بررسیها نشان میدهد از ابتدای سال 1384 که واردات خودرو به کشور، با هدف ایجاد رقابت صورت گرفت، تا پایان شهریور ماه امسال بیش از 10 میلیارد و 600 میلیون دلار خودرو به کشور وارد شده است. به این ترتیب در 10 سال گذشته هر سال بیش از یک میلیارد و 60 میلیون دلار خودروی خارجی وارد بازار ایران شده است. برآوردها نشان میدهد از میان خودروهای وارداتی 95 هزار و 673 دستگاه با هزینه واردات 2 میلیارد و 510 میلیون دلاری، بابت ورود خودروهای لوکس و گران قیمت هزینه شده است. محاسبه قیمت میانگین خودروهای وارداتی نشان میدهد هر خودروی وارداتی به کشور در این 10 سال، در حدود 21 هزار دلار بوده است.
محاسبات نشان میدهد متوسط قیمت خودروی وارداتی در حدود 4 برابر خودروهای صادراتی بوده است. متوسط قیمت خودروهای صادراتی ایران در بسیاری سالها کمتر از 6 هزار دلار بود. بازار خودروهای صادراتی ایران در سالهای اخیر، با تشدید تحریمها و نمایانگر شدن بحران صنعت خودروسازی به شدت کوچک شده است. قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران، بسیار بیشتر از قیمت خودروهای مذکور در بازارهای بینالمللی است؛ چرا که تعرفه واردات خودرو به ایران هر چند در سالهای گذشته اندکی کاهش یافته است اما همچنان تعرفه بالایی محسوب میشود. تعرفه واردات خودرو در ابتدا 90 درصد بود. در حال حاضر حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور زیر 2000 سیسی، معادل 40 درصد و با حجم موتور از 2000 تا 2500 سیسی، معادل 55 درصد و بالای 2500 سیسی نیز 75 درصد تعیین شده است.
با این حال واردات خودرو با حجم موتور 2500 سی سی ممنوع است. گرانی دلار کاهش تعرفه را جبران کرده و با سه برابر شدن قیمت دلار در ابتدای دهه نود، قیمت خودروهای وارداتی سه برابر شد. نرخ بالای تعرفه با هدف حمایت از خودروسازان داخلی وضع شده است و دیوار تعرفهای جایگزین ممنوعیتهایی شده است که طبق قانون باید برطرف میشد تا تجارت در چارچوب قوانین قرار گیرد. این گزارش حاکی است کمترین میزان واردات خودرو به کشور از 274 میلیون و 184 هزار تومان در سال 1384 آغاز شد و در نیمه نخست سال جاری، 496 هزار و 942 هزار دلار خودرو به کشور وارد شده است. واردات خودرو در سالهای مضیقه ارزی و تشدید تحریمها، بهجای آنکه کاهش یابد، افزایش یافت.