رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: «اطلاعات سامانههای وزارت بهداشت شامل سینا در خراسان، سامانه ناب در گلستان و سامانه سیب در کل کشور به یکدیگر متصل میشوند تا فرد ساکن در یک استان از جمله افراد سیلزده بتوانند در مراکز جامع سلامت استانهای دیگر خدمات بهداشتی بگیرد.»
به گزارش سپید به نقل از ایرنا، محمد شریعتی درباره سامانههای ثبت اطلاعات در حوزه بهداشت افزود: «سه سامانه در حوزه بهداشت وجود دارد که سامانه سینا در خراسان رضوی، سامانه ناب در گلستان و سامانه سیب کل کشور را تحت پوشش دارند. اتصال این سه سامانه به یکدیگر بر عهده حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است و درخواست این کار نیز از طرف معاونت بهداشت انجام شده است.» وی درباره شیوه کارکرد سه سامانه بهداشت بیان کرد: «اگر افراد در هر شهری به خانههای بهداشت یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و کد ملی خود را ارائه کنند، سامانه ابتدا کد ملی فرد را استعلام میکند. اگر فرد تاکنون از خدمات این مراکز استفاده نکرده باشد، قدر مسلم کد ملی او ثبت نشده است و سامانه به صورت آنلاین کد ملی را از ثبت احوال استعلام میکند. سپس اسم، تاریخ تولد و جنسیت که از ثبت احوال استعلام شده، در سامانههای بهداشت ثبت میشود. سامانه به صورت هوشمند تعیین میکند که برای فردی با این سن و جنسیت چه خدمات پیشگیری باید ارائه شود.»
شریعتی ادامه داد: «به طور مثال برای فرد 34 سالهای که تاکنون به هیچ خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه نکرده، سامانه تعیین میکند که خدماتی مانند بررسی فشار خون و خطرسنجی ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت و فشار خون انجام شود. برای این کار، قد و وزن و دور شکم فرد اندازهگیری شده و در سامانه ثبت میشود. سپس سامانه BMI فرد را حساب کرده و مراقبتهای لازم را به مراقب بهداشت اعلام میکند. حالا اگر فرد چاق باشد، سامانه به صورت هوشمند تعیین میکند که فرد باید به پزشک یا کارشناس تغذیه ارجاع داده شود.»
قائممقام معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: «در مرحله آخر تاریخ مراجعه بعدی برای فرد تعیین شده و به او اعلام میشود که در چه تاریخی برای دریافت مراقبتهای بعدی مراجعه کند.»
رضایتسنجی از دریافتکننده خدمات
شریعتی درباره رضایتسنجی از دریافتکنندگان خدمات بهداشت گفت: «وقتی فرد خدمت را دریافت کرد و از مرکز بهداشت خارج شد، پیامک حاوی نظرسنجی با سرشماره 100035 برای گیرنده خدمات سلامت ارسال میشود. اگر فرد از خدمات راضی باشد عدد 1 و اگر راضی نباشد عدد 2 و اگر خدمتی دریافت نکرده باشد عدد 3 را ارسال میکند. در هر صورت این رضایتسنجی بررسی شده و علت عدم رضایت یا عدم کسب خدمات بررسی میشود.»
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره دریافت خدمات بهداشت در سراسر کشور و ثبت در سامانهها بیان کرد: «اگر فرد دریافتکننده خدمات سلامت برای مسافرت به شهر دیگری مانند شیراز یا اصفهان رفته باشد و بخواهد برای دریافت خدمات به خانه بهداشت یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند، کد ملی خود را ارائه میدهد و سامانه میگوید که این فرد قبلا در تهران ویزیت شده و نمیتوان او را در شیراز یا اصفهان ویزیت کرد.» وی افزود: «سامانه اعلام میکند که اگر قرار است این فرد به عنوان مهمان ویزیت شود، باید مورد تایید خود شخص باشد. برای این کار، پیامکی حاوی کد تایید برای مراجعهکننده ارسال میشود. این کد به مراقب سلامت ارائه شده تا او بتواند وارد پرونده دریافتکننده خدمات سلامت شود و خدمات قبلی را رویت کرده و خدمات جدید را نیز ثبت کند.»
ارائه خدمت به نوزاد با کدملی مادر
شریعتی درباره ارائه خدمت به نوزاد با کد ملی مادر نیز اظهار داشت: «برای زن بارداری که قبلا خدمات سلامت را از مراکز جامع سلامت دریافت کرده و کد ملی او ثبت شده نیز خدمات هم به خود مادر و هم به فرزند او ارائه میشود. زیرا نوزاد تا مدتی کد ملی ندارد و خدمات ارائه شده پس از دریافت کد ملی از پرونده مادر به پرونده نوزاد منتقل میشود.» قائممقام معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اتصال سامانههای بهداشت به حوزه درمان نیز بیان کرد: «ثبت خدمات در سامانه بهداشت در حال حاضر در سطح یک انجام میشود و قرار است در تکتک دانشگاههای علوم پزشکی نیز اجرایی شود تا اگر فرد به بیمارستان مراجعه و خدماتی دریافت کرد، در پرونده او ثبت شود. این موضوع مستلزم اتصال سامانههای بهداشت به حوزه درمان است.»