ماجرای زیرمیزیهایی که به حساب آشنایان پزشکان ریخته میشود
9 August 2016 ساعت: 16:8
9 August 2016 ساعت: 16:8
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از کاهش شکایات تعرفهای و زیرمیزی در کشور خبر داد و در پاسخ به برخی اظهارات مبنیبر درخواست برخی پزشکان از بیماران جهت واریز مبالغی به حساب آشنایانشان، گفت: «اگر چنین شکایتهایی از پزشکی تکرار شود، سیستم نظارتی دانشگاهها ورود پیدا میکنند و برخورد انتظامی و قضایی لازم صورت میگیرد.»
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، محسن خلیلی درباره میزان شکایات تعرفهای گفت: «شکایاتی که به سامانه ۱۶۹۰ گزارش میشود، بهطور همزمان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال میشوند. البته از آنجایی که رسیدن به نتیجهای قطعی در زمینه شکایات تعرفهای، پروسهای قضایی و زمانبر است، برای اعلام احکام قطعی نیز تاخیر وجود دارد.»
وی با بیان اینکه علاوه بر سازمان نظام پزشکی، تعزیرات حکومتی و دانشگاههای علوم پزشکی نیز پروندههایی که در سامانه۱۶۹۰ ثبت میشوند را براساس مستندات بررسی میکنند، افزود: «تعداد پروندههایی که در این سامانه ثبت شدهاند، نشان میدهند که میزان شکایات تعرفهای و به دنبال آن تعداد پروندهها بسیار کاهش یافته است.» خلیلی ادامه داد: «از طرفی بهدلیل افزایش تعرفهها و هزینهها و تاخیر بیمهها در پرداخت مطالبات، شاهدیم که اکثر شکایات انجام شده از صورتحساب بیمارستانها است. حال زمانی که این شکایات بررسی میشود، میبینیم که در بیشتر موارد صورتحسابها طبق تعرفه بوده است.»
وی با بیان اینکه اگر هم در مواردی تخلفی صورت گرفته باشد، از سوی تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی با مسئول فنی بیمارستان برخورد میشود، اظهار کرد: «البته باید توجه کرد که تعداد شکایات نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. آمار این موضوع به صورت جزء به جزء وجود دارد و نشان میدهد که تعداد شکایات تعرفهای بسیار کاهش یافته است.»
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره آمار این شکایات، گفت: «از آنجایی که آمارها را مقطع به مقطع ارزیابی میکنیم، باید صبر کنیم تا آمار سه ماهه در این زمینه اعلام شود. نکته حائز اهمیت این است که به طور کلی آمار شکایت بسیار کاهش یافته، بهطوری که در بیشاز ۹۰درصد شکایاتی هم که بررسی میشوند، مشکلی در تعرفهها نیست و طبق تعرفه از بیماران دریافت شده است.»
خلیلی در پاسخ به برخی اظهارات مبنیبر افزایش دوباره زیرمیزیها و درخواست برخی پزشکان مبنی بر واریز مبلغ زیرمیزی به حساب برخی آشنایانشان، گفت: «اگر چنین شکایتهایی از پزشکی تکرار شود، سیستم نظارتی دانشگاهها در این باره ورود پیدا میکنند. بنابراین اگر تکرار شکایتهای این چنینی از پزشکی دیده شود، دانشگاه آنها را بررسی کرده و با بیماران تماس میگیرند. براین اساس درصورتی که مسجل شود چنین اتفاقی رخ داده است، برخورد انتظامی و قضایی لازم انجام میشود.»
وی یکی از دغدغههای فعلی سازمان نظام پزشکی را بحث بیمهها عنوان و اظهار کرد: «ما برای جامعه پزشکی الزام گذاشتهایم و آنها با این الزامات کار میکنند و بهعنوان مثال بیمار را با بیمه جراحی میکنند. حال اگر بیمه این هزینهها را با کسورات غیرمنطقی که بر آنها میزند، بعد از شش یا هشت ماه نپردازند، زمینه را برای ایجاد مشکلاتی در بیمارستانها و برای پزشک فراهم میکنند.»
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: «بهعنوان مثال وقتی پزشکی کار میکند، اما پولی بابت کارش دریافت نمیکند، دیگر کارش را هم انجام نمیدهد و در این صورت بیمار مجبور میشود که به صورت آزاد بستری شده و صورتحسابش را پرداخت کند و خودش پولش را از بیمه دریافت کند. بنابراین مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد میشود و این مشکلات باعث میشود که حتی اگر بیمارستانی با بیمهای قرارداد دارد، یکسری از پزشکان که تعداد بیمارشان زیاد است، زیر بار قرارداد نروند.»
خلیلی در پاسخ به سوالی درباره جزییات آمار شکایات تعرفهای، تاکید کرد که آمار تعداد پروندهها در سازمان نظام پزشکی وجود دارد که فعلا آن را اعلام نمیکنیم، اما تعداد شکایات بسیار کم شده و این آمار در تهران نیز تا درصد زیادی کاهش یافته است. البته در شهرستانهای برخی استانها زیرمیزی و تخلفات تعرفهای حذف شده و در تهران هم تعداد شکایات کاهش یافته است.
وی در واکنش به اظهارنظر یکی از مقامات تعزیرات حکومتی مبنیبر دریافت زیرمیزی۷۰میلیونی توسط یک پزشک و واریز آن به حساب یکی از آشنایانش، گفت: «البته برخی پروندهها در این زمینه پروندههای قدیمی است. باید توجه کرد که تا سیر رسیدگی به پروندهها تکمیل نشود، قابل اعلام نیستند. درباره این پرونده هم برخوردهایی از سوی سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، اما چون سیر قضایی برخی پروندهها زمان میبرد، آنها را اعلام نمیکنیم. زمانی میتوان درباره پروندهها اظهارنظر کرد که احکام آن قطعی شده و سیر قضایی آن تکمیل شده باشد.»
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: «کل پروندههای آرایشی، بهداشتی، مواد غذایی و... و. در سیستم قضایی تعزیرات حکومتی رسیدگی میشود. باید توجه کرد که ۹۲درصد پروندههای این مجموعه غیرپزشکی هستند و هشت درصد پروندهها، پروندههای بیمارستانی و درمانی است. بنابراین زمان قطعی شدن رسیدگیها و احکام طول میکشد، درحالی که در سیستم نظام پزشکی اقدمات سریعتر پیش میرود.»
وی با بیان اینکه علاوه بر سازمان نظام پزشکی، تعزیرات حکومتی و دانشگاههای علوم پزشکی نیز پروندههایی که در سامانه۱۶۹۰ ثبت میشوند را براساس مستندات بررسی میکنند، افزود: «تعداد پروندههایی که در این سامانه ثبت شدهاند، نشان میدهند که میزان شکایات تعرفهای و به دنبال آن تعداد پروندهها بسیار کاهش یافته است.» خلیلی ادامه داد: «از طرفی بهدلیل افزایش تعرفهها و هزینهها و تاخیر بیمهها در پرداخت مطالبات، شاهدیم که اکثر شکایات انجام شده از صورتحساب بیمارستانها است. حال زمانی که این شکایات بررسی میشود، میبینیم که در بیشتر موارد صورتحسابها طبق تعرفه بوده است.»
وی با بیان اینکه اگر هم در مواردی تخلفی صورت گرفته باشد، از سوی تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی با مسئول فنی بیمارستان برخورد میشود، اظهار کرد: «البته باید توجه کرد که تعداد شکایات نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. آمار این موضوع به صورت جزء به جزء وجود دارد و نشان میدهد که تعداد شکایات تعرفهای بسیار کاهش یافته است.»
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره آمار این شکایات، گفت: «از آنجایی که آمارها را مقطع به مقطع ارزیابی میکنیم، باید صبر کنیم تا آمار سه ماهه در این زمینه اعلام شود. نکته حائز اهمیت این است که به طور کلی آمار شکایت بسیار کاهش یافته، بهطوری که در بیشاز ۹۰درصد شکایاتی هم که بررسی میشوند، مشکلی در تعرفهها نیست و طبق تعرفه از بیماران دریافت شده است.»
خلیلی در پاسخ به برخی اظهارات مبنیبر افزایش دوباره زیرمیزیها و درخواست برخی پزشکان مبنی بر واریز مبلغ زیرمیزی به حساب برخی آشنایانشان، گفت: «اگر چنین شکایتهایی از پزشکی تکرار شود، سیستم نظارتی دانشگاهها در این باره ورود پیدا میکنند. بنابراین اگر تکرار شکایتهای این چنینی از پزشکی دیده شود، دانشگاه آنها را بررسی کرده و با بیماران تماس میگیرند. براین اساس درصورتی که مسجل شود چنین اتفاقی رخ داده است، برخورد انتظامی و قضایی لازم انجام میشود.»
وی یکی از دغدغههای فعلی سازمان نظام پزشکی را بحث بیمهها عنوان و اظهار کرد: «ما برای جامعه پزشکی الزام گذاشتهایم و آنها با این الزامات کار میکنند و بهعنوان مثال بیمار را با بیمه جراحی میکنند. حال اگر بیمه این هزینهها را با کسورات غیرمنطقی که بر آنها میزند، بعد از شش یا هشت ماه نپردازند، زمینه را برای ایجاد مشکلاتی در بیمارستانها و برای پزشک فراهم میکنند.»
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: «بهعنوان مثال وقتی پزشکی کار میکند، اما پولی بابت کارش دریافت نمیکند، دیگر کارش را هم انجام نمیدهد و در این صورت بیمار مجبور میشود که به صورت آزاد بستری شده و صورتحسابش را پرداخت کند و خودش پولش را از بیمه دریافت کند. بنابراین مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد میشود و این مشکلات باعث میشود که حتی اگر بیمارستانی با بیمهای قرارداد دارد، یکسری از پزشکان که تعداد بیمارشان زیاد است، زیر بار قرارداد نروند.»
خلیلی در پاسخ به سوالی درباره جزییات آمار شکایات تعرفهای، تاکید کرد که آمار تعداد پروندهها در سازمان نظام پزشکی وجود دارد که فعلا آن را اعلام نمیکنیم، اما تعداد شکایات بسیار کم شده و این آمار در تهران نیز تا درصد زیادی کاهش یافته است. البته در شهرستانهای برخی استانها زیرمیزی و تخلفات تعرفهای حذف شده و در تهران هم تعداد شکایات کاهش یافته است.
وی در واکنش به اظهارنظر یکی از مقامات تعزیرات حکومتی مبنیبر دریافت زیرمیزی۷۰میلیونی توسط یک پزشک و واریز آن به حساب یکی از آشنایانش، گفت: «البته برخی پروندهها در این زمینه پروندههای قدیمی است. باید توجه کرد که تا سیر رسیدگی به پروندهها تکمیل نشود، قابل اعلام نیستند. درباره این پرونده هم برخوردهایی از سوی سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، اما چون سیر قضایی برخی پروندهها زمان میبرد، آنها را اعلام نمیکنیم. زمانی میتوان درباره پروندهها اظهارنظر کرد که احکام آن قطعی شده و سیر قضایی آن تکمیل شده باشد.»
قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: «کل پروندههای آرایشی، بهداشتی، مواد غذایی و... و. در سیستم قضایی تعزیرات حکومتی رسیدگی میشود. باید توجه کرد که ۹۲درصد پروندههای این مجموعه غیرپزشکی هستند و هشت درصد پروندهها، پروندههای بیمارستانی و درمانی است. بنابراین زمان قطعی شدن رسیدگیها و احکام طول میکشد، درحالی که در سیستم نظام پزشکی اقدمات سریعتر پیش میرود.»
برچسب ها
ماجرای زیرمیزیهایی که به حساب آشنایان پزشکان ریخته میشود, محسن خلیلی قائممقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد