مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تأکید کرد:
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه نمیشود پول پزشک خانواده جای دیگری باشد، اما ما پاسخگو باشیم اظهار کرد: موظف بودیم نهایت همکاری را بر اساس دستور وزیر رفاه با طرح تحول داشته باشیم اما این حق را برای خود قائلایم نقد کنیم آیا استراتژی که طی کردیم به صلاح کشور است و میتواند پایدار باشد؟
دردسرهای طرح تحول برای بیمه سلامت/ نمیشود پول پزشک خانواده جای دیگری باشد و ما پاسخگو باشیم
11 February 2017 ساعت: 11:2
11 February 2017 ساعت: 11:2
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه نمیشود پول پزشک خانواده جای دیگری باشد، اما ما پاسخگو باشیم اظهار کرد: موظف بودیم نهایت همکاری را بر اساس دستور وزیر رفاه با طرح تحول داشته باشیم اما این حق را برای خود قائلایم نقد کنیم آیا استراتژی که طی کردیم به صلاح کشور است و میتواند پایدار باشد؟
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد کبیر در سیزدهمین همایش اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران که هماکنون در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه در شرایط فعلی مباحث بسیاری پیرامون بیمه مطرح است گفت: چون مانیفست روشنی از کارکرد بیمه در اجتماع هنوز تعریف نشده، قرائتهای مختلفی از آن مطرح میشود.
وی افزود : جدال اخیر بر سر اینکه سازمان بیمه سلامت کجا باید باشد؟ بسیار بحثانگیز بوده است. بزرگترین آسیب در زمانی که دولتی در حال تغییر است این است که معمولاً شرایط استحکام فرآیندهای اجرایی کمی متزلزل میشود، در این شرایط تمام تلاشمان این بوده شالوده اصلی تفکر بیمهای را در بیمه سلامت حفظ کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه همه ما مدیران بیمه سلامت مکلفیم با عزم و اعتمادبهنفس قابلقبول این شرایط را مدیریت کنیم گفت: کارکرد نظامهای سلامت در تمام دنیا انضباط و اقتدار و قدرت تصمیمگیری یک بیمه است. یک بیمه باید یک ابزار برای حفاظت از مردم در برابر هزینههای سلامت باشد.
کبیر افزود: دکتر روحانی طی دولت یازدهم این را اثبات کردند که حمایتشان از بیمه ظاهری نیست و بیمه اقشار محروم برگ زرینی در دولت بوده است. وی با اشاره به اینکه در گذشته ما خریدار خدمت بودیم اما تغییرات امروز در دنیا، تفاوتهایی ایجاد کرده است عنوان کرد: امید به زندگی افزایش یافته و حاکی از آن است که مردم شانس بیشتری برای زنده ماندن پیدا کردهاند. ارائه خدمات برای این مردم باید سرلوحه برنامههای سلامت باشد. باید بدانیم چه جمعیتی با چه گروه سنی کدام خدمات ما را دریافت میکنند و چه کمکی به آنها میشود؟.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: باید بدانیم منابعی که خرج میکنیم منتج به چه خدماتی میشود و آیا باعث حل قطعی مشکل آنها میشود؟ کبیر ادامه داد: نیازمند سیاستگذاری مبتنی بر شواهد هستیم. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت برای بیماریهای غیرواگیر از هر 100 دیابتی، 27 نفر به هدف درمان پیشبینی شده رسیدهاند. همچنین از 100 نفر مبتلابه فشارخون 35 نفر به هدف درمانی پیشبینی شده رسیدهاند. یا در چاقی نزدیک به 60 درصد افراد در جمعیت بالای 18 سال، بی. ام. آی بالای 25 دارند، 22 درصد بی. ام. آی 30 به بالا و 38 درصد بی. ام. آی بین 25 و 30 دارند. موفقترین برنامه در کنترل چربی خون است و از 100 نفر 65 نفر درمان شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه ما در حوزه بیمه بهشدت نیازمند بازاریابی اجتماعی هستیم و نیازداریم خاستگاههای مردم و جامعه را از اینکه از بیمه بهعنوان ابزار حمایتی استفاده کنند بدانیم گفت: امروز سه اصل اساسی را پس از گذشت سه سال از طرح تحول سلامت باید در بیمه مدنظر داشته باشیم، نخست توانمندسازی مردم و آگاهی آنها از حقوق خودشان است.
کبیر ادامه داد: باید بتوانیم در حوزه اجتماعی یک نظارت اجتماعی را برای استیفای حقوق مردم از طریق خودشان ایجاد کنیم. نکته دوم خرید راهبردی است. اگر خرید راهبردی را حذف کنیم نمیتوانیم از بیمه کارکرد حفاظتی را انتظار داشته باشیم و سوم تقویت و نظارت بخشی است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه نظام سلامت مکلف است برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی به کنترل تقاضا در قالب نظام ارجاع پایبند باشد عنوان کرد: امروز دولت بیشتر از این نمیتواند کمک کند و با تصور اینکه با هزینهتراشی بیشتر دولت مکلف است منابع بیشتری تامین کند، سادهاندیشی است. کبیر افزود: دولت هشت هزار میلیارد تومان اوراق برای ما در نظر گرفت که تاکنون 4 هزار میلیارد تومان را گرفتیم. آیا مجازیم این مسیر را بیتوجه به منابع ادامه دهیم؟ ما باید استراتژیهایمان را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمیشود پول پزشک خانواده جای دیگری باشد، اما ما پاسخگو باشیم اظهار کرد: درباره منابع ناشی از یک درصد ارزشافزوده هم همینطور است. ما موظف بودیم نهایت همکاری را بر اساس دستور وزیر رفاه با طرح تحول داشته باشیم اما این حق را برای خود قائلیم که نقد کنیم آیا استراتژی که طی کردیم به صلاح کشور است و میتواند پایدار باشد یا خیر؟.
وی تصریح کرد: ما از سال 94 هشدار دادیم که اگر قرار است بیمهشدگان جدید اضافه شوند راهی جز اجرای نظام ارجاع نداریم. ما با توجه به کارکرد طرح تحول با توافق وزارت بهداشت به شرطی زیر بار این موضوع رفتیم که همه منابع در بیمه باشد اما محقق نشد و دردسرهایی ایجاد کرد. کبیر گفت: امروز راهی نداریم جز اینکه نظام دادههای خودمان را برای اقتصاد مقاومتی شفاف کنیم و قدرت پردازش و تحلیل بر اساس آن داشته باشیم.
وی افزود : جدال اخیر بر سر اینکه سازمان بیمه سلامت کجا باید باشد؟ بسیار بحثانگیز بوده است. بزرگترین آسیب در زمانی که دولتی در حال تغییر است این است که معمولاً شرایط استحکام فرآیندهای اجرایی کمی متزلزل میشود، در این شرایط تمام تلاشمان این بوده شالوده اصلی تفکر بیمهای را در بیمه سلامت حفظ کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه همه ما مدیران بیمه سلامت مکلفیم با عزم و اعتمادبهنفس قابلقبول این شرایط را مدیریت کنیم گفت: کارکرد نظامهای سلامت در تمام دنیا انضباط و اقتدار و قدرت تصمیمگیری یک بیمه است. یک بیمه باید یک ابزار برای حفاظت از مردم در برابر هزینههای سلامت باشد.
کبیر افزود: دکتر روحانی طی دولت یازدهم این را اثبات کردند که حمایتشان از بیمه ظاهری نیست و بیمه اقشار محروم برگ زرینی در دولت بوده است. وی با اشاره به اینکه در گذشته ما خریدار خدمت بودیم اما تغییرات امروز در دنیا، تفاوتهایی ایجاد کرده است عنوان کرد: امید به زندگی افزایش یافته و حاکی از آن است که مردم شانس بیشتری برای زنده ماندن پیدا کردهاند. ارائه خدمات برای این مردم باید سرلوحه برنامههای سلامت باشد. باید بدانیم چه جمعیتی با چه گروه سنی کدام خدمات ما را دریافت میکنند و چه کمکی به آنها میشود؟.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: باید بدانیم منابعی که خرج میکنیم منتج به چه خدماتی میشود و آیا باعث حل قطعی مشکل آنها میشود؟ کبیر ادامه داد: نیازمند سیاستگذاری مبتنی بر شواهد هستیم. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت برای بیماریهای غیرواگیر از هر 100 دیابتی، 27 نفر به هدف درمان پیشبینی شده رسیدهاند. همچنین از 100 نفر مبتلابه فشارخون 35 نفر به هدف درمانی پیشبینی شده رسیدهاند. یا در چاقی نزدیک به 60 درصد افراد در جمعیت بالای 18 سال، بی. ام. آی بالای 25 دارند، 22 درصد بی. ام. آی 30 به بالا و 38 درصد بی. ام. آی بین 25 و 30 دارند. موفقترین برنامه در کنترل چربی خون است و از 100 نفر 65 نفر درمان شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه ما در حوزه بیمه بهشدت نیازمند بازاریابی اجتماعی هستیم و نیازداریم خاستگاههای مردم و جامعه را از اینکه از بیمه بهعنوان ابزار حمایتی استفاده کنند بدانیم گفت: امروز سه اصل اساسی را پس از گذشت سه سال از طرح تحول سلامت باید در بیمه مدنظر داشته باشیم، نخست توانمندسازی مردم و آگاهی آنها از حقوق خودشان است.
کبیر ادامه داد: باید بتوانیم در حوزه اجتماعی یک نظارت اجتماعی را برای استیفای حقوق مردم از طریق خودشان ایجاد کنیم. نکته دوم خرید راهبردی است. اگر خرید راهبردی را حذف کنیم نمیتوانیم از بیمه کارکرد حفاظتی را انتظار داشته باشیم و سوم تقویت و نظارت بخشی است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه نظام سلامت مکلف است برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی به کنترل تقاضا در قالب نظام ارجاع پایبند باشد عنوان کرد: امروز دولت بیشتر از این نمیتواند کمک کند و با تصور اینکه با هزینهتراشی بیشتر دولت مکلف است منابع بیشتری تامین کند، سادهاندیشی است. کبیر افزود: دولت هشت هزار میلیارد تومان اوراق برای ما در نظر گرفت که تاکنون 4 هزار میلیارد تومان را گرفتیم. آیا مجازیم این مسیر را بیتوجه به منابع ادامه دهیم؟ ما باید استراتژیهایمان را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمیشود پول پزشک خانواده جای دیگری باشد، اما ما پاسخگو باشیم اظهار کرد: درباره منابع ناشی از یک درصد ارزشافزوده هم همینطور است. ما موظف بودیم نهایت همکاری را بر اساس دستور وزیر رفاه با طرح تحول داشته باشیم اما این حق را برای خود قائلیم که نقد کنیم آیا استراتژی که طی کردیم به صلاح کشور است و میتواند پایدار باشد یا خیر؟.
وی تصریح کرد: ما از سال 94 هشدار دادیم که اگر قرار است بیمهشدگان جدید اضافه شوند راهی جز اجرای نظام ارجاع نداریم. ما با توجه به کارکرد طرح تحول با توافق وزارت بهداشت به شرطی زیر بار این موضوع رفتیم که همه منابع در بیمه باشد اما محقق نشد و دردسرهایی ایجاد کرد. کبیر گفت: امروز راهی نداریم جز اینکه نظام دادههای خودمان را برای اقتصاد مقاومتی شفاف کنیم و قدرت پردازش و تحلیل بر اساس آن داشته باشیم.
برچسب ها
بیمه سلامت, طرح تحول, وزارت بهداشت, پزشک خانواده, نظام سلامت, بدهی بیمهها, مراکز درمانی, محمدجواد کبیر
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد