رئیس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: «گرچه دارا بودن نرم افزار خدمات پس از فروش در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی نزد ما از امتیاز ویژهای برخوردار است اما هنوز دستور به الزام آن داده نشده است.»
حسین عظیم زاده با اشاره به تفاوت ارائه خدمات پس از فروش در حوزه تجهیزات پزشکی و دیگر حوزهها افزود: «نخست اینکه ابزارهای سرویس و تعمیر در این حوزه نسبت به حوزههای دیگر اختصاصی و پرهزینهتر هستند نکته دوم اینکه تعمیرکار تجهیزات پزشکی نمیتوانند با اتکا به تجربه صرف و بدون کسب آموزشهای تخصصی و فنی، خود را صاحب مهارت در این حوزه بداند.»
او مسئله «سلامت محور» بودن تجهیزات و ملزومات پزشکی را یکی دیگر از نکات متمایز خدمات پس از فروش حوزه تجهیزات پزشکی و دیگر حوزهها دانست و در ضرورت آن گفت: «اگر دستگاه بهصورت صحیح تعمیر نشود حتی ممکن است جان افراد را تا آستانه مرگ به خطر اندازد.»
عظیمزاده معتقد است موضوع تعمیرات و نگهداری تجهیزات پزشکی اصول و قواعد خاصی دارد که نمیتوان سرسری از آن گذشت.
او با اشاره به تنظیم کاربردی ضوابط خدمات پس از فروش شرکتهای تجهیزات پزشکی تصریح کرد: «سابقه تدوین آن به حدود 10 سال پیش و زمانی که برنامه و آییننامهای برای خدمات در این حوزه وجود نداشت باز میگردد هر چند در آن زمان هم اگر شرکتی قصد ارائه خدمات داشت اصولا مبنای آن را نمیدانست.»
ایفدانا