معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: «عمده افرادی که به بیمارستانها مراجعه میکنند از رفتار پرستاران رضایت دارند. بیماران و همراهان آنها باید صبوری لازم را داشته باشند و این درک متقابل بین پزشک، پرستار و بیمار باید ایجاد شود تا احتمال برخوردهای نامناسب در بیمارستانها کاهش پیدا کند.»
به گزارش سپید، مریم حضرتی روز دوشنبه در گفتوگو با ایرنا درباره بروز برخوردهای نامناسب از طرف پرستاران با بیماران افزود: «اگر درباره میزان برخوردهای نامناسب در بیمارستان ها تحقیق و بررسی جامعی انجام شود، مشخص است که در بسیاری از موارد رضایت کامل از برخورد پرستاران در بیمارستانها وجود داشته که بسیاری از این موارد گزارش نمیشود.» وی ادامه داد: «البته باید دلیل نارضایتیها مشخص شود که چرا ممکن است بیمار از پزشک یا پرستار در بیمارستانها رفتار مناسبی نبیند. یکی از موارد، حجم زیاد کار است. وقتی پرستار به طور مثال به جای ۸ بیمار باید از ۱۵ بیمار مراقبت کند، قدر مسلم نمیتواند ارتباط موثری با همه بیماران برقرار کند و در نتیجه روی کار او موثر است. این موضوع درباره پزشکان بیمارستانها هم وجود دارد.»
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: «از طرفی توقع بیماران نسبت به گذشته بالاتر رفته و البته این موضوع حق مردم است. با این حال گاهی این انتظار وجود دارد که هنگام ورود به بیمارستان، همه خدمات وجود داشته باشد. این موضوع حتی در ایدهآلترین کشورها هم امکان پذیر نیست که به طور مثال همه متخصصان در لحظه در بیمارستان حضور داشته باشند.» حضرتی درباره تکریم بیمار در بیمارستانها اظهار داشت: «تکریم بیمار در بیمارستانها جزو یکی از برنامههای مهم وزارت بهداشت است. زیرا رعایت اخلاق حرفهای، اصلیترین رکن کاری پرستار است. پرستار باید ابتدا اخلاق حرفهای داشته باشد. در مباحث درسی پرستاران به اندازه کافی به این موضوع توجه شده است.» وی درباره اجرای اخلاق حرفهای پرستاری در بیمارستانها بیان کرد: «گاهی به علت حجم بالای کاری و موقعیتهای مختلف و مشکلاتی که در زندگی افراد وجود دارد، امکان دارد روی برخوردها تاثیر داشته باشد. این برخوردها حتی به موضوع کمبود نیروی پرستاری و شیفتهای اضافه کاری هم مربوط است.»
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره استفاده از پرستاران خوش آمدگو نیز گفت: «در حال حاضر برخی بیمارستانها از پرستار خوش آمدگو استفاده می کنند. این پرستاران در هنگام ورود بیمار به بیمارستان، از آن بیمار استقبال و او را هدایت و راهنمایی میکنند.»