مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: «۸۵ درصد بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت بهصورت رایگان بیمه شدهاند و این یعنی جمعیت قریب به ۳۴ میلیون نفری سازمان بیمه سلامت ایران که با احتساب بیمهشدگان تحت پوشش کمیته امداد ۴۰ میلیون را شامل میشود، بیمهشدگان رایگان هستند.»
۸۵ درصد بیمهشدگان ما رایگان بیمه شدهاند
23 اردیبهشت 1397 ساعت: 15:2
23 اردیبهشت 1397 ساعت: 15:2
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: «۸۵ درصد بیمهشدگان سازمان بیمه سلامت بهصورت رایگان بیمه شدهاند و این یعنی جمعیت قریب به ۳۴ میلیون نفری سازمان بیمه سلامت ایران که با احتساب بیمهشدگان تحت پوشش کمیته امداد ۴۰ میلیون را شامل میشود، بیمهشدگان رایگان هستند.»
به گزارش خبرنگار سپیدآنلاین، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نشست خبری در ارومیه گفت: «سازمان بیمه سلامت همان سازمان خدمات درمانی است که از سال ۱۳۷۴ برای پوشش بیمهای اقشار مختلف جامعه شکل گرفت و امروز خوشبختانه در ۵ صندوق حمایتی، جمعیتی بالغبر ۴۰ میلیون نفر در کشور را تحت پوشش دارد. از این تعداد بیشترین جمعیت صندوقها متعلق به جمعیت روستایی با ۲۲ میلیون نفر بیمهشده و کمترین آمار جمعیتی متعلق به صندوق بیمه سلامت است که قبل از طرح بیمه سلامت رایگان، جمعیت آن ۴ میلیون و ۳۰۰ نفر بود.»
وی افزود: امروز ما در صندوق بیمه سلامت همگانی، ۹ میلیون ۸۰۰ هزار نفر بیمهشده رایگان داریم که از آمار جمعیتی بیمه سلامت (۴۰ میلیون نفری)، قریب به ۸۵ درصد رایگان هستند و این یعنی جمعیتی قریب به ۳۴ میلیون نفری سازمان بیمه سلامت ایران با احتساب بیمهشدگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، آمار ۴۰ میلیون نفری را تشکیل میدهند که بیمهشدگان رایگان است.»
موهبتی اضافه کرد: «در همه جای دنیا بیمه رایگان به گروههایی اختصاص دارد که تمکن لازم را ندارند. از این رو قانونگذار کشور ما نیز سازوکاری را بهنام ارزیابی وسع یا همان آزمون وسع پیشبینی کرده بود که بر اساس آن سازمان بیمه بایستی به حسابهای بانکی، ملکی، مالیاتی، نقل و انتقالات اتومبیل و ساختمان دسترسی پیدا میکرد که به دلایلی میسر نشد.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: «بر همین اساس کسانی که در ۵ سال گذشته، ساختمان و ماشین بهطور رسمی خریدوفروش نکرده یا سفر خارجی نرفته یا ۵۰ میلیون پرداختی منابع مصرفی از طریق پوز در یک سال نداشتهاند، زیر خط فقر تلقی شدند و این معیار موجب شد که ۴۰ میلیون بیمهشده رایگان داشته باشیم. البته قانونگذار در برنامه ششم روشهایی را برای بازنگری پیشبینی کرده است ولی چون تغییر رفتارها، پیامدهای اجتماعی در پی دارد این تغییرات بهراحتی میسر نشد.»
کاهش زمان بازپرداخت بدهیداروخانهها از 11 ماه به 1.5 ماه
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: «در ۶ ماهه اول سال ۹۶، مبلغ ۲۴۸۰ میلیارد تومان به ۴۵۰۰۰ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که ارائهدهندگان خدمت بودند پرداخت شد و در ۶ ماهه دوم سال خوشبختانه با پیگیریهای فراوانی که صورت گرفت ۹۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به ارائهدهندگان خدمت پرداخت شد. به عبارت دیگر زمانی که مسئولیت را به دست گرفتیم داروخانهها از بیمه سلامت ۱۰ الی ۱۱ ماه طلب داشتند درحالیکه امروز این بدهیها به ۱ الی ۱.۵ ماه تقلیل پیدا کرده است. در خصوص بخشهای دولتی که ۱۲ الی ۱۳ ماه طلب داشتند امروز به ۴.۵ ماه کاهش یافت و تا پایان هفته، پرداخت جدید را به کلیه ارائهدهندگان خدمت خواهیم داشت. همچنین بهمنظور حمایت از تولید دارو مقرر شد که حداقل زمانی را کاهش دهیم و از ماه بهروز برسانیم و امروز مصوب شد که ۲ ماه پرداخت بدهی داروخانههای سراسر کشور را داشته باشیم که طی آن یک دوازدهم اعتبارات سال ۹۷ را به ارائهدهندگان خدمت پرداخت خواهیم کرد.»
