معاون نظارت و برنامهریزی سازمان غذا و دارو معتقد است که تجویز داروهای ایرانی توسط پزشکان به بازاریابی شرکتهای تولید کننده نیز بستگی دارد. شرکتهایی که در این زمینه علمی و قوی هستند، خیلی سریع توانستهاند بازار واردات را تصاحب کنند. اکبر عبدالهیاصل اظهارداشت: «بازار داروی دنیا تقریبا نزدیک به یک تریلیون دلار است و 15 درصد آن در اختیار داروهای ژنریک قرار دارد که قیمت آنها حدود 150 میلیارد دلار برآورد شده و البته بیشتر پولها به شرکتهای برندساز سرازیر میشود.» وی با اعلام اینکه منحنی داروی ژنریک کشورهای پیشرفتهای مانند آمریکا، کانادا و اروپا نسبت به کل داروهای مصرفی رشد صعودی دارد، تاکید کرد: «داروی تولید داخل باید تا حد ممکن قوی شود و یکی از راههای قوی شدن شرکتهای دارویی کشور، رقابت سنگین است.» عبدالهی ادامه داد: «حدود 50 درصد داروهای مورد نیاز آمریکا به عنوان تولیدکننده اول دارو در دنیا تولید داخل بوده، در حالی که 95 درصد داروهای مورد نیاز ما تولید داخل است.» عبدالهیاصل اظهارداشت: «بهتر است دارویی را که تولید آن برای ما صرفه اقتصادی و جنبه استراتژیک ندارد، وارد کنیم. در عوض با تولید بیشتر داروهای دیگر که میتوانیم آنها را ارزان تولید کنیم، صادرات دارویی کشورمان را افزایش دهیم.»
وی با عنوان این مطلب که شرکت بدون رقیب مرده است، افزود: «باید رقابت وجود داشته باشد که قوی شویم. ما اجازه رقابت میدهیم اما نه آنقدر که تولید داخلی بشکند. ما مطمئن هستیم هیچ شرکت تولید داخلی با سیاستهای وزارت بهداشت نمیشکند.»
شفاآنلاین