آقاجانی تاکید کرد:
همایش یک روزه "اقتصاد سلامت در حوزه درمان" باحضور مدیران، کارشناسان ستادی و مدیران حوزه اقتصاد درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد.
بهرهوری بالا و مدیریت نیروی انسانی؛ مباحث جدی مدیریت بیمارستانی
7 August 2016 ساعت: 17:8
7 August 2016 ساعت: 17:8
همایش یک روزه "اقتصاد سلامت در حوزه درمان" باحضور مدیران، کارشناسان ستادی و مدیران حوزه اقتصاد درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از وبدا، این همایش با اهداف تبیین ساختار اداری، اجرایی و تامین منابع دفاتر ارزیابی فناوری سلامت، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت و شرح وظایف گروههای کمیتههای اقتصاد درمان، دارو و تجهیزات،ارزیابی فناوریهای نوین سلامت، تدوین استاندارد و راهنمای سلامت، تعرفهگذاری و نظامهای پرداخت و پرداخت مبتنی بر عملکرد، اقتصاد درمان و بیمههای سلامت برگزار شد.
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در این همایش، بهرهوری بالا و مدیریت نیروی انسانی را دو بحث جدی در مدیریت بیمارستانی دانست و ضمن تاکید بر ارتقای کیفیت، کیفیت را بهعنوان هدف سوم اقدامات حوزه درمان برشمرد.
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: «امسال دانشگاهها عمقدهی و بهبود کیفیت خدمات که یک کار بزرگ ملی است را کامل میکنند. برای نمرهدهی کیفی به بخشهای بیمارستانها باید یک تیم حساب شده و دقیق، بدون سوگیری، نمره واقعی بدهد و اگر مدیر پشتیبانی یا سرپرستار بخش میخواهند به تک تک پرسنل نمره دهند واقعا نمره کیفی بدهند و این به معنای اصلی اعتباربخشی و پرداخت مبتنی بر عملکرد است.»
آقاجانی افزود: «در برنامه تحول نظام سلامت سه حلقه در حوزه اقتصاد درمان تشکیل شد و نقش مهم، حافظت از این سه برنامه شامل کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و تعرفهها، عامل سوم و پرداخت مبتنیبر عملکرد است. مدیریت مالی و کنترل هزینهها از دیگر اقدامات ضروری برای پایداری و نهادینه کردن دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت است و اصل برنامه تحول نظام سلامت بر نیروی انسانی شاغل در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت است.»
وی با تاکید بر ضرورت تکریم پزشکان و پرستاران یادآور شد: «پرستاران و پزشکان بهخصوص پزشکان تمام وقت جغرافیایی تنها منبع درآمدشان بیمارستانها هستند و باید تلاش کنیم پرداختیهایشان به موقع باشد و با معوقات بیمهای مواجه نشویم و مورد تکریم باشند .» معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: «رسیدگی به اسناد براساس دستورالعمل واحد رسیدگی به اسناد برای جلوگیری از عملکرد سلیقهای بیمهها با توجه به محدودیت منابع به رغم کمک دولت و مجلس باید تبیین شود و باید هزینهها را مدیریت کنیم و هزینه تراشی برای مردم، دولت و بیمه نکنیم.»
علیرضا اولیاییمنش، مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت نیز در حاشیه برگزاری این همایش گفت: «سهم زیادی از برنامهریزی و فراهمآوری زیرساختهای برنامه تحول نظام سلامت بر پایه فعالیتها و شرح وظایف و اقدامات گروه اقتصاد درمان در دبیرخانه ستاد کشوری برنامه تحول در وزارت بهداشت شکل گرفت. در حقیقت طرح تحول نظام سلامت با برنامهها، تصمیمات و اقدامات انجام شده در این واحد متبلور شد.»
اولیاییمنش اقداماتی چون کاهش پرداختی بیماران بستری، بیمههای سلامت، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و پرداخت مبتنیبر عملکرد را ازجمله دستاورهای طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: «برکات و نتایج کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در سالهای آینده مشخص خواهد شد و اگر مشکلات منابعی برطرف بشود، خواهیم دید که اتفاق بزرگی در کتاب تعرفه سلامت افتاده و حداقل از سمت ارائهکنندگان خدمات تسهیلات فراهم شده است.»
