مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح جزئیات دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر «ممنوعیت استفاد از تلفن همراه و کاربرد شبکههای اجتماعی» در بیمارستانها این کار را مصداق تخلف دانست و در عین حال توضیحی در مورد میزان شکایات تعرفهای در کشور ارائه داد.
علیرضا عسگری درباره دستورالعمل اخیر معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی در بیمارستانها و مراکز درمانی گفت: «باید توجه کرد که متوسط سرانه مصرف ایرانیان از فضای مجازی سه برابر سرانه دنیا است و بر همین اساس اکثر اوقات کاری، در همه صنوف به این موضوع مشغولند و مطمئنا این کار در کیفیت اقدامات و خدمات اختلا ل ایجاد کرده، دقت را کاهش میدهد و تمرکززدا است.» عسگری ادامه داد: «استفاده از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی در بیمارستانها و حین ارائه خدمت رفتار اشتباهی است که باید برای اصلاح آن صبور بود و در این زمینه ابتدا رویکردهای ارشادی و اصلاحی را در پیش میگیریم. ما از معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی و روسای بیمارستانها خواستهایم که ابلاغیه مربوط به استفاده از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی را اعمال کرده و در سطح بیمارستانها اجرا کنند. استدالمان این است که استفاده از تلفن همراه میتواند منجر به کاهش دقت عملکرد، بیاعتمادی بیمار و همراهان بیمار، تشدید عفونتهای بیمارستانی، اختلال در دستگاههای بیمارستانی و تهدیدکننده حریم شخصی بیمار و پزشک شود. بنابراین باید رفتارها را اصلاح کنیم.»
وی گفت: «در حال حاضر کسی نباید در اتاق عمل و بخشهای بیمارستان از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی استفاده کند. وقتی موضوعی به صورت بخشنامه از سوی وزارت بهداشت ابلاغ میشود، همه باید از آن تبعیت کنند و عدول از آن مصداق تخلف است. بنابراین اگر مردم با چنین تخلفی در بیمارستانها مواجه شدند میتوانند به مسوول شیف بیمارستان یا سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا باخاطی برخورد شود.»
عسگری تاکید کرد: :البته باید برای اصلاح رفتار صبور بود. ما این دستورالعمل را برای ایجاد جر و بحث میان ارائهکننده و گیرنده خدمت ابلاغ نکردیم، بلکه آن را در راستای اصلاح رفتار طرح کردیم و اگر کسی از این بخش عدول کند، تخلف کرده است.»
ایسنا