سازوکار تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی تدوین شد
27 December 2016 ساعت: 17:12
27 December 2016 ساعت: 17:12
دبیر کارگروه «کلان منطقه آمایشی7» وزارت بهداشت از تدوین سازوکار تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی خبر داد و گفت: «توسعه علوم پرستاری یکی از چهار ماموریت ویژه اختصاصی به کلانمنطقه آمایشی7 بود که در این راستا بیش از 80درصد سازوکار تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی تدوین شد تا بیمارستانهایی که آمادگی داشته باشند مجوز تربیت پرستار را بگیرند.»
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، احمد موحدیان گفت: «براساس برنامه آمایش سرزمین وزارت بهداشت کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور به 10منطقه تقسیم شدهاند که هر منطقه شامل چند دانشگاه است که برنامههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در قالب 12بسته به این مناطق ابلاغ شده است.»
وی به ماموریتهای ویژه «کلان منطقه آمایشی7» وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: «دانشگاههای علوم پزشکی کلانمنطقه آمایشی 7، شامل دانشگاه اصفهان، کاشان، شهرکرد و یزد با مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. محل استقرار این کلانمنطقه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته؛ چراکه براساس تقسیمبندیهای وزارت بهداشت در هر منطقه یکی از دانشگاهها بهعنوان مرکز کلانمنطقه آمایشی قرار میگیرد که معاون آموزشی آن دانشگاه بهعنوان دبیر کارگروه تخصصی و رئیس دانشگاه نیز به عنوان رئیس این منطقه محسوب میشود.»
موحدیان با اشاره به تدوین سازوکار تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی در این منطقه، گفت: «در «کلانمنطقه آمایشی 7» کارگروهی تشکیل یافته و در قالب این کارگروه پروژههایی را که توسط وزارت بهداشت به آن محول شده است تصمیم گیری میشود. بهعنوان مثال یکی از این پروژهها تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی است تا بیمارستانهایی که احساس میکنند میتوانند پرستار تربیت کنند با نظارت و تایید دانشگاهها مجوز برای آنها در این زمینه داده شود که بیشاز80درصد سازوکار تربیت پرستار در این بیمارستانها مشخص شده است. در واقع این پروژهها برنامه و فرآیند چگونگی انجام این عمل را تعیین و ابلاغ میکند.»
وی خاطرنشان کرد: «در زمینه تربیت پرستاران بالینی نیز آییننامهای در کارگروه ویژه کمیته تدوین شده تا پرستاران در مواقع نیاز بتوانند بر بالین بیمار حضور داشته باشند و مهارتها و توانمندیهای آنها افزایش یابد. همچنین درخصوص توانمندی اعضای هیات علمی پرستاران نیز تصمیماتی در این کارگروه اعمال شده است.»
دبیر کارگروه«کلان منطقه آمایشی 7» وزارت بهداشت گفت: «در زمینه اعتباربخشی برنامهای بهعنوان یکی از ماموریتهای ویژه کلانمنطقه آمایشی 7، اقداماتی انجام شده که در حد نیازسنجی بوده و براساس آن مشخص میشود چه برنامهها و آموزشهایی لازم است در راستای آموزش پاسخگو کردن دانشجویان به جامعه باید انجام بگیرد. در نهایت براساس این نیازسنجیها برنامههای درسی نوشته میشود.»
وی به ماموریتهای ویژه «کلان منطقه آمایشی7» وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: «دانشگاههای علوم پزشکی کلانمنطقه آمایشی 7، شامل دانشگاه اصفهان، کاشان، شهرکرد و یزد با مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. محل استقرار این کلانمنطقه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته؛ چراکه براساس تقسیمبندیهای وزارت بهداشت در هر منطقه یکی از دانشگاهها بهعنوان مرکز کلانمنطقه آمایشی قرار میگیرد که معاون آموزشی آن دانشگاه بهعنوان دبیر کارگروه تخصصی و رئیس دانشگاه نیز به عنوان رئیس این منطقه محسوب میشود.»
موحدیان با اشاره به تدوین سازوکار تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی در این منطقه، گفت: «در «کلانمنطقه آمایشی 7» کارگروهی تشکیل یافته و در قالب این کارگروه پروژههایی را که توسط وزارت بهداشت به آن محول شده است تصمیم گیری میشود. بهعنوان مثال یکی از این پروژهها تربیت پرستار در بیمارستانهای آموزشی است تا بیمارستانهایی که احساس میکنند میتوانند پرستار تربیت کنند با نظارت و تایید دانشگاهها مجوز برای آنها در این زمینه داده شود که بیشاز80درصد سازوکار تربیت پرستار در این بیمارستانها مشخص شده است. در واقع این پروژهها برنامه و فرآیند چگونگی انجام این عمل را تعیین و ابلاغ میکند.»
وی خاطرنشان کرد: «در زمینه تربیت پرستاران بالینی نیز آییننامهای در کارگروه ویژه کمیته تدوین شده تا پرستاران در مواقع نیاز بتوانند بر بالین بیمار حضور داشته باشند و مهارتها و توانمندیهای آنها افزایش یابد. همچنین درخصوص توانمندی اعضای هیات علمی پرستاران نیز تصمیماتی در این کارگروه اعمال شده است.»
دبیر کارگروه«کلان منطقه آمایشی 7» وزارت بهداشت گفت: «در زمینه اعتباربخشی برنامهای بهعنوان یکی از ماموریتهای ویژه کلانمنطقه آمایشی 7، اقداماتی انجام شده که در حد نیازسنجی بوده و براساس آن مشخص میشود چه برنامهها و آموزشهایی لازم است در راستای آموزش پاسخگو کردن دانشجویان به جامعه باید انجام بگیرد. در نهایت براساس این نیازسنجیها برنامههای درسی نوشته میشود.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد