براساس نتایج یک مطالعه پایلوت، یک بازی ویدئویی که عملکردهای شناختی دخیل را در کنترل تمرکز به بازی میگیرد، میتواند به بهبود علایم کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی ـ نقص توجه کمک کند.
این مداخله درمانی که ProjecEVO نام دارد، سیستمی را در مغز تحت تاثیر قرار میدهد که جریانهای چندگانه اطلاعات را پردازش میکند. هر ثانیه از این بازی فرد را مجبور میکند تا دو جریان اطلاعاتی را پردازش کند و آن را به سطح بالاتری برساند. هرچند بازیهای ویدئویی رایج ویژگیهای حسی ورودی دارند، تاکنون موردی نبوده که بهطور هدفمند مغز را در این راه خاص هدف قرار دهد و بسازد.
کمپانی Akili Interactive Labs Inc که در پشت این تکنولوژی قرار دارد، به دنبال آن است تا تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب کند.
سازنده این بازی ویدئویی، نتایج آن را در شصت و دومین نشست سالیانه آکادمی روانشناسی کودک و نوجوان که در تگزاس در حال برگزاری است، معرفی کرده است.
کاربر در این بازی، کاراکتری را در راهی هدایت میکند که مرتبا پیچیدهتر میشود. در واقع، کودک در حال فرمان دادن به این شخصیت با چرخش به عقب و جلو است. این یک جریان ورودی است که بهطور مداوم در حال تطبیق است. ثانیه به ثانیه، پیچیدگی و سختی آن بیشتر میشود. در همان زمان، در هر چند ثانیه، اشیای زیادی روی صفحه نمایش ظاهر میشوند و کاربر را مجبور میکند تا تصمیمهای جدید و آنی بگیرد.
از بسیاری از جهات، این بازی مانند دیگر بازیهای ویدئویی به نظر میرسد. مهم آن است که کودک آن را به چشم یک بازی نگاه کند. آنها میتوانند بلافاصله نرمافزار آموزشی را بو بکشند! اما توالی خاص اطلاعات، ورودی مورد نیاز و تطبیقپذیری موجود در این تکنولوژی که ساخت و ارتقای آن سالها به طول انجامیده، یک شبکه نورونی را تحریک میکند که در نرمافزارهای رایج دیده نمیشود.
در این مطالعه، 80 کودک 8 تا 12 سال از 3 مرکز بررسی شدند. نیمی از این کودکان مبتلا به ADHD بودند و مابقی هیچ تشخیص روانشناسی نداشتند. از کودکان خواسته شد تا این بازی اکشن و مهیج را روی یک تبلت و در خانه، روزانه 30 دقیقه، 5 بار در هفته و به مدت 4 هفته دنبال کنند. نتایج حاکی از آن بودند که بازی برای کاربران به شدت قابل پذیرش بود و از آن لذت برده بودند. همچنین نمره تمرکز کودکان مبتلا به ADHD 40 نمره افزایش یافته بود.
منبع: Medical News Today