چندی پیش رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی از کاهش شکایات تعرفهای و زیرمیزی خبر داد. این در حالی بود که ایرج خسرونیا اذعان کرد که در حال حاضر بیشتر شکایتها مربوط به حوزه بیمارستانهاست. خسرونیا با بیان اینکه در تهران نیز 17 الی 18 پرونده در خصوص شکایات تعرفهای ثبت شده است، تصریح کرد: «درحال حاضر تخلفات بیشتر در حوزه خود بیمارستانهاست. به این معنی که بیمارستانها بنابر اشتباهات محاسباتی پول زیادی میگیرند. بنابراین بیشترین میزان شکایات در حوزه بیمارستانها و افزایش دریافت وجه از سوی آنهاست، در حالیکه تعداد شکایات مربوط به تعرفهها و زیرمیزی کاهش یافته است.»
به گفته وی، منظور از اشتباهات محاسبهای در بیمارستانها این است که مثلا زمانی که بیمار همراه دارد، در بیمارستان از او پول بیشتری اخذ کرده یا در زمان تشکیل پرونده پول بیشتری میگیرند و در برخی موارد نیز پول تخت را افزایش میدهند؛ سپس با محاسبه این اقدامات کوچک پول بیشتری از بیمار دریافت میکنند.
وی اعلام کرد: «این تخلفات بیشتر در بیمارستانهای خصوصی اتفاق افتاده و تاکنون 30 مورد شکایت در این خصوص داشتهایم که اخطاریه به آنها داده شده، برای آنها تشکیل پرونده داده و محاکمه شدهاند.»
در همین زمینه، معاون اجرایی دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در خصوص این تخلفات، گفت: «بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، دستورالعملهای بسیار مفصل با بیان جزئیات برای امور مالی و اداری بیمارستانها نوشته و ابلاغ شد و نظارتهایی هم انجام میشود تا نحوه دریافت هزینهها از بیماران مشخص شود، اما بهخاطر آشنا نبودن به امور حسابداری و مالی، برخی بیمارستانها در محاسبه مبلغ دریافتی مشکل دارند که این هم چندان زیاد نیست. یعنی ممکن است با وجود نظارت در صورتحساب بیماران اشتباهی شود.»
نادر عسگری در خصوص محاسبه دریافتی بیماران، گفت: «یک سامانههای محاسباتی برای پرونده بیماران و اعمال دستورالعملهای طرح تحول در دانشگاهها و بیمارستانها داریم که در آن رعایت حقوق بیماران و کاهش هزینه از جیب بیماران پیشبینی شده است و زیرساخت آن را در بیمارستانها فراهم کردهایم. در این سامانه برنامهنویسی برای سهم پرداختی بیمار، بیمه و بیمارستانها مشخص شده است. چون در گذشته سامانههای الکترونیکی در بیمارستانها متنوع بود، اما الان این سامانهها را ارتقا دادهایم تا همه به یک صورت باشند.»
وی در خصوص تخلفات بیمارستانهای خصوصی گفت: «طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای خصوصی در بخش تعرفه است. ما یک کتابچه تعرفه به این بیمارستانها ابلاغ کردیم و تعرفهها واقعی شدند تا مطابق با هزینهها بیمارستانهای خصوصی هم دریافتی داشته باشند.
در گذشته ممکن بود، خارج از تعرفهها، دریافتی یا به اصطلاح زیرمیزی بگیرند، اما الان نظارت داریم که طبق تعرفهها هزینه دریافت شود و این نظارت مستمر است. بررسی ما هم نشان میدهد که این زیرمیزیها کم شده است، اما به هرحال این یک کار فرهنگی است و مردم ما خودشان نباید به این پرداختها رضایت بدهند.»