بررسی نظام دارویی در بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور
بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور به میزبانی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سالن همایشهای بینالمللی هتل المپیک تهران از بیست و سوم لغایت بیست و پنجم فروردینماه برگزار شد.
شرکتهای دارویی ما هایریسک هستند
25 فروردین 1396 ساعت: 15:1
25 فروردین 1396 ساعت: 15:1
بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور به میزبانی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سالن همایشهای بینالمللی هتل المپیک تهران از بیست و سوم لغایت بیست و پنجم فروردینماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سپیدآنلاین، در نخستین پنل این سمینار که با حضور عباس کبریاییزاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، اکبر عبداللهیاصل دبیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، شکوفه نیکفر معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو و مرتضی آذرنوش عضو هیئت مدیره یکی از شرکتهای داروسازی برگزار شد، «طرح تحول سلامت و تاثیر آن بر نظام دارویی» مورد بحث قرار گرفت و در بخش دوم هم در مورد تفاوت کیفیت داروی ایرانی و خارجی صورت گرفت.
عباس کبریاییزاده اظهار کرد: «با توجه به سیاستگذاریهای موجود در حال حاضر مشکل اصلی طرح تحول نظام سلامت، نبود ساختاری کارآمد و حضور ناکافی متخصصین در حوزه سیاستگذاری و مدیریت میباشد.» وی در ادامه، طرح جدید وزارت بهداشت مبنی برمقابله با تجویز غیرمنطقی پزشکان را یکی از موارد موثر در ارتقای سطح کیفی طرح تحول نظام سلامت دانست.»
در ادامه آذرنوش ایجاد ساختار مناسب و زیر ساختهای موثر در طرح تحول نظام سلامت به علاوه عدم اختصاص منبع پایدار و معتبر جهت تامین بودجه این طرح را از عوامل اصلی مشکلساز آن بیان کرد. همچنین، به ضرورت اجرای درست و منطقی طرح نظام ارجاع که همراستا با طرح تحول نظام سلامت میباشد، اشاره داشت.
اکبر عبداللهیاصل هم به بیان تاریخچهای از حوزه دارویی این طرح پرداخت و در ادامه از مشکلات این طرح صحبت کرد. وی یکی از این مشکلات را منبع تامین هزینهها و مدیریت آن دانست. به عقیده وی وزارت بهداشت فقط باید تامینکننده بودجه باشد و وظیفه تعیین سطح قیمت برای داروهای مختلف را به بیمهها بسپارد.
در ادامه بحث، کبریاییزاده صحبتی پیرامون سیاست دولت برای جایگزینی کارت بیمه سلامت به جای دفترچههای بیمه کنونی عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در این حوزه، ساختار اداری کشورهای در حال توسعه می باشد، گفت: «اختلافی بین دولت و سازمان بیمه در کلیت طرح وجود ندارد و تنها اختلاف نظر در فرآیند اجرا میباشد که بیشتر به خاطر متغیر بودن منابع تامین هزینهها میباشد.»
وی تصریح کرد: «تاخیر پرداختی بیمهها به داروخانه همیشه وجود داشته اما در حال حاضر به دلیل وابستگی داروخانهها به بیمه، این موضوع بیشتر به چشم میآید.»
این عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار کرد: «بهتر است ردیف هزینههای دارویی از سایر هزینههای بیمارستانی جدا شود و همچنین خصوصیسازی نظام سلامت میتواند عامل کمککنندهای برای ارتقا طرح تحول نظام سلامت باشد.» کبریاییزاده افزود: «با وجود تمام این مشکلات از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تاکنون با تلاشهای دولت و سازمان بیمه و... سهم سلامت از GDP کشور از حدود 4 یا 5 درصد به 6 درصد رسیده است که این مسئله، رشد 20 درصدی در این حوزه را موجب شده است.»
در بخش دوم پنل طرح تحول نظام سلامت، کبریاییزاده پیرامون سیاستهای حمایت از تولید داخل و مجریان آن اظهار کرد: «سیاستگذاری باید در بستر جهانی مفهوم داشته و به دنبال تراز مثبت خدماتی باشیم. مهمترین نقطه قوت این سیاستها خوداتکایی است. در واقع پاسخ این سوال توجه به یک سیر تاریخی است و منطق حکم میکند که صنایع داروسازی به دنبال تراز تجاری مثبت باشند.»
رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران در ادامه تصریح کرد: «در ارتباط با کیفیت داروهای ایرانی، داروی تولید داخل توانسته در نظام سلامت تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه به عنوان مثال ما به راحتی به داروی هندی قیمت بیشتر اما به داروی ایرانی قیمت کمتر اختصاص میدهیم، درواقع نظام اقتصادی که خودمان ایجاد کردیم، نظام سرکوب کیفیت است.»
عبداللهیاصل در اینباره گفت: «زمانی که میگوییم دارویی کیفیت ندارد، منظور این است که خط تولید آن GMP ندارد و احتمال بروز خطر وجود دارد و شرکتهای ما متاسفانه از نظر GMP بسیار فرسوده و high risk هستند.»
در ادامه شکوفه نیکفر دبیر شورای فهرست داروهای ایران در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد ورود داروهای شرکتهای خارجی به سیستم بیمهای کشور چیست، گفت: «ما باید به سمت طبقهبندی منطبق با فهرست دارویی کشور برویم. تدوینکنندگان فهرست دارویی کشور حمایتکنندگان سیستم واردات نیستند.»
کبریاییزاده در مورد مدیریت عرضه و تقاضا خاطر نشان کرد: «دارو یک کالای high requested و به شدت مقررات محور است و صیانت از فهرست دارویی کشور بسیار مهم بوده و باید به طور جد دنبال شود.»
