مطالعات جدید نشان میدهد که گفتگوی مستقیم با نوزادان در بهبود و بالارفتن مهارتهای اجتماعی آنها بسیار تاثیرگذارتر از خواندن کتاب یا نشان دادن تصاویر به آنها است.
در حقیقت براساس این مطالعات جدید پژوهشگران مشخص شد که ایجاد رابطه غیررسمی و صمیمانه با کودک مانند گفتگو و حرفزدن در زمینههای مختلف به صورت مکرر، سبب بهبود شرایط تطبیقپذیری اجتماعی آنها شده و تاثیر مثبت این فعالیتها بر ذهن نوزادان بسیار بیشتر از روشهای سنتی پیشین مبتنی بر خواندن کتاب یا نمایش تصاویر به آنها است.
در همین زمینه دکتر سوزان ایگان از اساتید رشته روانشناسی در دانشگاه لیمریک که سرپرستی این پژوهشها را برعهده دارد، اعلام کرد: «مطالعات و آزمایشهای ما نشان میدهد که اگرچه مطالعه و خواندن کتاب روشی بسیار مفید برای ایجاد ارتباط با نوزادان است، این عمل سبب بالا رفتن مهارتهای اجتماعی وی نشده و در عوض گفتگو با نوزاد به دلیل ایجاد رابطهای دو طرفه سبب افزایش این مهارتهای اجتماعی میشود.» در این مطالعات 7 هزار و 845 نوزاد نه ماهه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند و نتایج فوق حاصل آنالیز این آزمایشهای علمی است.
یافتههای این پژوهشگران نشان میدهد که وجود مکالمه مستمر میان والدین و کودک نوزاد در شرایط مختلف و حتی در زمانی که کودک در حال انجام کاری دیگر است، سبب بالا رفتن شناخت و ادراک نوزاد از محیط اطراف شده و این موضوع در گسترش و بهبود روابط اجتماعی وی تاثیری بهسزا خواهد داشت.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کتاب خواندن همچنان یکی از روشهای توصیه شده به والدین برای ایجاد رابطه مناسب با نوزادان و بالا بردن سطح مهارتهای ذهنی آنها است و تلفیق این دو روش میتواند تاثیر زیادی بر نوزادان داشته باشد. در خاتمه باید خاطرنشان کرد که این پژوهشگران در حال ادامه تحقیقات خود روی نوزادان هستند تا از این طریق و به وسیله مطالعات درازمدت، تاثیر کتابخوانی و گفتگو با کودک را در بازه زمانی سه ساله مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.
MNT