چاپ خبر
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت خبر داد
سامانه‌های سینا، ناب و سیب یکپارچه شدند
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   25 فروردین 1398   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d65171

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: «اطلاعات سامانه‌های وزارت بهداشت شامل سینا در خراسان، سامانه ناب در گلستان و سامانه سیب در کل کشور به یکدیگر متصل می‌شوند ‏تا فرد ساکن در یک استان از جمله افراد سیل‌زده بتوانند در مراکز جامع ‏سلامت استان‌های دیگر خدمات بهداشتی بگیرد.»
به گزارش سپید به نقل از ایرنا، محمد شریعتی درباره سامانه‌های ثبت اطلاعات در حوزه بهداشت افزود: «سه ‏سامانه در حوزه بهداشت وجود دارد که سامانه سینا در خراسان رضوی، سامانه ناب در گلستان و سامانه سیب کل کشور را تحت ‏پوشش دارند. اتصال این سه سامانه به یکدیگر بر عهده حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است و درخواست این کار نیز ‏از طرف معاونت بهداشت انجام شده است.‏» وی درباره شیوه کارکرد سه سامانه بهداشت بیان کرد: «اگر افراد در هر شهری به خانه‌های بهداشت یا مراکز خدمات جامع ‏سلامت مراجعه و کد ملی خود را ارائه کنند، سامانه ابتدا کد ملی فرد را استعلام می‌کند. اگر فرد تاکنون از خدمات این مراکز ‏استفاده نکرده باشد، قدر مسلم کد ملی او ثبت نشده است و سامانه به صورت آنلاین کد ملی را از ثبت احوال استعلام می‌کند. ‏سپس اسم، تاریخ تولد و جنسیت که از ثبت احوال استعلام شده، در سامانه‌های بهداشت ثبت می‌شود. سامانه به صورت هوشمند ‏تعیین می‌کند که برای فردی با این سن و جنسیت چه خدمات پیشگیری باید ارائه شود.‏»
شریعتی ادامه داد: «به طور مثال برای فرد 34 ساله‌ای که تاکنون به هیچ خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه ‏نکرده، سامانه تعیین می‌کند که خدماتی مانند بررسی فشار خون و خطرسنجی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و فشار ‏خون انجام شود. برای این کار، قد و وزن و دور شکم فرد اندازه‌گیری شده و در سامانه ثبت می‌شود. سپس سامانه ‏BMI‏ فرد را ‏حساب کرده و مراقبت‌های لازم را به مراقب بهداشت اعلام می‌کند. حالا اگر فرد چاق باشد، سامانه به صورت هوشمند تعیین ‏می‌کند که فرد باید به پزشک یا کارشناس تغذیه ارجاع داده شود.‏»
قائم‌مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: «در مرحله آخر تاریخ مراجعه بعدی برای فرد تعیین شده و به او اعلام می‌‏شود که در چه تاریخی برای دریافت مراقبت‌های بعدی مراجعه کند.‏»
رضایت‌‌سنجی از دریافت‌کننده خدمات
شریعتی درباره رضایت‌سنجی از دریافت‌کنندگان خدمات بهداشت گفت: «وقتی فرد خدمت را دریافت کرد و از مرکز بهداشت ‏خارج شد، پیامک حاوی نظرسنجی با سرشماره 100035 برای گیرنده خدمات سلامت ارسال می‌شود. اگر فرد از خدمات ‏راضی باشد عدد 1 و اگر راضی نباشد عدد 2 و اگر خدمتی دریافت نکرده باشد عدد 3 را ارسال می‌کند. در هر صورت این ‏رضایت‌سنجی بررسی شده و علت عدم رضایت یا عدم کسب خدمات بررسی می‌شود.‏»
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره دریافت خدمات بهداشت در سراسر کشور و ثبت در سامانه‌ها بیان کرد: «اگر ‏فرد دریافت‌کننده خدمات سلامت برای مسافرت به شهر دیگری مانند شیراز یا اصفهان رفته باشد و بخواهد برای دریافت خدمات ‏به خانه بهداشت یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند، کد ملی خود را ارائه می‌دهد و سامانه می‌گوید که این فرد قبلا در ‏تهران ویزیت شده و نمی‌توان او را در شیراز یا اصفهان ویزیت کرد.‏» وی افزود: «سامانه اعلام می‌کند که اگر قرار است این فرد به عنوان مهمان ویزیت شود، باید مورد تایید خود شخص باشد. برای ‏این کار، پیامکی حاوی کد تایید برای مراجعه‌کننده ارسال می‌شود. این کد به مراقب سلامت ارائه شده تا او بتواند وارد پرونده ‏دریافت‌کننده خدمات سلامت شود و خدمات قبلی را رویت کرده و خدمات جدید را نیز ثبت کند.‏»
‏‌ ارائه خدمت به نوزاد با کدملی مادر
شریعتی درباره ارائه خدمت به نوزاد با کد ملی مادر نیز اظهار داشت: «برای زن بارداری که قبلا خدمات سلامت را از مراکز ‏جامع سلامت دریافت کرده و کد ملی او ثبت شده نیز خدمات هم به خود مادر و هم به فرزند او ارائه می‌شود. زیرا نوزاد تا مدتی ‏کد ملی ندارد و خدمات ارائه شده پس از دریافت کد ملی از پرونده مادر به پرونده نوزاد منتقل می‌شود.‏» قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اتصال سامانه‌های بهداشت به حوزه درمان نیز بیان کرد: «ثبت خدمات در سامانه بهداشت ‏در حال حاضر در سطح یک انجام می‌شود و قرار است در تک‌تک دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اجرایی شود تا اگر فرد به ‏بیمارستان مراجعه و خدماتی دریافت کرد، در پرونده او ثبت شود. این موضوع مستلزم اتصال سامانه‌های بهداشت به حوزه درمان است.‏»