معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ۱۱۰ هزار خودروی جدید به دلیل کسب استانداردهای یورو۴ آلودگی خاصی ایجاد نمیکنند، گفت: «سازمان حفاظت محیط زیست هم به طور ادواری همه خطوط تولید خودرو را بازرسی میکند و این بازرسیها در همه ابعاد اجرای استاندارد یورو۴ است و هر کجا با استاندارد لازم منطبق نباشد، شمارهگیری خودرو ممنوع میشود.» وی در ادامه تصریح کرد: «با توجه به گزارشهای متعددی که به ما میرسد و بازرسیهای مستمر، اطمینان ما نسبت به استاندارد یورو۴، صد درصدی است. علاوه بر این بنزین هم هر سه ماه یک بار بازرسی میشود و بنزین داخلی هم باید استانداردهای یورو ۴ را دارا باشد. در واقع با بازرسیهای مستمر و تاکید بر استانداردهای لازم، باید گفت این خودروها حداقل آلایندگی را خواهند داشت.»
فرزاد هوشیار، رییس سازمان رفاه شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح حامی برای پیوند خانوادههای ثروتمند و فقیر پایتخت گفت: «کمتر از ۱۵ هزار پلاک فقیر در تهران وجود دارد که این افراد به نان شب محتاج هستند. در همین راستا با وجود یک میلیون خانواده ثروتمند در پایتخت، میتوان با جلب حمایت این خانوادههای ثروتمند نسبت به پوشش خانوادههای فقیر پایتخت اقدام کرد و برهمین اساس پروتکلی تحت عنوان طرح حامی در سازمان رفاه شهرداری تهران کلید خورده است.» وی با بیان اینکه براساس این طرح در هر سرای محله مجمع خیرین شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: «برهمین اساس اعضای سراهای محله حامیان فرهنگی، شغلی، اقتصادی و... را در محلات شناسایی میکنند و نسبت به پیوند خانوادههای فقیر و ثروتمند اقدام میکنند و برهمین اساس میتوانیم نسبت به پوشش خانوادههای فقیر تهران اقدام کنیم.»
ولی آذروش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودورهای تهران با اشاره به اینکه ۱۱ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز از آزمون ترمز مردود میشوند، گفت: «خرابی کمک فنر و یا صاف بودن لاستیکها در نیروی ترمز گیری خودرو اثر گذار است و یا عدم میزان فرمان میتواند موجب خرابی و صاف شدن لاستیکها شود. در همین راستا بر اساس مطالعات انجام شده در سنوات گذشته منابع متحرک (وسایط نقلیه) نقش ۸۰ درصدی در آلودگی هوای کلانشهر تهران را دارد و معاینه فنی میتواند حداقل ۲۳درصد در کاهش آلودگی هوا موثر باشد. در حال حاضر بالغ بر ۸۰درصد از خودروها فاقد معاینه فنی میباشند و بدون هیچ کنترلی آزادانه در حال آلوده کردن هوای شهر است.» آذروش که با اظهار نگرانی از عدم اصلاح قانون معافیت معاینه فنی خودروهای نو و تغییر آن از ۵ سال به ۲ سال، تصریح کرد: «متاسفانه در خصوص اصلاح آن در مدت این چهارسال هیچگونه اقدامی انجام نگرفته و وضعیت نحوه بررسی آن در کمیسیونهای مرتبط نامشخص است.