معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه نرمافزار اورژانس ١١۵ به ارتقا کیفیت خدمات و کاهش زمان رساندن بیمار کمک میکند، گفت: «بحث مدیریت زمان در مورد سکتهها حائز اهمیت است.»
حسن نوری در مراسم رونمایی از نرمافزار اورژانس ۱۱۵ با بیان اینکه اهمیت زمان در اورژانس پیشبیمارستانی کشور بحث جدی است، گفت: «در سال جاری تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بار همکاران را برای ارائه خدمات به محل حادثه فرستادیم که بیش از ۴۴۰ هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.» وی با تاکید بر اهمیت مدیریت زمان در خدماترسانی اورژانس گفت: «ثانیهها و دقیقهها در مورد سکتههای قلبی و مغزی بسیار اهمیت دارند، چراکه در سکتهها بیش از ٢ میلیون نورون تخریب میشود و هر ثانیه حیاتی است.»
نوری ادامه داد: «افزایش توان عملیاتی که مستلزم خرید آمبولانس، ایجاد پایگاه و استخدام نیروی انسانی است، میتواند در کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار موثر باشد.» وی با بیان اینکه افزایش بیش از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به سیستم در دستور کار است، گفت: «اورژانس هوایی در زمینه مدیریت زمان و رساندن بیمار به مرکز درمانی، توانسته خدمات بسیار ارزشمندی ارائه دهد، اما درحال حاضر از آنها به صورت استیجاری در اورژانس استفاده میشود.»
معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور گفت: «بعد از طرح تحول ۵ بالگرد به ۳۳ بالگرد افزایش یافت که اغلب آنها اجارهای هستند. البته این بالگردها دید در شب نیستند و در حال حاضر امکان اجاره بالگردهای دید در شب وجود ندارد.» وی با بیان این مطلب که هدف ما کاهش زمان رسیدن و ارائه باکیفیت خدمات است، گفت: «استفاده از نرمافزارهای روز دنیا میتواند در این راستا موثر باشد و این اقدام از سالهای اخیر در کشور اغاز شده است.» نوری گفت: «در کشور ما نرم افزار اورژانس ۱۱۵ بومی شد که باعث ارتقا کیفیت خدمات و کاهش زمان ارائه خدمت شده است، چراکه یکی از مشکلات ما تغییر نام خیابانهاست و مردم در زمان حادثه برای آدرسدهی دچار استرس میشوند. این نرم افزار آدرس را دقیق به ما نشان میدهد.» وی با بیام اینکه مجلس و دولت باید کمک کنند تا به استانداردهای روز دنیا دست پیدا کنیم، ادامه داد: «از ابتدای سال تاکنون ۳۹ پایگاه روستایی را راهاندازی کردیم که معتقدیم باید افزایش یابد.»
نوری تاکید کرد: «افزایش کیفیت خدماترسانی در بخش اورژانس نیازمند کار جمعی و هماهنگی کلیه سازمانها و نهادها است تا بتوان هر روز بیشتر از قبل خدمات شایسته به مردم عزیز کشورمان ارائه دهیم.»
هزار مورد تماس مزاحم با اورژانس در هر روز
همچنین در این مراسم رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه روزانه ١٠٠٠ تماس مزاحم با اورژانس برقرار میشود، گفت: «از مردم خواهش میکنیم تماس بیمورد و غیرمرتبط نگیرند.»
پیمان صابریان گفت: «از ۵ مرداد امسال موتورلانسها آغاز به کار کردند و درحال حاضر در ۱۴۱ نقطه شهر تهران موتورلانسها فعال هستند که تراکم و فعالیت آنها به حجم ماموریت در آن نقاط و محلات بستگی دارد.» وی با بیان اینکه با توجه به ترافیک شهری، موتورلانسها به خدمترسانی بهتر و در دسترستر به مردم کمک میکنند، افزود: «در سال جاری بیشترین ماموریتها در آذرماه بوده که ۱۹ هزار و ۵٧۵ ماموریت گزارش شده است، یعنی هر موتورلانس تقریبا روزانه ۷ ماموریت انجام داده است.» صابریان اظهارداشت: «ورود موتورلانسها به مجموعه اورژانس تهران، مصرف سوخت آمبولانسها را تا۵۰ درصد و فرسودگی آمبولانسها را ۳۰ درصد کاهش داده است.» رئیس سازمان اورژانس تهران با اشاره به اینکه استفاده از موتورلانسها به گواهینامه دیگری هم نیاز دارد، خاطرنشان کرد: «انجام انفرادی ماموریت سخت است و همین امر ما را مجاب کرد تا آموزشهای مضاعفى به این همکاران ارائه دهیم.» صابریان تصریح کرد: «روزانه ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تماس تلفنی داریم که حدود ١٠٠٠ مورد آن مزاحمت است و از مردم خواهش میکنیم بیمورد و غیرمرتبط، تماس نگیرند.»