موهبتی افزود: «در حال حاضر جمعیتی تحت عنوان بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه، اماس تحت پوشش بیمه سلامت داریم که آمارشان ۶۳۶۰۰ نفر هستند که سالیانه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه خواهد شد که این تعداد در استان آذربایجان غربی بالای ۲۸۰۰ نفر هستند و سهم ریالی آنها از هزینههای بیمه ۷ درصد است که این رقم هزینه کمرشکنی است و تا حد امکان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.»
موهبتی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم سازمان بیمه سلامت بحث افزایش تعرفههای پزشکی است، گفت: «همانطور که بارها اعلام کردیم هیچ مخالفتی با موضوع نداشتیم و از افزایش تعرفهها استقبال کردیم چراکه تورم افزایش یافته و طبیعتاً متناظر با آن، افزایش تعرفه مشکلی نداشت، اما آن چیزی که همیشه هشدار دادیم این است که بار مالی آن در بودجه عمومی کشور دیده نمیشود.»
راهاندازی سامانه استحقاقسنجی در ۲70 بیمارستان کشور
وی تاکید کرد: «رویکرد اصلی بیمه سلامت این است که اولاً منابع و مصارف را مدیریت کنیم، چراکه واقعاً کشور توان انباشت بدهیها را ندارد و باید به سمتی رفت که باور کنیم منابع کشور محدود هست. از این رو به دنبال استقرار سازمان الکترونیک هستیم تا بتوانیم هزینههای زائد را مدیریت کنیم چراکه خدمت و سقف آن غیر از سازمان الکترونیک میسر نخواهد شد. خط قرمز سازمان بیمه سلامت این است که به بیمهشدگان در خدمت و بستههای حمایتی خدشهای وارد نشود و برای همین منظور آسیبشناسیهای خوبی در حوزه سلامت انجام دادیم که در بحث منابع، بازنگری درصد حق بیمهای است که از خانوار کسر میگردد و بخشی از آن را دولت پرداخت میکند این در حالی است که دولت انصافاً تامینکننده نیاز هزینههای امروزی نیست.»
موهبتی با اشاره به اینکه بیمه سلامت ۸ هزار میلیارد بدهی دارد، گفت: «باید رضایت مشتری و بیمهشدگان را در رفتارهایی که سازمان به ارائهدهندگان خدمت دارد تاثیر دهیم چراکه هیچ رابطه ارتباطی بین بیمه شده با سازمان بیمه سلامت ایران وجود ندارد این در حالی است که سالانه ۴ میلیون بار مراجعه در بیمارستان و ۲۹۰ میلیون بار مراجعه در سرپایی داریم.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام اینکه یکی از برنامههایی سازمان بهرهبرداری از سامانه استحقاقسنجی در یکی از بیمارستانهای دولتی ارومیه است، گفت: «با راهاندازی سامانه استحقاقسنجی در بیمارستانهای کشور به دنبال حذف دفترچه بیمه در بخش بستری اعم از بیمارستانهای دولتی و خصوصی هستیم تا بتوانیم با اجرای این طرح، حذف دفترچه بیمه را در ۶۰۶ بیمارستان دولتی داشته باشیم. البته این اقدام تاکنون در ۲۶۹ بیمارستان کشور انجام گرفته و در استان آذربایجان غربی هم بهرهبرداری میشود.»
وی افزود: امروز ما در صندوق بیمه سلامت همگانی، ۹ میلیون ۸۰۰ هزار نفر بیمهشده رایگان داریم که از آمار جمعیتی بیمه سلامت (۴۰ میلیون نفری)، قریب به ۸۵ درصد رایگان هستند و این یعنی جمعیتی قریب به ۳۴ میلیون نفری سازمان بیمه سلامت ایران با احتساب بیمهشدگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، آمار ۴۰ میلیون نفری را تشکیل میدهند که بیمهشدگان رایگان است.»
موهبتی اضافه کرد: «در همه جای دنیا بیمه رایگان به گروههایی اختصاص دارد که تمکن لازم را ندارند. از این رو قانونگذار کشور ما نیز سازوکاری را بهنام ارزیابی وسع یا همان آزمون وسع پیشبینی کرده بود که بر اساس آن سازمان بیمه بایستی به حسابهای بانکی، ملکی، مالیاتی، نقل و انتقالات اتومبیل و ساختمان دسترسی پیدا میکرد که به دلایلی میسر نشد.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: «بر همین اساس کسانی که در ۵ سال گذشته، ساختمان و ماشین بهطور رسمی خریدوفروش نکرده یا سفر خارجی نرفته یا ۵۰ میلیون پرداختی منابع مصرفی از طریق پوز در یک سال نداشتهاند، زیر خط فقر تلقی شدند و این معیار موجب شد که ۴۰ میلیون بیمهشده رایگان داشته باشیم. البته قانونگذار در برنامه ششم روشهایی را برای بازنگری پیشبینی کرده است ولی چون تغییر رفتارها، پیامدهای اجتماعی در پی دارد این تغییرات بهراحتی میسر نشد.»
کاهش زمان بازپرداخت بدهیداروخانهها از 11 ماه به 1.5 ماه
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: «در ۶ ماهه اول سال ۹۶، مبلغ ۲۴۸۰ میلیارد تومان به ۴۵۰۰۰ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که ارائهدهندگان خدمت بودند پرداخت شد و در ۶ ماهه دوم سال خوشبختانه با پیگیریهای فراوانی که صورت گرفت ۹۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به ارائهدهندگان خدمت پرداخت شد. به عبارت دیگر زمانی که مسئولیت را به دست گرفتیم داروخانهها از بیمه سلامت ۱۰ الی ۱۱ ماه طلب داشتند درحالیکه امروز این بدهیها به ۱ الی ۱.۵ ماه تقلیل پیدا کرده است. در خصوص بخشهای دولتی که ۱۲ الی ۱۳ ماه طلب داشتند امروز به ۴.۵ ماه کاهش یافت و تا پایان هفته، پرداخت جدید را به کلیه ارائهدهندگان خدمت خواهیم داشت. همچنین بهمنظور حمایت از تولید دارو مقرر شد که حداقل زمانی را کاهش دهیم و از ماه بهروز برسانیم و امروز مصوب شد که ۲ ماه پرداخت بدهی داروخانههای سراسر کشور را داشته باشیم که طی آن یک دوازدهم اعتبارات سال ۹۷ را به ارائهدهندگان خدمت پرداخت خواهیم کرد.»
موهبتی افزود: «در حال حاضر جمعیتی تحت عنوان بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، پیوند کلیه، اماس تحت پوشش بیمه سلامت داریم که آمارشان ۶۳۶۰۰ نفر هستند که سالیانه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه خواهد شد که این تعداد در استان آذربایجان غربی بالای ۲۸۰۰ نفر هستند و سهم ریالی آنها از هزینههای بیمه ۷ درصد است که این رقم هزینه کمرشکنی است و تا حد امکان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.»
موهبتی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم سازمان بیمه سلامت بحث افزایش تعرفههای پزشکی است، گفت: «همانطور که بارها اعلام کردیم هیچ مخالفتی با موضوع نداشتیم و از افزایش تعرفهها استقبال کردیم چراکه تورم افزایش یافته و طبیعتاً متناظر با آن، افزایش تعرفه مشکلی نداشت، اما آن چیزی که همیشه هشدار دادیم این است که بار مالی آن در بودجه عمومی کشور دیده نمیشود.»
راهاندازی سامانه استحقاقسنجی در ۲70 بیمارستان کشور
وی تاکید کرد: «رویکرد اصلی بیمه سلامت این است که اولاً منابع و مصارف را مدیریت کنیم، چراکه واقعاً کشور توان انباشت بدهیها را ندارد و باید به سمتی رفت که باور کنیم منابع کشور محدود هست. از این رو به دنبال استقرار سازمان الکترونیک هستیم تا بتوانیم هزینههای زائد را مدیریت کنیم چراکه خدمت و سقف آن غیر از سازمان الکترونیک میسر نخواهد شد. خط قرمز سازمان بیمه سلامت این است که به بیمهشدگان در خدمت و بستههای حمایتی خدشهای وارد نشود و برای همین منظور آسیبشناسیهای خوبی در حوزه سلامت انجام دادیم که در بحث منابع، بازنگری درصد حق بیمهای است که از خانوار کسر میگردد و بخشی از آن را دولت پرداخت میکند این در حالی است که دولت انصافاً تامینکننده نیاز هزینههای امروزی نیست.»
موهبتی با اشاره به اینکه بیمه سلامت ۸ هزار میلیارد بدهی دارد، گفت: «باید رضایت مشتری و بیمهشدگان را در رفتارهایی که سازمان به ارائهدهندگان خدمت دارد تاثیر دهیم چراکه هیچ رابطه ارتباطی بین بیمه شده با سازمان بیمه سلامت ایران وجود ندارد این در حالی است که سالانه ۴ میلیون بار مراجعه در بیمارستان و ۲۹۰ میلیون بار مراجعه در سرپایی داریم.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام اینکه یکی از برنامههایی سازمان بهرهبرداری از سامانه استحقاقسنجی در یکی از بیمارستانهای دولتی ارومیه است، گفت: «با راهاندازی سامانه استحقاقسنجی در بیمارستانهای کشور به دنبال حذف دفترچه بیمه در بخش بستری اعم از بیمارستانهای دولتی و خصوصی هستیم تا بتوانیم با اجرای این طرح، حذف دفترچه بیمه را در ۶۰۶ بیمارستان دولتی داشته باشیم. البته این اقدام تاکنون در ۲۶۹ بیمارستان کشور انجام گرفته و در استان آذربایجان غربی هم بهرهبرداری میشود.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد