مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، جزئیات برنامه این شرکت را برای پیوستن به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا اعلام کرد.
به گزارش سایت خبری لویدزلیست، انتظار میرود ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به عرصه حملونقل جهانی بازگردد که این بازگشت با خرید کشتیهای کانتینر بر جمعاً به ظرفیت ۵۷۹ هزار TEU، فلهبر به ظرفیت جمعاً دو میلیون DWT و تانکر به ظرفیت جمعاً ۱.۶ میلیون DWT همراه خواهد بود. این کشتیها تا سال ۲۰۲۰ در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی جای میگیرند. توسعه ناوگان و بهروزرسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی بهعلاوه ساخت کشتیهای جدید با هزینه بالغبر ۱۲۰ میلیارد دلار از محل حسابهای مسدود شده ایران در بانکهای خارجی به دلیل تحریم تامین میشود. در گزارش لویدزلیست آمده است: «این شرکت حضور در توافقنامههای بزرگ و اشتراکگذاری کشتیهای خود را در سر میپروراند و در همین خصوص مذاکراتی با شرکت کشتیرانی هند و ازسرگیری روابط و همکاریهای حملونقلی طی یک توافقنامه مشارکتی ایران و هند انجام داده است. توافقنامه حملونقل دریایی ایران و هند پس از ۳۸ سال فعالیت در سال ۲۰۱۳ و به دلیل تحریمها از فعالیت بازماند.» برنامههای ایران پس از تحریمها در بخش صنعت، بهتدریج در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست. محمد سعیدی در آگوست سال جاری جایگزین محمدحسین داجمر شد و مدیریت IRISL را به عهده گرفت. داجمر پیشازاین بهواسطه تحریمها در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران قرارگرفته بود. بر اساس این گفتگو که از دفتر لویدزلیست در کپنهاگ انجام شد، سعیدی گفت: «تمامی محدودیتها علیه ایران از ژانویه ۲۰۱۶ برداشته خواهد شد و در همین خصوص ایران برنامه ویژهای برای ورود قوی و سریع به حملونقل جهانی دارد.» پیشازاین در رسانهها شاهد انتشار اخباری از کشتیرانی جمهوری اسلامی و هدف آن برای پیوستن به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا بودیم و هماکنون جزئیات این طرح توسط سعیدی عنوان شد. بر اساس برنامههای مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفتههای آتی با صرف هزینههایی که بهواسطه تجارت با چین، کره جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق میگرفت، بسته خواهد شد. البته پس از لغو تحریمها شاهد روانه شدن ۱۲۰ میلیارد دلار پول به ایران خواهیم بود. انتظار میرود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی بهخصوص در چین شود. سعیدی در این خصوص به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین و سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتیسازیهای چینی اشاره کرد. وی از کشتیسازیهای کرهای بهمنظور خرید کشتیهای دستدوم سخن به میان آورد.