نمایشگاه ایران هلث یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه تجهیزات و دارو است که هر ساله به منظور شناساندن هرچه بیشتر محصولات برگزار میشود. شرکتهای مختلفی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و محصولات خود را به نمایش میگذارند.
این نمایشگاه فرصتی مناسب برای گسترش بازار خرید و فروش محصولات پزشکی است. رئیس کارگروه تصویربرداری در تجهیزات پزشکی در گفتگو با سپید در اینخصوص گفت: «شرکتهای تجهیزات پزشکی بهطور معمول در جایی تمایل به سرمایهگذاری دارند که بازخوردی از سرمایهگذاری خود ببینند.»
شهریار شیرازی با اشاره به هزینه بالای شرکت در نمایشگاه ایران هلث گفت: «درواقع نمایشگاه ایران هلث نوعی سرمایهگذاری برای شرکتها بهحساب میآید که انتظار میرود بعد از اتمام نمایشگاه بازخوردهای آن دیده شود.»
وی ادامه داد: «همانطور که در کار تبلیغات هر تولیدکنندهای به فکر بازخوردهای بعد از سرمایهگذاری تبلیغاتی است، درخصوص شرکت در نمایشگاه هم انتظار میرود، از لحاظ اقتصادی و فروش، تغییراتی را شاهد باشیم، ولی وقتی شرکت در ایران هلث هیچ بازخوردی را برای شرکتها به همراه ندارد و هیچ بازار و خریدار تازهای بهوجود نمیآید، طبیعتا انگیزه شرکت در این نمایشگاه پایین میآید.»
شهریاری افزود: «از آنجایی که هزینه لازم برای شرکت در نمایشگاه قابل توجه است، شرکتها انتظار بازگشت سرمایه دارند و اگر ببینند این سرمایه هیچ برگشتی نداشته و هیچ بازار جدیدی را به همراه نداشته است، طبیعتا انگیزه شرکت در نمایشگاه بهتدریج از بین میرود.»
وی برگزاری نمایشگاه را دارای پارامترهای مختلفی دانست و افزود: «مهمترین پارامتر در این راستا آن است که هر شرکتکننده در نمایشگاه احساس کند با شرکت در این نمایشگاه میتواند ارتباط نزدیکی با خریدار پیدا کند و بر روی خرید و داشتن یک ارتباط نزدیک با آنها حساب باز کند.»
رئیس کارگروه تصویربرداری همچنین ضمن گلایه از عدم حمایت مناسب از تولیدکنندگان داخلی گفت: «یکی از معضلاتی که شرکتهای تولیدکننده دارند، عدم حمایت از بازار داخلی است. اگر بازار داخلی از تولیدکننده درست حمایت کند، تولیدکننده میتواند تمامی بخشها و پتانسیلهای خود را فعال کند.» وی همچنین گفت: «در صورت حمایت درست و بجا از تولیدکننده، دیگر ملزم به ساخت یک نوع محصول مشابه با کیفیت مشابه نیست که چند سال است به همان شیوه ساخته میشود.»
شهریاری ادامه داد: «مطمئنا برای ایجاد این تغییر و ارتقای کیفیت و بهبود وضعیت تولید، نیاز به سرمایه قابل توجهی است که اگر حمایت بازار داخلی اعمال شود، این مهم محقق خواهد شد.»
وی اذعان کرد: «در خصوص بازار خارجی امکان رقابت برای شرکتهای تولیدکننده داخل بسیار پایین است. تولیدکنندگان داخلی تنها بازارهای مشخصی چون بازار کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه و نهایت کشورهای آفریقایی را تامین میکنند. اگر خیلی تلاش کنند، میتوانند یک یا 2 بازار در این کشورها داشته باشند.» وی تصریح کرد: «برای حضور در سطح بینالمللی و رقابت با کالاهای کشورهای صنعتی در سطح پایینی قرار داریم. ابتدا باید این حمایت از بازار داخلی وجود داشته باشد که بهتدریج بتوان این توانایی را به دست آورد که با تغییراتی که در تولیدات خود ایجاد میکنیم بتوانیم حرفی در بازارهای بینالمللی داشته باشیم.»
سپید