عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص قرارداد با شرکت ایرباس، گفت: «قرارداد خرید هواپیما اجزای بسیار زیادی دارد. مسائل فنی بسیار پیچیدهای درباره موتور، قطعات، نحوه تامین قطعات و ... مورد بحث قرار میگیرد. قرارداد خرید هواپیما از ایرباس بیش از 500 صفحه است و به طور مرتب تیمهای مختلفی از نمایندگان شرکتهای هواپیما ساز از جمله ایرباس، ATR و سایر شرکتها به ایران میآیند تا بتوانیم درباره جزییات مذاکرات کنیم. درباره هر یک از این مسائل باید تیمهای متخصص و فنی هر دو طرف با یکدیگر به مذاکره بپردازند و درباره هر بند از قرارداد به توافق برسند و بندهای قرارداد را نهایی کنند.» وی ادامه داد: «بخش اعظمی از این موارد فنی و تکنیکال مورد به مورد بحث و نهایی شده است. توافق بر سر هر یک از این بندها بسیار زمان بر خواهد بود.» بنا به گفته وی، اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالاً تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان میشود. بنابراین تا آن زمان قرارداد نهایی شده است. بخشی از این قرارداد در رابطه با موضوعات تکنیکال است. بخشی دیگر از این قرارداد به موضوعات مالی اختصاص دارد که در حال انجام است و مراحل نهایی را طی میکند. بخش دیگر این قرارداد مربوط به مقررات روابط بین الملل و گرفتن مجوز اوفک (سازمان زیر مجموعه وزارت خزانهداری آمریکا) است که نسبت به اخذ این مجوز خوش بین هستیم. وی تاکید کرد: هیچ دلیلی برای اینکه قراردادها با شرکتهای هواپیما سازی به نتیجه نرسد، نمیبینم. اما هرگز گزینههای خود را محدود به یک یا دو شرکت هواپیما ساز نمیکنیم. برای خرید هواپیما از همان ابتدا که مذاکرات با ایرباس را شروع کردیم، با شرکت بویینگ هم وارد مذاکره شدیم و همچنان که با این دو شرکت در حال مذاکره هستیم، با شرکت MRG ژاپن هم وارد مذاکره شدهایم. وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد: «فکر میکنم فضای عمومی بسیار مثبت است. لازم نیست که پیش گویی کنیم، صبر میکنیم تا وضعیت روشن شود اما فضا را منفی نمیبینم.» وی افزود: «ما با جهان وارد این بحث شدهایم که ایران به عنوان یک کشور مستقل از موضع برابر و از موضع استقلال حاضر است با تمام کشورها وارد مذاکره شود و رابطه اقتصادی برقرار کند. این یک علامت از طرف ما است و زمانی که کشورها وارد مذاکره با ما میشوند به این معنا است که ما را به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل پذیرفتهاند.»