وی به تدوین راهنماهای بالینی بهعنوان حلقه مفقوده ارائه خدمت در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: «بیشاز 70مرکز مدیریت دانش بالینی جهت مدیریت نوین خدمات سلامت و جلوگیری از هدررفت منابع در این حوزه تشکیل شده است.»
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در این همایش، بهرهوری بالا و مدیریت نیروی انسانی را دو بحث جدی در مدیریت بیمارستانی دانست و ضمن تاکید بر ارتقای کیفیت، کیفیت را بهعنوان هدف سوم اقدامات حوزه درمان برشمرد.
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: «امسال دانشگاهها عمقدهی و بهبود کیفیت خدمات که یک کار بزرگ ملی است را کامل میکنند. برای نمرهدهی کیفی به بخشهای بیمارستانها باید یک تیم حساب شده و دقیق، بدون سوگیری، نمره واقعی بدهد و اگر مدیر پشتیبانی یا سرپرستار بخش میخواهند به تک تک پرسنل نمره دهند واقعا نمره کیفی بدهند و این به معنای اصلی اعتباربخشی و پرداخت مبتنی بر عملکرد است.»
آقاجانی افزود: «در برنامه تحول نظام سلامت سه حلقه در حوزه اقتصاد درمان تشکیل شد و نقش مهم، حافظت از این سه برنامه شامل کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و تعرفهها، عامل سوم و پرداخت مبتنیبر عملکرد است. مدیریت مالی و کنترل هزینهها از دیگر اقدامات ضروری برای پایداری و نهادینه کردن دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت است و اصل برنامه تحول نظام سلامت بر نیروی انسانی شاغل در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت است.»
وی با تاکید بر ضرورت تکریم پزشکان و پرستاران یادآور شد: «پرستاران و پزشکان بهخصوص پزشکان تمام وقت جغرافیایی تنها منبع درآمدشان بیمارستانها هستند و باید تلاش کنیم پرداختیهایشان به موقع باشد و با معوقات بیمهای مواجه نشویم و مورد تکریم باشند .» معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: «رسیدگی به اسناد براساس دستورالعمل واحد رسیدگی به اسناد برای جلوگیری از عملکرد سلیقهای بیمهها با توجه به محدودیت منابع به رغم کمک دولت و مجلس باید تبیین شود و باید هزینهها را مدیریت کنیم و هزینه تراشی برای مردم، دولت و بیمه نکنیم.»
علیرضا اولیاییمنش، مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت نیز در حاشیه برگزاری این همایش گفت: «سهم زیادی از برنامهریزی و فراهمآوری زیرساختهای برنامه تحول نظام سلامت بر پایه فعالیتها و شرح وظایف و اقدامات گروه اقتصاد درمان در دبیرخانه ستاد کشوری برنامه تحول در وزارت بهداشت شکل گرفت. در حقیقت طرح تحول نظام سلامت با برنامهها، تصمیمات و اقدامات انجام شده در این واحد متبلور شد.»
اولیاییمنش اقداماتی چون کاهش پرداختی بیماران بستری، بیمههای سلامت، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و پرداخت مبتنیبر عملکرد را ازجمله دستاورهای طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: «برکات و نتایج کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در سالهای آینده مشخص خواهد شد و اگر مشکلات منابعی برطرف بشود، خواهیم دید که اتفاق بزرگی در کتاب تعرفه سلامت افتاده و حداقل از سمت ارائهکنندگان خدمات تسهیلات فراهم شده است.»
وی به تدوین راهنماهای بالینی بهعنوان حلقه مفقوده ارائه خدمت در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: «بیشاز 70مرکز مدیریت دانش بالینی جهت مدیریت نوین خدمات سلامت و جلوگیری از هدررفت منابع در این حوزه تشکیل شده است.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد