رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در دیدار دکتر کرمانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و معاون اجرایی ستاد پویش «نه به تصادف!» از آمادگی این سازمان برای هم افزایی در جهت پیشبرد بهتر این پویش خبر داد.
به گزارش سپیدآنلاین، پیرحسین کولیوند در این دیدار که در ستاد جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهار داشت: وزارت بهداشت اقدام جالب و ارزشمندی انجام داده که بر کاهش قربانیان تصادفات تاکید دارد و در این راه، مشارکت همه دستگاه های اجرایی و مردم، لازم است.
وی افزود: در دنیا یک دهه را به عنوان دهه ایمنی تعریف کردند که تعداد قربانیان حوادث رانندگی بسیار کاهش یافت اما متاسفانه آن برنامه، کنار گذاشته شد. در ایران از 27 هزار نفر قربانی حوادث رانندگی به 17 هزار نفر رسیدیم که این کار حاصل هم افزایی همه دستگاه های اجرایی بود.
رییس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه کاهش تصادفات، وظیفه یک دستگاه اجرایی نیست، گفت: در این حوزه همه ما باید مشارکت و از منیت، پرهیز کنیم. هر دستگاهی هر ظرفیتی دارد باید برای کاهش تصادفات به کار گیرد.
کولیوند توجیه افزایش تصادفات را امری نادرست خواند و افزود: اگر قرار باشد توجیهات پذیرفته شود، هیچ کسی گناهکار نیست؛ برخی افراد افزایش تعداد خودرو، گواهینامه و یا جمعیت را دلیلی برای افزایش قربانیان تصادفات رانندگی می دانند اما بر اساس آمارها، عامل انسانی می تواند بیش از 60 درصد، کنترل کننده و کاهش دهنده تصادفات با و یا بدون مصدوم باشد.
وی خاطرنشان کرد: همانند دوره های بازآموزی جامعه پزشکی باید افراد دارای گواهینامه نیز در طول سال، دوره های بازآموزی را بگذرانند و رانندگی تدافعی یعنی شرایط رانندگی در شرایط نامساعد جوی و یا جاده های کوهستانی باید به افراد، آموزش داده شود.
رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به اهمیت ارائه آموزش کمک های اولیه و امدادرسانی به رانندگان، یادآور شد: کمک های اولیه و امدادرسانی باید جزء الزامات رانندگی و اخذ گواهینامه باشد تا بتوان خیلی از مصدومان را از مرگ حتمی نجات داد چراکه افزون بر نیمی از قربانیان، در صحنه تصادف فوت می کنند.
کولیوند علت فوت بیش از 50 درصد از قربانیان در صحنه تصادف را شدت بالای حادثه عنوان کرد و افزود: بخش های درمانی و امدادی با تمام توان فعالیت می کنند اما باید بر روی کاهش شدت حادثه که ناشی از عامل انسانی است، بیشتر کار کنیم حتی عامل انسانی می تواند با خودرو ناایمن و جاده غیراستاندارد، تصادفات را کاهش دهد.
وی حضور پلیس راهور، کارکرد دوربین های کنترل سرعت و علائم آشکارساز در جاده ها را در کاهش تصادفات موثر دانست و با اشاره به اجرای طرح بهرفت (بهبود رفتارهای ترافیکی) در هلال احمر، گفت: ظرفیت بسیار بزرگ و ارزشمندی در جمعیت هلال احمر به نام داوطلبان داریم که مشتاقانه به دنبال کمک به مردم هستند.
رییس جمعیت هلال احمر یاد و خاطره خانم دکتر اعتماد سعید، رییس فقید رادیو سلامت را گرامیداشت و گفت: ایشان یک پویش تحت عنوان 60، 30 را راه اندازی کرد چراکه 60 درصد حوادث رانندگی در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد اما این طرح، فراموش شد.
کولیوند از مطالبه گری به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش تصادفات در کشور یاد کرد و گفت: می توان تعداد قربانیان حوادث رانندگی را به میزان قابل توجهی کاهش داد به شرط آنکه همه دستگاه های اجرایی و مردم در کنار همدیگر باشند.
وی همراهی رسانه ها و صدا و سیما را در موفقیت بیشتر پویش نه به تصادف، ضروری عنوان و تاکید کرد: با همراهی رسانه ها فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی شکوفا شد و یا با بکارگیری همیاران پلیس، در هر خانواده یک دانش آموز در نقش پلیس، تخلفات را به اعضای خانواده گوشزد می کرد البته تاثیر و مرجعیت معلمان و اساتید دانشگاه ها بر روی دانش آموزان و دانشجویان هم بسیار زیاد است که در خلال تدریس، نکاتی از پیشگیری از تصادف را عنوان کنند.
رییس جمعیت هلال احمر با اعلام آماده باش جمعیت هلال احمر برای کمک به اجرای بهتر پویش نه به تصادف!، تاکید کرد: تمام ظرفیت این سازمان برای این پویش که هدف آن، کاهش تصادفات و آسیب های ناشی از آن است، آماده کمک است.
اهمیت مشارکت همگانی و مردم در پویش نه به تصادف
حسین کرمانپور نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت مشارکت همه ارگانها و مردم در موفقیت پویش نه به تصادف، گفت: بخش مردمی سازی و داوطلبان در این پویش باید تقویت شود. باتوجه به اینکه 70 درصد تصادفات رانندگی در سطح جاده هاست، همکاری مردم در کنار اقدامات پیشگیرانه پلیس، نصب دوربین های کنترل سرعت و حضور نیروهای انتظامی، راهور، هلال احمر و اورژانس می تواند به کاهش تصادفات منجر شود.
وی با تقدیر از خدمات نیروهای امدادی و انتظامی در طرح های سلامت نوروزی هر سال، گفت: نیروهای پلیس راهور، هلال احمر، راهداری و وزارت بهداشت در بخش مراکز درمانی و اورژانس هر سال در این طرح مشارکت گسترده دارند که قدردان تلاش های آنها هستیم.
معاون اجرایی پویش «نه به تصادف!» یادآور شد: نباید فقط راننده را در بروز حوادث ترافیکی، مقصر بدانیم بلکه باید مجموعه ای از فضای روانی اطراف در خودرو و موثر بر رفتار راننده را در نظر بگیریم؛ از همسر و فرزندان و سرنشینان تا درخواست تعجیل از سوی خانواده در مقصد و یا حتی زود رسیدن برای مشاهده یک برنامه تلویزیونی.
کرمانپور تصریح کرد: متاسفانه بارها دیده ایم که برخی خودروها در خط اضطراری در تونل های شهری، حرکت کرده و از همدیگر سبقت می گیرند که این رفتار پرخطر بر روی دیگر رانندگان هم تاثیر می گذارد. باید به رانندگان آموزش دهیم که ریزخواب یا حواس پرتی چقدر در بروز تصادفات اثرگذار است.وبدا