سپید: در حال حاضر زنان حدود 20 درصد افراد سیگاری جهان را تشکیل میدهند و در بعضی کشورهای جهان، تعداد زنان سیگاری در حال افزایش است. در کشور ما نیز سالهای اخیر میانگین سن شروع مصرف دخانیات در زنان رو به کاهش بوده که این آمار نگران کننده است. به گزارش ایسنا، اکنون تولید کنندگان و فروشندگان محصولات دخانی بیش از پیش زنان را هدف هجوم تبلیغات فریبنده و جذاب خود قرار میدهند، زیرا زنان علاوه بر اینکه خود میتوانند در شمار مصرف کنندگان جدید درآیند، الگوی مناسبی برای سیگاری شدن سایر اعضای خانواده نیز خواهند بود.
متاسفانه در سالهای اخیر، شاهدیم که با کم شدن زشتی مصرف دخانیات در جامعه، مصرف دخانیات به ویژه قلیان میان پسران و دختران نوجوان و زنان جوان افزایش یافته و حتی در مواردی، اعضای خانواده بدون توجه به اثرات سوء قلیان در کنار یکدیگر از آن به عنوان یک وسیله تفریحی یا وسیلهای برای افزایش صمیمیت بین خود استفاده میکنند.
صنایع دخانی برای جذب مصرف کنندگان بیشتر از بین نوجوانان و جوانان به ویژه دختران و زنان جوان، از تبلیغات نادرست بسیاری کمک میگیرند. بعضی از این تبلیغات نادرست مثل احساس جذاب شدن، مورد توجه بودن، مستقل شدن، بزرگ شدن، اجتماعی شدن، پذیرفته شدن توسط همسالان، الگو گرفتن از هنرپیشهها، بعضی باورهای غلط مثل اینکه سیگار کشیدن باعث رفع عصبانیت، خستگی، رفع دلشوره، تقویت ذهن یا هضم غذا میشود و در نهایت ساده انگاری در مورد مصرف قلیان به عنوان یک ماده دخانی کم خطرتر از سیگار(در حالیکه قلیان کم خطر نیست و هر وعده مصرف آن تقریبا با مصرف 40 تا 80 نخ سیگار برابری میکند.) باعث تحت تاثیر قرارگرفتن دختران می شود ترویج مصرف قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی در خانواده، یکی از ترفندهایی است که تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات دخانی برای فروش بیشتر به کار میبندند.
البته علاوه بر تبلیغات صنایع دخانی، موارد دیگری نیز به افزایش مصرف دخانیات در جامعه دامن میزنند که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
عرضه روز افزون و شایع مواد دخانی در اماکن تفریحی، رستورانها و قهوه خانهها
استفاده از قلیان بعنوان یک وسیله تفریحی و بی ضرر
تبلیغات فریبنده در مورد قلیان و تنباکوهای میوههای و معطر
تغییر مصرف قلیان از شکل سنتی در سنین بالا به شکل مدرن (میوهای و ...) در سنین پایینتر
در دسترس بودن و ارزان بودن انواع مواد دخانی
مصرف سیگار و قلیان توسط سایر افراد خانواده
وجود تنشها و ناهنجاریهای خانوادگی در خانوادههای بیثبات و فقدان حمایتهای خانوادگی
کاهش زشتی مصرف دخانیات میان زنان و دختران
نداشتن مهارتهای زندگی لازم برای مقابله با استرسها و ناملایمات زندگی، از جمله مهارت «نه گفتن»
وضعیت اقتصادی و معیشتی نامناسب
نداشتن اعتماد به نفس کافی
سرطان ریه در زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری
استعمال دخانیات مثل سیگار، قلیان و ... عوارض بسیاری را هم در مردان و هم در زنان ایجاد میکند که مهمترین آنها بیماریهای قلبی – عروقی، سکته، بیماریهای ریوی مانند سرطان ریه، سرطانهای دهان، حلق، حنجره، مری، معده، مثانه، چروک شدن پوست، زرد شدن دندانها و ... اما بعضی از این بیماریها در زنان، سریعتر و در سنین پایینتر ایجاد میشود یا شایعتر است. به عنوان مثال زنان، با تماس با مقدار کمتری دود سیگار، به سرطان ریه مبتلا میشوند؛ یا یک نوع سرطان ریه (آدنوکارسینوما) در زنان سیگاری شایعتر از مردان سیگاری است.