروهای مسلح، روحانیون، سمنها، خیرین و داوطلبان سلامت در کلیه سطوح برنامه
۲۱- اصلاح و بازبینی نظام مراقبت، توسعه و تقویت سیستم هشدار اولیه در همه گیری و نظارت قاطعانه بر مداخلات و سیاستهای ملی و محلی
۲۲ - اصلاح و بازبینی برنامههای مرتبط با قطع زنجیره انتقال، کاهش مواجهه عموم مردم با ویروس خصوصا سالمندان و گروههای آسیب پذیر، مدیریت اطلاعات، حمایت از گروههای آسیب پذیر، کاهش مرگ و میر ناشی از کلیه عوامل و کاهش نابرابری در دسترسی به کلیه خدمات مورد نیاز از جمله واکسیناسیون
۲۳ - برنامهریزی در جهت اجرای صحیح اصول فاصلهگذاری اجتماعی/فیزیکی تا دستیابی به وضعیت ایمن و پایدار در جامعه (با توصیه کمیته علمی و مشورتی) و نظارت دقیق بر اجرای آنها با در نظر گرفتن تنبیهات و جرایم متناسب
۲۴- بیماریابی فعال و هوشمند به منظور پیشگیری از گسترش بیماری به معنی اطمینان از تشخیص بموقع کلیه موارد بیماری (با بروز علائم و یا تشخیص آزمایشگاهی) تا بهبود کامل، ایزوله کردن بیماران و ارائه اطلاعات و مراقبتهای لازم، همزمان شناسایی کلیه تماسها، قرنطینه و پایش وضعیت سلامت وعلایم کلیه تماسها برای این منظور توسعه ظرفیت تست و بیماریابی رایگان در دسترس قرار گرفتن تست خصوصا در مناطق کم برخوردار و برای کلیه گروههای مردم، دسترسی گسترده به تست سریع آنتی ژن و PCR و پوشش بیمهای تستها
۲۵- مدیریت هوشمند محدودیت سفرها با تاکید بر مسافرت به شهرهای سیاحتی و زیارتی (خصوصاً در ایام تعطیلات) با اعمال ضمانتهای اجرایی و عملیاتی با استفاده از ظرفیتهای قضایی، انتظامی و نظامی
۲۶_ جرم انگاری و اعمال ممنوعیت هرگونه تردد و حضور در هرگونه تجمع انسانی برای مبتلایان
۲۷- توسعه ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز خدمات سرپایی و مراقبت در منزل
۲۸_ تصویب قانون جامع قرنطینه در مجلس شورای اسلامی
۲۹- توسعه و فعالسازی طرح شهید قاسم سلیمانی متناسب با شرایط کشور
۳۰- تدوین و اجرای برنامه جامع سلامت روانی – اجتماعی در پاندمی و دورههای پس از پاندمی
در ادامه این برنامه، وزیر پیشنهادی بهداشت توصیههایی را برای مدیریت جامع کووید در سطح داشته است که عبارتند از:
توصیههای محوری در سطح ملی برای مدیریت جامع کووید-۱۹
۱- هماهنگی، برنامهریزی و تامین منابع مالی و پایش برنامه
.راه اندازی و توسعه شبکه مراکز هدایت عملیات، ادغام بانکهای اطلاعاتی و تعیین سطح دسترسی، ارزیابی مداوم و جامع خطر و تاثیرات بیماری با روش علمی ومشارکت کلیه ذینفعان، پیشبینی و استخراج سناریوهای محتمل، تدوین برنامه پاسخ سریع و برنامه پاسخ عملیاتی
.ارزیابی مداوم برنامهها و مداخلات ملی با مشارکت دانشگاهها و مراکز علمی و توسط کمیته علمی – مشورتی
.اولویتبندی تامین و توزیع منابع بر اساس میزان تاثیر و اثربخشی مداخلات و برنامههای ملی
.ارزیابی مداوم ظرفیت و منابع موجود و نقشه توزیع منابع در سطح کشور
• اشتراک مداوم دانش و تجارب بین کلیه ذینفعان
۲- ارتباطات خطر، مشارکت عمومی و مدیریت اطلاعات و شایعات، اطلاعات متناقض
•راه اندازی مرجع ملی اطلاع رسانی و مدیریت شایعات و پاسخ به سوالهای پر تکرار با سخنگوی واحد در ستاد ملی، ستاد وزارتی و کمیته علمی و متناظر استانی
• لزوم جلب مشارکت مردم و افزایش اعتماد اجتماعی به منظور تبعیت از توصیههای بهداشتی و تامین نیازهای پایه مردم
• تدوین برنامه جامع حمایت اجتماعی از گروههای آسیب پذیر، خصوصا برای افراد کم برخوردار و مشاغل کوچک به اشکال مختلف
• رصد مداوم عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و تاثیرات اجتماعی بیماری در گروههای مختلف بوسیله رصدخانه ملی اجتماعی
• جلب مشارکت همگانی و سازمانهای مردم نهاد، بسیج، روحانیون در واکسیناسیون، مدیریت تماسها، مراقبت در منزل و مراقبت از سالمندان و گروههای آسیب پذیر
.جلب مشارکت همگانی در پذیرش و رعایت توصیههای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی
• تامین اطلاعات مورد نیاز مردم از کانال معتبر و بطور منظم توسط چهرههای شناخته شده و قابل اعتماد
۳- توسعه سیستم مراقبت، ارزیابیهای اپیدمیولوژیک، مدیریت تماسها و سازگار کردن توصیههای بهداشتی با شرایط اجتماعی
• توسعه نظام مراقبت از بیماری و تقویت ظرفیت حوزه سلامت به منظور تشخیص به موقع، درمان موارد مثبت، پیگیری و قرنطینه تماسها، و سازگار کردن مداخلات مرتبط با شرایط اجتماعی و فرهنگی که میتوان در سطح کلان زنجیره انتقال را قطع نماید.
• مدیریت هوشمند دادههای اپیدمیولوژیک بیماری، دریافت اطلاعات موثق از ظرفیت نظام سلامت و آگاهی از فاکتورهای خطر و آسیبپذیری ها شواهد لازم برای تدوین توصیهها و مداخلات ملی را فراهم میکند.
• تصمیم گیری در خصوص اعمال، اصلاح یا برداشتن محدودیتهای اجتماعی (لاکدان و...) لازمست بر اساس ارزیابی مداوم شرایط در سطح محلی و ملی صورت گیرد. شاخصهای مرتبط برای این تصمیمات شامل: شدت و قدرت انتقال بیماری، تعداد موارد ابتلای روزانه و ابتلای کل، تعداد موارد بستری، مراجعه کنندگان به مراکز سرپایی و بستری، ظرفیت نظام سلامت و پیشبینی و ارزیابی تاثیرات این مداخلات بر سلامت، رفاه و جنبههای اجتماعی زندگی مردم باشد. این محدودیتها میتواند در شرایط اوج بیماری (قرمز) منجر به قرنطینه کامل تا بازگشایی محدود باشد. نظارت و مشارکت نیروهای مسلح و سازمانهای نظارتی در این مهم در طول دوره محدودیت ضروری است. از طرفی هماهنگی کلیه دستگاهها در اعمال محدودیت بسیار مهم است.
• پیشگیری از گسترش بیماری به معنی اطمینان از تشخیص به موقع کلیه موارد بیماری، ایزوله کردن بیماران و ارائه اطلاعات و مراقبتهای لازم، همزمان شناسایی کلیه تماسها، قرنطینه و پایش وضعیت سلامت وعلائم کلیه تماسها برای این منظور توسعه ظرفیت تست و بیماریابی رایگان در دسترس قرار گرفتن تست خصوصا در مناطق کم برخوردار و برای کلیه گروههای مردم
. قرنطینه و قطع زنجیره بیماری و تشخیص واریانتهای جدید بسیار حایز اهمیت است
. مدیریت تمام موارد ابتلا، شناسایی منبع عفونت و پایش تماسها به منظور فهم الگوی انتقال و تدوین الگوی پایش بعد از واکسیناسیون بسیار حیاتی است
۴- مدیریت مبادی ورودی ملی و استانی، سفرهای ملی و بین المللی، مدیریت تجمعات انبوه
.به منظور کاهش خطرات احتمالی لازمست به مسافرین توصیه شود که بطور دائم علائم و نشانههای بیماری را در خود پایش کنند. علاوه بر این لازمست در مبادی ورودی ملی و استانی و مرزهای کشور نظام مراقبت و مدیریت موارد مستقر شود. البته بر اساس ارزیابی خطر لازمست در مبادی ورودی امکان ایزوله، ارائه خدمات مراقبتی و درمانی و قرنطینه تماسها وجود داشته باشد.
.تجمعات انبوه و تعاملات انسانی تاثیر مطلوبی بر سلامت روان و رفاه مردم داشته و در نهایت بر بهبود اقتصاد و سرمایه اجتماعی تاثیر انکار ناپذیری دارد. ولی صدور هر گونه مجوز برای تجمعات لازمست با ارزیابی دقیق خطر به منظور پیشبینی خطرات احتمالی تجمع و ظرفیتهای موجود برای مدیریت و کاهش خطرات صورت گیرد.
.با توجه به متغیر بودن خطر لازمست ارزیابی خطر البته با مشارکت خود متولیان و مردم محلی بطور مداوم صورت گرفته و نتایج آن بطور شفاف در اختیار مردم و متولیان قرار گیرد. این امر میتواند ضمن بهبود اعتماد اجتماعی میزان مشارکت را هم افزایش میدهد.
.مدیریت سفرهای داخلی و خارجی خصوصا از مناطق پر خطر یا به مناطق پر خطر باید بطور هماهنگ در سطح محلی و ملی لازمست صورت گیرد.
۵- حفظ و ارتقای ظرفیت آزمایشگاهی و تشخیصی
.توسعه خدمات آزمایشگاهی به منظور انجام تست بطور گسترده در دسترس و رایگان اساس مدیریت بیماری است. تست، اساس تشخیص موارد و مدیریت خوشههاست که به دنبال تشخیص بلافاصله میتوان موارد را ایزوله کرد و تماسها را نیز قرنطینه و در نهایت زنجیره انتقال را میتوان قطع کرد. دسترسی به تست سریع آنتی ژن و PCR لازمست به طور گستره و پوشش بیمهای تستها لازمست فراهم شود.
.البته باید امکانات لازم به منظور تشخیص واریانتهای جدید در کشور نیز فراهم گردد.
۶- پیشگیری و کنترل بیماری، حفاظت از کارکنان نظام سلامت
.تامین ایمنی و سلامت مردم و کارکنان نظام سلامت و حفاظت از منابع نظام سلامت از اولویتهای مدیریت اپیدمی است.
.به منظور پیشگیری و مدیرت بیماری لازمست برنامه ملی تدوین و با فواصل زمانی مشخص بروزرسانی شود.
۷- مدیریت موارد بیماری، اقدامات و خدمات مراقبتی، درمانی و بالینی
.تظاهرات بالینی کووید بطور دائم در حال تغییر است. از کل مبتلایان ۸۰ درصد دارای علائم خفیف و متوسط و ۱۵ درصد علایم شدید را تجربه میکنند و نیازمند مراقبتهای تنفسی هستند و ۵ درصد هم شرایط بسیار بدی را تجربه میکنند و نیازمند خدمات مراقبت ویژه هستند. این گروه مشکلات شدید تنفسی، شوک سپتیک و... را تجربه میکنند.
.شواهد علمی عدیدهای وجود دارد که نشان دهنده عوارض ماندگار و دراز مدت این بیماری است از جمله خستگی، اختلالات شناختی که نه تنها مبتلایان به نوع شدید بیماری بلکه مبتلایان به نوع خفیف و متوسط را نیز درگیر خواهد کرد. این عوارض در افراد زیادی مانع بازگشت آنها به زندگی قبل از بیماری میشود.
.توسعه ظرفیت نظام سلامت و خصوصاً ظرفیت خدمات توانبخشی از ضروریات است.
۸ - حمایت عملیاتی و پشتیبانی و اصلاح زنجیره تامین
.اثربخشی تخصیص منابع مالی حمایتی و جاری بر اساس شرایط بیماری در سطح محلی و ملی به اشکال مختلف بیشتر خواهد شد. افزایش منابع، توزیع عادلانه، تامین و ذخیره اقلام استراتژیک بر اساس ارزیابی مداوم خطر و پرداخت به موقع و کافی پرسنل و کارکنان نظام سلامت از اولویتهای این شرایط است. تامین زنجیره سرد در فرایند واکسیناسیون از ضروریات خصوصا در مناطق کم برخوردار است. با توجه به تغییر نیازها در مناطق مختلف لازمست ظرفیت لازم برای تامین منابع در اسرع وقت ایجاد گردد.
۹- تامین خدمات سلامت پایه برای مردم
.توسعه ظرفیت نظام سلامت در این شرایط دارای فوائد کوتاه مدت و دراز مدت است و میتواند ظرفیت نظام سلامت را به استانداردهای منطقهای و بین المللی نزدیک کند. تامین خدمات سلامت غیر کوویدی مورد نیاز مردم از ضروریات شرایط فعلی است.
۱۰ -واکسیناسیون
.تامین واکسن از منابع داخلی و منابع معتبر و تایید شده خارجی در اسرع وقت و انجام سریع و گسترده واکسیناسیون راه حل مهم و اصلی کنترل اپیدمی و اولویت اول ملی است.
.تامین واکسن به تنهایی کافی نیست مدیریت توزیع و انجام واکسیناسیون با رعایت زنجیره سرد و مشارکت آحاد مردم، روحانیون، سازمانهای مردم نهاد و... باید در اولویت قرار گیرد.
پایش مداوم واکسیناسیون و افراد واکسینه شده نیز باید برنامهریزی شود. در کنار واکسیناسیون رعایت توصیههای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز باید مورد نظر باشد.
در این برنامه تاکید شده است که منظور از کوتاه مدت تا سه ماه اول وزارت، میان مدت تا ۲ سال اول وزارت و بلند مدت تا پایان دوره ۴ ساله وزارت میباشد.
در برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی برای مدیریت همه گیری کووید-۱۹، از سوی بهرام عیناللهی تاکید شده که این مداخلات آنی و در اولویت نخست برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی براثر همه گیری کووید۱۹ به گونهای طراحی و از طریق ارتقای مشارکت همه عناصر حاکمیت و بسیج نیروهای توانمند، اجرا و پایش خواهند شد، که نتایج آنها حداکثر تا ۶ ماه نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس و در بهره مندیشان از خدمات سلامت اثربخش باشد.
در برنامه مدیریت جامع کووید-۱۹ که از سوی بهرام عین الهی به مجلس شورای اسلامی ارایه شده آمده است:
«با توجه به افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در کشور و تاثیرات عمیق در ابعاد مختلف سلامت جامعه این برنامه به عنوان اولویت اصلی نظام سلامت بگونهای تدوین شده است که در کوتاه مدت در صورت اجرا روند افزایشی ابتلا و مرگ ناشی از بیماری را متوقف کرده و در دراز مدت قادر است سطح ایمنی جمعیتی را افزایش دهد.
هر گونه برنامهای در سطح ملی به منظور مدیریت کووید-۱۹لازم است شامل حمایت همه جانبه از نظام سلامت، استراتژی ملی برای هماهنگی، مدیریت و فرماندهی واحد، برنامهریزی، طراحی
زنجیره و فرایند تامین منابع مورد نیاز از سطح محلی تا بینالمللی، به همراه رصد و نظارت، حمایت عملیاتی از سازمانها و دستگاههای درگیر و در نهایت تحقیق و نوآوری است.
در انجام این مهم تلاش در جهت جلب مشارکت همگانی، مدیریت اطلاعات، توسعه نظام مراقبت و افزایش ظرفیت نظام سلامت، مدیریت تماسها، توجه به جنبههای اجتماعی همهگیری، حمایت از گروههای آسیب پذیر، نظارت بر مبادی ورودی و مدیریت تجمعات به منظور پیشگیری از گردش ویروس و تولید واریانتهای جدید ویروس، توسعه شبکه آزمایشگاهی و ظرفیت تشخیصی، تدوین پروتکلهای ملی مراقبتی و درمانی بطور سرپایی یا بستری، تامین خدمات سلامت پایه و غیر کوویدی برای سایر بیماران و در نهایت واکسیناسیون ملی گسترده و سریع با استفاده از واکسنهای داخلی و سایر واکسنهای وارداتی به منظور دسترسی به ایمنی جمعیتی و در نهایت برنامهریزی دقیق برای بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی میباشد.
۱- تقویت نقش و کارکرد ستاد ملی مدیریت همه گیری کووید۱۹ با حضور وزرا و مدیران مرتبط، نمایندگان مجلس، نمایندگانی از قوه قضائیه، نهادهای مذهبی (سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی حوزههای علمیه) و تعدادی از متخصصین حوزههای مختلف (به پیشنهاد وزیر محترم بهداشت) در سطح ملی و بین المللی با مدیریت ریاست محترم جمهور و/یا معاون اول و با دبیری وزیر بهداشت به منظور فرماندهی و مدیریت واحد کووید ۱۹ و معرفی سخنگو
۲-تقویت نقش و کارکرد کمیته علمی- مشورتی (با تشکیل زیر کمیتههای تخصصی) متشکل از نخبگان و اندیشمندان از حوزههای تخصصی اقتصاد، سلامت، امنیت، فرهنگ و ...به منظور تصمیمسازی سیاستسازی و انجام رصد کلان بیماری، ارزیابی مداخلات و سیاستهای ملی و بازبینی برنامهها و مداخلات با استفاده از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی بعنوان رصدخانه و دیده بانی ابعاد مختلف کووید و مشارکت در تولید شواهد علمی مورد نیاز برای تصمیم گیری/ تصمیمسازی و سیاست گذاری در ستاد
۳- تقویت نقش و کارکرد ستاد مدیریت سلامت در کووید۱۹ در وزارت بهداشت به منظور امکانسنجی توصیههای کمیته علمی، اجرایی کردن مصوبات مرتبط کلان مدیریت و ملی ستاد سلامت در سطح ملی متشکل از کلیه ذینفعان سلامت با شکل گیری کمیتههای فرعی
۴- تقویت نقش و کارکرد ساختار و چارچوب پاسخ ملی به همه گیری از سطح محلی تا سطح ملی (National Response Framework) با محوریت عالیترین مقام اجرایی ملی/استانی و دستگاهی بر اساس برنامه ملی آمادگی و پاسخ (با استفاده از شبکه مراکز هدایت عملیات EOC) متناظر کمیته علمی و ستاد سلامت (وجود ۳ کمیته در سطح ملی و متناظر استانی شامل ستاد ملی، ستاد وزارتی و کمیته علمی)
۵- ارزیابی و پایش مداوم خطرات و تاثیرات ناشی از همه گیری و پیشبینی تاثیرات مختلف بیماری بر ابعاد مختلف جامعه (سلامت جسمی و روانی، فردی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...) توسط نمایندگان دستگاههای مرتبط در سطح ملی و در سطح استانی و نمایندگان سازمانهای مردم نهاد علمی شواهد و استاندارد ابزار از استفاده با (Comprehensive and continue risk assessment) با محوریت ستاد ملی و استانی
۶- تدوین مداوم نقشه توزیع جغرافیای همه گیری و رنگبندی بر اساس نتایج ارزیابی خطر و پیشبینی سناریوهای محتمل ملی و استانی توسط کمیته علمی و مشورت
۷- تدوین نقشه راه و برنامه جامع پاسخ ملی و استانی بر اساس سناریوهای محتمل حداقل برای ۲ سال آینده تا دستیابی به وضعیت ایمن و پایدار بصورت نقشه راه
۸- تدوین برنامه پاسخ سریع، برنامه پاسخ عملیاتی در سطح ملی و استانی بر اساس رصد مداوم خطرات و تاثیرات ناشی از پاندمی متناسب با نقشه خطر ملی و استانی
۹- ارزیابی مداوم مداخلات و سیاستهای ملی و استانی توسط تیم مستقل علمی (کمیته علمی-مشورتی) و اصلاح مداوم برنامهها، سیاستها و مداخلات ملی بر اساس درس آموختهها
۱۰- ادغام بانکهای اطلاعاتی مرتبط و شکل دهی داشبورد واحد اطلاعات سلامت به منظور مدیریت واحد، جامع و شفاف اطلاعات از سطح ملی تا استانی (ادغام بانکهای اطلاعاتی و تعیین سطح دسترسی) در دو سطح تخصصی و عمومی
۱۱- برنامهریزی در خصوص اعمال، اصلاح یا برداشتن محدودیتهای اجتماعی(لاکدان و...) بر اساس ارزیابی مداوم شرایط در سطوح ملی و استانی؛ مبتنی بر شاخصهای مرتبط: شدت و قدرت انتقال بیماری، تعداد و روند موارد ابتلای روزانه و ابتلای کل، تعداد موارد بستری، مراجعه کنندگان به مراکز سرپایی و بستری، میزان پوشش واکسیناسیون، جمعیت گروههای آسیب پذیر، ظرفیت پاسخ نظام سلامت و پیشبینی و ارزیابی تاثیرات این مداخلات بر سلامت، رفاه و جنبههای اجتماعی زندگی مردم. این محدودیتها میتواند در شرایط اوج بیماری (قرمز) منجر به قرنطینه کامل تا بازگشایی محدود باشد. نظارت و مشارکت نیروهای مسلح و سازمانهای نظارتی در این مهم در طول دوره محدودیت ضروری است. از طرفی هماهنگی کلیه دستگاهها در اعمال محدودیت بسیار مهم است.
۱۲- استخراج، تبیین و بازگشایی شاخصهای استفاده از تجارب ملی و بینالمللی و تدوین نقشه راه ملی و استانی به منظور بازگشایی هوشمند بر اساس رصد مداوم همه گیری در سطح ملی و استانی (national reopening program)
۱۳- تدوین برنامه جامع حمایت از اقشار و گروههای پذیر آسیب (National Social Protection Program) به اشکال مختلف متناسب با شرایط از پرداخت مستقیم تا معافیتها و تخصیص وامها
۱۴ - تفویض اختیار عملیاتی به استانداران و مدیران محلی و سیاستگذاری در سطح ملی
۱۵- بازبینی، تبیین و اطلاع رسانی برنامه ملی به منظور تسریع واکسیناسیون همگانی:
- حمایت از تولید واکسنهای داخلی و اخذ مجوزهای بینالمللی
- تامین مالی ویژه برای واکسیناسیون کووید با بکارگیری تمام ظرفیتهای عمومی و خصوصی کشور
-تامین حداکثری واکسنهای تایید شده خارجی بر اساس نیاز
-کمک به منظور تامین سبد واکسنهای متفاوت جهت گروههای مختلف بر اساس سند ملی
-تلاش جهت تجاری کردن واکسنهای داخلی و ورود به بازارهای جهانی
-استفاده از ظرفیت مشارکت عمومی و نیروهای مسلح بر اساس تجارب ملی و بینالمللی به منظور تسریع در واکسیناسیون همگانی
-تدوین برنامههای استانی واکسیناسیون بر اساس سند ملی و با در نظر گرفتن شرایط محلی
-اطلاع رسانی و شفافسازی در خصوص فرایند تولید واکسنهای موجود و فرایند تاثیرگذاری واکسن توسط متخصصین از طریق رسانهها و فضای مجازی
-تدوین و اطلاع رسانی برنامه ملی و استانی واکسیناسیون و نظارت دقیق بر توزیع واکسن با رعایت زنجیره سرد
-افزایش درک خطر مردم با آموزش مداوم در خصوص بیماری و تاثیرات آن و نقش واکسیناسیون و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در قطع زنجیره بیماری
-مدیریت و جلوگیری از نشر اخبار ضد و نقیض و شایعات و پاسخ سریع و شفاف به رویدادها و اخبار منفی محتمل منتسب به واکسن و مدیریت بیماری
-تزریق رسانهای واکسن به افراد سرشناس و با نفوذ برای جلب اطمینان افکار عمومی
-تلاش جهت تهیه شیوه نامه بر اساس سند ملی برای دسترسی افراد پرخطرتر و گروههای آسیبپذیر به واکسن و اطلاع رسانی گسترده برنامهریزی دقیق جهت اجرای برنامه
- برنامه ریزیهای مناسب جهت واکسیناسیون گسترده و دسترسی همگانی به واکسن
-جلب مشارکت اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد در توزیع عادلانه واکسن و مدیریت جریانهای واکسن هراسی و ضد واکسن
-تشکیل کمیته ملی تامین واکسن با بهره گیری از توان بخش خصوصی واجد شرایط و سفارتخانهها برای واردات واکسن
-اطلاع رسانی دقیق وشفاف در رابطه با چگونگی توزیع عادلانه واکسن
- پایش و نظارت بر تاثیرات سوء و عوارض واکسنها
۱۶- برنامه جامع ارتقای اعتماد اجتماعی با اطلاع رسانی و شفافیت فرایند مدیریت بیماری و افزایش مشارکت اجتماعی در کلیه برنامهها
۱۷- برنامهریزی عملیاتی و اقدامات به منظور افزایش عدالت و کاهش نابرابریهای اجتماعی در همه گیری کووید-۱۹ خصوصاً دسترسی به خدمات بهداشتی، و درمانی مراقبتی، تشخیصی، توانبخشی برای مراقبت و واکسن (تامین سالمندان، معلولین و گروههای آسیب پذیر در منزل با کمک نیروهای بسیجی و داوطلب محلی با نظارت مراکز بهداشتی و درمانی)
۱۸- آموزش مداوم مدیران و مردم بر اساس شواهد علمی مرتبط و قابل اعتماد در خصوص فرایند و واکسیناسیون توانبخشی، تشخیص، درمان، مراقبت در منزل با استفاده از همه ظرفیتهای رسانهای
۱۹- اشتراک تجارب محلی و ملی در سطح بینالملل
۲۰ - بهره گیری از ظرفیت مردمی به ویژه بسیج، نیروهای مسلح، روحانیون، سمنها، خیرین و داوطلبان سلامت در کلیه سطوح برنامه
۲۱- اصلاح و بازبینی نظام مراقبت، توسعه و تقویت سیستم هشدار اولیه در همه گیری و نظارت قاطعانه بر مداخلات و سیاستهای ملی و محلی
۲۲ - اصلاح و بازبینی برنامههای مرتبط با قطع زنجیره انتقال، کاهش مواجهه عموم مردم با ویروس خصوصا سالمندان و گروههای آسیب پذیر، مدیریت اطلاعات، حمایت از گروههای آسیب پذیر، کاهش مرگ و میر ناشی از کلیه عوامل و کاهش نابرابری در دسترسی به کلیه خدمات مورد نیاز از جمله واکسیناسیون
۲۳ - برنامهریزی در جهت اجرای صحیح اصول فاصلهگذاری اجتماعی/فیزیکی تا دستیابی به وضعیت ایمن و پایدار در جامعه (با توصیه کمیته علمی و مشورتی) و نظارت دقیق بر اجرای آنها با در نظر گرفتن تنبیهات و جرایم متناسب
۲۴- بیماریابی فعال و هوشمند به منظور پیشگیری از گسترش بیماری به معنی اطمینان از تشخیص بموقع کلیه موارد بیماری (با بروز علائم و یا تشخیص آزمایشگاهی) تا بهبود کامل، ایزوله کردن بیماران و ارائه اطلاعات و مراقبتهای لازم، همزمان شناسایی کلیه تماسها، قرنطینه و پایش وضعیت سلامت وعلایم کلیه تماسها برای این منظور توسعه ظرفیت تست و بیماریابی رایگان در دسترس قرار گرفتن تست خصوصا در مناطق کم برخوردار و برای کلیه گروههای مردم، دسترسی گسترده به تست سریع آنتی ژن و PCR و پوشش بیمهای تستها
۲۵- مدیریت هوشمند محدودیت سفرها با تاکید بر مسافرت به شهرهای سیاحتی و زیارتی (خصوصاً در ایام تعطیلات) با اعمال ضمانتهای اجرایی و عملیاتی با استفاده از ظرفیتهای قضایی، انتظامی و نظامی
۲۶_ جرم انگاری و اعمال ممنوعیت هرگونه تردد و حضور در هرگونه تجمع انسانی برای مبتلایان
۲۷- توسعه ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز خدمات سرپایی و مراقبت در منزل
۲۸_ تصویب قانون جامع قرنطینه در مجلس شورای اسلامی
۲۹- توسعه و فعالسازی طرح شهید قاسم سلیمانی متناسب با شرایط کشور
۳۰- تدوین و اجرای برنامه جامع سلامت روانی – اجتماعی در پاندمی و دورههای پس از پاندمی
در ادامه این برنامه، وزیر پیشنهادی بهداشت توصیههایی را برای مدیریت جامع کووید در سطح داشته است که عبارتند از:
توصیههای محوری در سطح ملی برای مدیریت جامع کووید-۱۹
۱- هماهنگی، برنامهریزی و تامین منابع مالی و پایش برنامه
.راه اندازی و توسعه شبکه مراکز هدایت عملیات، ادغام بانکهای اطلاعاتی و تعیین سطح دسترسی، ارزیابی مداوم و جامع خطر و تاثیرات بیماری با روش علمی ومشارکت کلیه ذینفعان، پیشبینی و استخراج سناریوهای محتمل، تدوین برنامه پاسخ سریع و برنامه پاسخ عملیاتی
.ارزیابی مداوم برنامهها و مداخلات ملی با مشارکت دانشگاهها و مراکز علمی و توسط کمیته علمی – مشورتی
.اولویتبندی تامین و توزیع منابع بر اساس میزان تاثیر و اثربخشی مداخلات و برنامههای ملی
.ارزیابی مداوم ظرفیت و منابع موجود و نقشه توزیع منابع در سطح کشور
• اشتراک مداوم دانش و تجارب بین کلیه ذینفعان
۲- ارتباطات خطر، مشارکت عمومی و مدیریت اطلاعات و شایعات، اطلاعات متناقض
•راه اندازی مرجع ملی اطلاع رسانی و مدیریت شایعات و پاسخ به سوالهای پر تکرار با سخنگوی واحد در ستاد ملی، ستاد وزارتی و کمیته علمی و متناظر استانی
• لزوم جلب مشارکت مردم و افزایش اعتماد اجتماعی به منظور تبعیت از توصیههای بهداشتی و تامین نیازهای پایه مردم
• تدوین برنامه جامع حمایت اجتماعی از گروههای آسیب پذیر، خصوصا برای افراد کم برخوردار و مشاغل کوچک به اشکال مختلف
• رصد مداوم عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و تاثیرات اجتماعی بیماری در گروههای مختلف بوسیله رصدخانه ملی اجتماعی
• جلب مشارکت همگانی و سازمانهای مردم نهاد، بسیج، روحانیون در واکسیناسیون، مدیریت تماسها، مراقبت در منزل و مراقبت از سالمندان و گروههای آسیب پذیر
.جلب مشارکت همگانی در پذیرش و رعایت توصیههای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی
• تامین اطلاعات مورد نیاز مردم از کانال معتبر و بطور منظم توسط چهرههای شناخته شده و قابل اعتماد
۳- توسعه سیستم مراقبت، ارزیابیهای اپیدمیولوژیک، مدیریت تماسها و سازگار کردن توصیههای بهداشتی با شرایط اجتماعی
• توسعه نظام مراقبت از بیماری و تقویت ظرفیت حوزه سلامت به منظور تشخیص به موقع، درمان موارد مثبت، پیگیری و قرنطینه تماسها، و سازگار کردن مداخلات مرتبط با شرایط اجتماعی و فرهنگی که میتوان در سطح کلان زنجیره انتقال را قطع نماید.
• مدیریت هوشمند دادههای اپیدمیولوژیک بیماری، دریافت اطلاعات موثق از ظرفیت نظام سلامت و آگاهی از فاکتورهای خطر و آسیبپذیری ها شواهد لازم برای تدوین توصیهها و مداخلات ملی را فراهم میکند.
• تصمیم گیری در خصوص اعمال، اصلاح یا برداشتن محدودیتهای اجتماعی (لاکدان و...) لازمست بر اساس ارزیابی مداوم شرایط در سطح محلی و ملی صورت گیرد. شاخصهای مرتبط برای این تصمیمات شامل: شدت و قدرت انتقال بیماری، تعداد موارد ابتلای روزانه و ابتلای کل، تعداد موارد بستری، مراجعه کنندگان به مراکز سرپایی و بستری، ظرفیت نظام سلامت و پیشبینی و ارزیابی تاثیرات این مداخلات بر سلامت، رفاه و جنبههای اجتماعی زندگی مردم باشد. این محدودیتها میتواند در شرایط اوج بیماری (قرمز) منجر به قرنطینه کامل تا بازگشایی محدود باشد. نظارت و مشارکت نیروهای مسلح و سازمانهای نظارتی در این مهم در طول دوره محدودیت ضروری است. از طرفی هماهنگی کلیه دستگاهها در اعمال محدودیت بسیار مهم است.
• پیشگیری از گسترش بیماری به معنی اطمینان از تشخیص به موقع کلیه موارد بیماری، ایزوله کردن بیماران و ارائه اطلاعات و مراقبتهای لازم، همزمان شناسایی کلیه تماسها، قرنطینه و پایش وضعیت سلامت وعلائم کلیه تماسها برای این منظور توسعه ظرفیت تست و بیماریابی رایگان در دسترس قرار گرفتن تست خصوصا در مناطق کم برخوردار و برای کلیه گروههای مردم
. قرنطینه و قطع زنجیره بیماری و تشخیص واریانتهای جدید بسیار حایز اهمیت است
. مدیریت تمام موارد ابتلا، شناسایی منبع عفونت و پایش تماسها به منظور فهم الگوی انتقال و تدوین الگوی پایش بعد از واکسیناسیون بسیار حیاتی است
۴- مدیریت مبادی ورودی ملی و استانی، سفرهای ملی و بین المللی، مدیریت تجمعات انبوه
.به منظور کاهش خطرات احتمالی لازمست به مسافرین توصیه شود که بطور دائم علائم و نشانههای بیماری را در خود پایش کنند. علاوه بر این لازمست در مبادی ورودی ملی و استانی و مرزهای کشور نظام مراقبت و مدیریت موارد مستقر شود. البته بر اساس ارزیابی خطر لازمست در مبادی ورودی امکان ایزوله، ارائه خدمات مراقبتی و درمانی و قرنطینه تماسها وجود داشته باشد.
.تجمعات انبوه و تعاملات انسانی تاثیر مطلوبی بر سلامت روان و رفاه مردم داشته و در نهایت بر بهبود اقتصاد و سرمایه اجتماعی تاثیر انکار ناپذیری دارد. ولی صدور هر گونه مجوز برای تجمعات لازمست با ارزیابی دقیق خطر به منظور پیشبینی خطرات احتمالی تجمع و ظرفیتهای موجود برای مدیریت و کاهش خطرات صورت گیرد.
.با توجه به متغیر بودن خطر لازمست ارزیابی خطر البته با مشارکت خود متولیان و مردم محلی بطور مداوم صورت گرفته و نتایج آن بطور شفاف در اختیار مردم و متولیان قرار گیرد. این امر میتواند ضمن بهبود اعتماد اجتماعی میزان مشارکت را هم افزایش میدهد.
.مدیریت سفرهای داخلی و خارجی خصوصا از مناطق پر خطر یا به مناطق پر خطر باید بطور هماهنگ در سطح محلی و ملی لازمست صورت گیرد.
۵- حفظ و ارتقای ظرفیت آزمایشگاهی و تشخیصی
.توسعه خدمات آزمایشگاهی به منظور انجام تست بطور گسترده در دسترس و رایگان اساس مدیریت بیماری است. تست، اساس تشخیص موارد و مدیریت خوشههاست که به دنبال تشخیص بلافاصله میتوان موارد را ایزوله کرد و تماسها را نیز قرنطینه و در نهایت زنجیره انتقال را میتوان قطع کرد. دسترسی به تست سریع آنتی ژن و PCR لازمست به طور گستره و پوشش بیمهای تستها لازمست فراهم شود.
.البته باید امکانات لازم به منظور تشخیص واریانتهای جدید در کشور نیز فراهم گردد.
۶- پیشگیری و کنترل بیماری، حفاظت از کارکنان نظام سلامت
.تامین ایمنی و سلامت مردم و کارکنان نظام سلامت و حفاظت از منابع نظام سلامت از اولویتهای مدیریت اپیدمی است.
.به منظور پیشگیری و مدیرت بیماری لازمست برنامه ملی تدوین و با فواصل زمانی مشخص بروزرسانی شود.
۷- مدیریت موارد بیماری، اقدامات و خدمات مراقبتی، درمانی و بالینی
.تظاهرات بالینی کووید بطور دائم در حال تغییر است. از کل مبتلایان ۸۰ درصد دارای علائم خفیف و متوسط و ۱۵ درصد علایم شدید را تجربه میکنند و نیازمند مراقبتهای تنفسی هستند و ۵ درصد هم شرایط بسیار بدی را تجربه میکنند و نیازمند خدمات مراقبت ویژه هستند. این گروه مشکلات شدید تنفسی، شوک سپتیک و... را تجربه میکنند.
.شواهد علمی عدیدهای وجود دارد که نشان دهنده عوارض ماندگار و دراز مدت این بیماری است از جمله خستگی، اختلالات شناختی که نه تنها مبتلایان به نوع شدید بیماری بلکه مبتلایان به نوع خفیف و متوسط را نیز درگیر خواهد کرد. این عوارض در افراد زیادی مانع بازگشت آنها به زندگی قبل از بیماری میشود.
.توسعه ظرفیت نظام سلامت و خصوصاً ظرفیت خدمات توانبخشی از ضروریات است.
۸ - حمایت عملیاتی و پشتیبانی و اصلاح زنجیره تامین
.اثربخشی تخصیص منابع مالی حمایتی و جاری بر اساس شرایط بیماری در سطح محلی و ملی به اشکال مختلف بیشتر خواهد شد. افزایش منابع، توزیع عادلانه، تامین و ذخیره اقلام استراتژیک بر اساس ارزیابی مداوم خطر و پرداخت به موقع و کافی پرسنل و کارکنان نظام سلامت از اولویتهای این شرایط است. تامین زنجیره سرد در فرایند واکسیناسیون از ضروریات خصوصا در مناطق کم برخوردار است. با توجه به تغییر نیازها در مناطق مختلف لازمست ظرفیت لازم برای تامین منابع در اسرع وقت ایجاد گردد.
۹- تامین خدمات سلامت پایه برای مردم
.توسعه ظرفیت نظام سلامت در این شرایط دارای فوائد کوتاه مدت و دراز مدت است و میتواند ظرفیت نظام سلامت را به استانداردهای منطقهای و بین المللی نزدیک کند. تامین خدمات سلامت غیر کوویدی مورد نیاز مردم از ضروریات شرایط فعلی است.
۱۰ -واکسیناسیون
.تامین واکسن از منابع داخلی و منابع معتبر و تایید شده خارجی در اسرع وقت و انجام سریع و گسترده واکسیناسیون راه حل مهم و اصلی کنترل اپیدمی و اولویت اول ملی است.
.تامین واکسن به تنهایی کافی نیست مدیریت توزیع و انجام واکسیناسیون با رعایت زنجیره سرد و مشارکت آحاد مردم، روحانیون، سازمانهای مردم نهاد و... باید در اولویت قرار گیرد.
پایش مداوم واکسیناسیون و افراد واکسینه شده نیز باید برنامهریزی شود. در کنار واکسیناسیون رعایت توصیههای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز باید مورد نظر باشد.
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد