معاون کل وزارت بهداشت گفت: «تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند، تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق وارد شدهاند.»
به گزارش سپید، ایرج حریرچی در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانهها و فضای مجازی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیرقانونی هستند، گفت: «تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانههای عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم هستند، طبق قانون ممنوع است.» وی افزود: «بیش از ۹۹ درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند؛ در حالی که طبق آییننامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.»
معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: «منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاعرسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات میشود؛ چراکه مشتری کافی ندارد و با تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجستهای نیستند، به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفا برای جلب مشتری صورت میگیرد.» حریرچی با تاکید بر اینکه تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای کذب هستند، گفت: «تخلفات مذکور در رسانههای رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیررسمی خصوصا شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.»
وی خاطرنشان کرد: «تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شدهاند و مصرف آنها ممنوع است.»
بنابر اعلام وبدا، به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه میدهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان میتواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد.
معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: «سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و ما معتقدیم که حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیراخلاقی است.»