دکتر حسین کرمانپور، رئیس روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:
آمارهای درست می‌تواند مبنای درستی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مسوولان و مردم باشد

27 فروردین 1404 ساعت: 10:1

به گزارش «سلامت»، دکتر حسین کرمانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سلامت گفت: از نظر اجرایی، مرحله اول پویش ملی «#نه_به_تصادف!» تا تاریخ ۱۵ فروردین خاتمه یافته تلقی می‌شود. طبعا کارشناسان زیادی در مورد نقاط قوت و ضعف پویش ملی «#نه_به_تصادف!» می‌توانند ما را راهنمایی کنند. وزارت بهداشت از همه انتقادات و پیشنهادات در راستای تحقق اهداف پویش ملی «#نه_به_تصادف!» استقبال می‌کند. در مورد موفقیت یا عدم موفقیت پویش و آمار واقعی مطمئنا ما در وزارت بهداشت خودمان را امانتدار مردم می‌دانیم. تا آنجا که با صراحت موفقیت یا عدم موفقیت پویش را مبتنی بر آمار و شاخص‌ها در اختیار مردم قرار خواهیم داد. آنچه مهم است این است که آمارها کاملا درست و روا باشد تا بتواند مبنای درستی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مسوولان و یا حتی مردم باشد.


معاون اجرایی پویش ملی «#نه_به_تصادف!» با اشاره به نقش اصلی مردم در کاهش تصادفات گفت: این پویش‌ها موقتی هستند و نمی‌توانند همه‌چیز را تغییر دهند. در نهایت، این مردم هستند که باید رعایت کنند تا حادثه‌ای رخ ندهد. فرهنگ رانندگی باید به‌طور مداوم تقویت شود و این وظیفه فقط بر دوش نهادهای رسمی نیست. وی در ادامه افزود: بر همین اساس، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت آمار دقیق‌تری ارائه خواهد شد. دلیل این فاصله زمانی آن است که طبق نظر پزشکی قانونی، مرگ ناشی از تصادف تنها به لحظه حادثه محدود نمی‌شود و شامل افرادی هم می‌شود که پس از حادثه در بیمارستان بستری شده‌اند و بعد از مدتی جان خود را از دست می‌دهند.


دکتر کرمانپور توضیح داد: برای مثال، اگر فردی در تاریخ ۱۵ فروردین دچار سانحه شود و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشد، تا ۱۵ اردیبهشت تحت نظر خواهد بود و اگر در این مدت فوت کند، در آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادف لحاظ خواهد شد. بنابراین، قضاوت درباره اثربخشی یا عدم موفقیت این پویش تنها پس از این بازه زمانی ممکن است. پویش ملی «#نه_به_تصادف!»در زمینه دانش‌افزایی، اصلاح نگرش و ارتقاء عملکرد مردم و مسوولان اهداف مشخصی داشته است که نتایج ارزیابی‌های آن در آینده منتشر خواهد شد.


دکتر کرمانپور در ادامه گفت: برای فرهنگ‌سازی باید هزینه کرد و این هزینه در واقع نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و بیشترین سود از پویش «نه به تصادف!» نصیب شرکت‌های بیمه می شود.