عبداللهیاصل هم دراین مورد گفت: «عدم وجود ظاهر و بستهبندی جذاب درمورد داروهای ساخت داخل، منجر به فروش کمتر آنها میشود. همچنین، با وجود اینکه GMP درمورد داروهای داخل به طور کامل رعایت نمیشود با این حال حداقلهای فارماکوپهای را دارا میباشند. پس لزوما کیفیت در رضایت و فروش دخیل نیست.»
عباس کبریاییزاده اظهار کرد: «با توجه به سیاستگذاریهای موجود در حال حاضر مشکل اصلی طرح تحول نظام سلامت، نبود ساختاری کارآمد و حضور ناکافی متخصصین در حوزه سیاستگذاری و مدیریت میباشد.» وی در ادامه، طرح جدید وزارت بهداشت مبنی برمقابله با تجویز غیرمنطقی پزشکان را یکی از موارد موثر در ارتقای سطح کیفی طرح تحول نظام سلامت دانست.»
در ادامه آذرنوش ایجاد ساختار مناسب و زیر ساختهای موثر در طرح تحول نظام سلامت به علاوه عدم اختصاص منبع پایدار و معتبر جهت تامین بودجه این طرح را از عوامل اصلی مشکلساز آن بیان کرد. همچنین، به ضرورت اجرای درست و منطقی طرح نظام ارجاع که همراستا با طرح تحول نظام سلامت میباشد، اشاره داشت.
اکبر عبداللهیاصل هم به بیان تاریخچهای از حوزه دارویی این طرح پرداخت و در ادامه از مشکلات این طرح صحبت کرد. وی یکی از این مشکلات را منبع تامین هزینهها و مدیریت آن دانست. به عقیده وی وزارت بهداشت فقط باید تامینکننده بودجه باشد و وظیفه تعیین سطح قیمت برای داروهای مختلف را به بیمهها بسپارد.
در ادامه بحث، کبریاییزاده صحبتی پیرامون سیاست دولت برای جایگزینی کارت بیمه سلامت به جای دفترچههای بیمه کنونی عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در این حوزه، ساختار اداری کشورهای در حال توسعه می باشد، گفت: «اختلافی بین دولت و سازمان بیمه در کلیت طرح وجود ندارد و تنها اختلاف نظر در فرآیند اجرا میباشد که بیشتر به خاطر متغیر بودن منابع تامین هزینهها میباشد.»
وی تصریح کرد: «تاخیر پرداختی بیمهها به داروخانه همیشه وجود داشته اما در حال حاضر به دلیل وابستگی داروخانهها به بیمه، این موضوع بیشتر به چشم میآید.»
این عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار کرد: «بهتر است ردیف هزینههای دارویی از سایر هزینههای بیمارستانی جدا شود و همچنین خصوصیسازی نظام سلامت میتواند عامل کمککنندهای برای ارتقا طرح تحول نظام سلامت باشد.» کبریاییزاده افزود: «با وجود تمام این مشکلات از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تاکنون با تلاشهای دولت و سازمان بیمه و... سهم سلامت از GDP کشور از حدود 4 یا 5 درصد به 6 درصد رسیده است که این مسئله، رشد 20 درصدی در این حوزه را موجب شده است.»
در بخش دوم پنل طرح تحول نظام سلامت، کبریاییزاده پیرامون سیاستهای حمایت از تولید داخل و مجریان آن اظهار کرد: «سیاستگذاری باید در بستر جهانی مفهوم داشته و به دنبال تراز مثبت خدماتی باشیم. مهمترین نقطه قوت این سیاستها خوداتکایی است. در واقع پاسخ این سوال توجه به یک سیر تاریخی است و منطق حکم میکند که صنایع داروسازی به دنبال تراز تجاری مثبت باشند.»
رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران در ادامه تصریح کرد: «در ارتباط با کیفیت داروهای ایرانی، داروی تولید داخل توانسته در نظام سلامت تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه به عنوان مثال ما به راحتی به داروی هندی قیمت بیشتر اما به داروی ایرانی قیمت کمتر اختصاص میدهیم، درواقع نظام اقتصادی که خودمان ایجاد کردیم، نظام سرکوب کیفیت است.»
عبداللهیاصل در اینباره گفت: «زمانی که میگوییم دارویی کیفیت ندارد، منظور این است که خط تولید آن GMP ندارد و احتمال بروز خطر وجود دارد و شرکتهای ما متاسفانه از نظر GMP بسیار فرسوده و high risk هستند.»
در ادامه شکوفه نیکفر دبیر شورای فهرست داروهای ایران در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد ورود داروهای شرکتهای خارجی به سیستم بیمهای کشور چیست، گفت: «ما باید به سمت طبقهبندی منطبق با فهرست دارویی کشور برویم. تدوینکنندگان فهرست دارویی کشور حمایتکنندگان سیستم واردات نیستند.»
کبریاییزاده در مورد مدیریت عرضه و تقاضا خاطر نشان کرد: «دارو یک کالای high requested و به شدت مقررات محور است و صیانت از فهرست دارویی کشور بسیار مهم بوده و باید به طور جد دنبال شود.»
عبداللهیاصل هم دراین مورد گفت: «عدم وجود ظاهر و بستهبندی جذاب درمورد داروهای ساخت داخل، منجر به فروش کمتر آنها میشود. همچنین، با وجود اینکه GMP درمورد داروهای داخل به طور کامل رعایت نمیشود با این حال حداقلهای فارماکوپهای را دارا میباشند. پس لزوما کیفیت در رضایت و فروش دخیل نیست.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد