بر اساس اظهارات مسئولان ارشد راهنمایی و رانندگی تهران از هر چهار خودروی مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی، یک خودرو مردود شده است و بهواقع میتوان گفت قریب به 25 درصد خودروها در آزمون سلامت موفق به کسب نمره قبولی نشدهاند. آمارها موید مراجعه حدود 406 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی است و به تعبیری از مجموع مذکور بیش از 100 هزار خودرو از زیر ذرهبین نظارت فنی و زیستمحیطی سربلند بیرون نیامدهاند و نیازمند به تعمیر و بازبینی در سیستم سوخترسانی و موتوری خود بودهاند. قرار است از روز شنبه مجددا طرح نظارتی بر خودروهای آلاینده در پایتخت اجرایی شود. سازوکاری که با رصد پلاک خودروها، برخورداری آنها را از برگه سلامت (معاینه فنی) بررسی و در صورت فقدان آن جریمههای تعریفشده اعمال خواهد شد. سهم خودروها در آلایندگی زیست محیط کلانشهرها غیرقابلانکار است و قطعا با کنترل و رفع و نارساییهای احتمالی در وسایل نقلیه، از حجم و ضریب آلودگیهایی که هرساله دامنگیر شهرهای پرجمعیتی همچون تهران میشود کاسته خواهد شد. یکی دیگر از تبصرههای قانون تصویبشده برای خودروهای آلاینده به اعمال جریمه سه برابری (150 هزارتومانی) و توقیف ششماهه گواهینامه (در صورت تکرار تردد با خودروی آلاینده) معطوف میشود. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران درباره علت وقفه افتادن و در نظر گرفتن یک بازه زمانی مشخص برای عدم اجرای طرح جریمه دوربینی خودروهای آلاینده میگوید: «عدم برخورداری بخش قابلتوجهی از خودروهای پایتخت از برگه معاینه فنی، عامل اصلی وقفه لحاظ شده بوده است و بهواقع با لحاظ کردن فرصتی برای رانندگان و مالکان خودروها، این تصمیم اتخاذ شد تا نسبت به اخذ برگه معاینه فنی اقدام کنند.» خودروهای آلاینده به یکی از جدیترین چالشهای سلامت زیستمحیطی تبدیلشده است. معضلی که مقرر است از روز شنبه با اعمال جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، نسبت به مهار و کنترل هر چه بیشتر آن اقدام شود.