سپید: از امروز رسیدگی به شکایات مردم در خصوص نحوه اجرای تعرفهها در مراکز دولتی و خصوصی آغاز خواهد شد. معاون درمان وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از سامانه رسیدگی به تخلفات پزشکی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: «از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه پرداخت غیررسمی با مجموعه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی همراهی کرده و از طریق تماس با سامانه تلفنی ۱۶۹۰ یا سایت اینترنتی www. ۱۶۹۰. ir تخلفات را به گوش مسئولان برسانند.»
محمد حاجی آقاجانی با اشاره به در جریان بودن مراحل اول و دوم طرح تحول سلامت ادامه داد: «از اول مهرماه نیز گام سوم طرح تحول سلامت یعنی اجرای کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت آغاز شده است. امروز نیز مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفهای را در دستور کار داریم و این برنامه نظارتی با شعار تکریم جامعه پزشکی و تضمین حقوق مردم راهاندازی شده است.» وی با بیان اینکه سامانه ۱۶۹۰ با شعار تکریم جامعه پزشکی و تضمین حقوق مردم راهاندازی شده است؛ خاطر نشان کرد: «این سامانه سه هدف را دنبال میکند: کاهش پرداخت هزینههای مردم، ایجاد دسترسی به خدمات و ارتقای کیفیت خدمات.»
آقاجانی اظهار داشت: «در بیمارستانها به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم، پرداخت از ۴۰ به ۱۰ درصد رسید و در روستاها از ۶ به ۳ درصد کاهش یافت و ارائه خدمات منحصر به بیمارستانها شد تا بیماران به خارج از آن هدایت نشوند.» وی با اشاره به اینکه ایجاد انضباط مالی در بخش دولتی و خصوصی از دیگر اهداف طرح است، ادامه داد: «به طوریکه ۱۷۰۰خدمت جدید تعرفهگذاری شد، همچنین در بخش پاراکلینیک خصوصی پرداخت از جیب ۲۵ درصد کاهش یافت و با تعرفههای نسبتاً واقعی ارتقای کیفی خدمات در بخش دولتی و بهبود وضعیت بیمارستانهای دولتی دنبال میشود.» معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه ارتقای کیفیت خدمات دولتی با تعرفههای نسبتا واقعی و همچنین تزریق بیمهها را از دیگر اهداف اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت خواند و ضمن اشاره به مبحث آموزش پزشکی افزود: «به دنبال تعرفهگذاری نامناسب، گرایش به برخی رشتهها بسیار زیاد شده بود
به طوری که برخی رشتههای مادر طب مورد استقبال قرار نمیگرفتند و همین موضوع آینده پزشکی ما را تهدید میکرد. بر این اساس لازم بود که رویکرد مناسبی در تمام رشتهها اتفاق افتد.»