مدیرکل دفتر نظارت بر موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه فقط دو مجوز پرواز برنامهای و فوقالعاده در سیستم مسافری داریم، از الزام ایرلاینها به درج قوانین استرداد بلیت روی سایتهای خود خبر داد و گفت: «چارتر قرارداد ایرلاین با یک تورگردان یا آژانس با مسافر است. مرتضی دهقان درباره مجوزهای پروازی اظهار داشت: «دو نوع برنامه پروازی در پروازهای مسافری ایرلاینها وجود دارد که یکی از آنها برنامه پروازی اصلی است.»
وی با بیان اینکه دو فصل پروازی در سیستم هواپیمایی داریم، گفت: «این فصول شامل فصل پروازی زمستانی و تابستانی است؛ فصل پروازی تابستانی از 30 فروردینماه شروع میشود و تا ابتدای مهرماه ادامه دارد و پس از آن فصل پروازی زمستانی از ابتدای مهرماه آغاز میشود و تا 30 فروردین سال بعد ادامه دارد.»
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: «هر شرکت هواپیمایی میتواند قبل از آنکه فصل پروازیاش آغاز شود، برنامه پروازی خود را متناسب با ناوگان و مسیر به سازمان هواپیمایی کشور اعلام کند و سازمان هواپیمایی کشور هم پس از بررسی، به فرودگاه اعلام میکند و ایرلاین مجاز میشود، در همان تاریخ فروش بلیتهای خود را انجام دهد.»
وی ادامه داد: «یکسری از پروازها هم وجود دارد که شرکت هواپیمایی در قالب فوقالعاده درخواست میکنند، این با توجه به ایام سال و تقاضای سفر انجام میشود.»
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی درباره پروازهای چارتری تاکید کرد: «اصلاً مجوزی تحت عنوان چارتر توسط سازمان هواپیمایی صادر نمیشود، بلکه در کنار پروازهای برنامهای، فقط مجوز پرواز فوقالعاده صادر میشود، اما متاسفانه اصطلاح پرواز چارتری با مجوز پرواز فوقالعاده و برنامهای اشتباه گرفته میشود.»
دهقان با اشاره به اینکه چارتر تعریف خاص خود را دارد، توضیح داد: «چارتر قراردادی است که بین شرکتهای هواپیمایی و یک تورگردان یا بین یک دفتر خدمات مسافرت هوایی با یک مسافری که خدمات تور لازم دارد، منعقد میشود.»
بنا به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی سقف قیمتهای بلیت هواپیما برای مسیرهای داخلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است، شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند، بر مبنای قیمتهایی که به شرکتهای هواپیمایی اعلام شده است فروش بلیت را انجام دهند.
دهقان این را هم گفت که هر دفتر خدمات مسافرت هوایی که بخواهد فروش بلیت هواپیما را انجام دهد، قراردادی با شرکت هواپیمایی منعقد میکند و با پذیرش شرایط طرفین، فروش بلیت آن ایرلاین انجام میشود، هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد، نرخ بلیت صندلی خود را بالاتر از نرخهای مصوبی که سازمان هواپیمایی کشور تعیین کرده است به دفاتر اعلام کند، ضمن آنکه هیچ دفتر خدمات مسافرتی مجازی هم که مجوز فعالیت دارد، نمیتواند نرخهای بالاتر به مسافر ارائه دهد.
بنا به گفته دهقان، مسافرانی که مایل به دریافت پکیج تور هستند، میتوانند از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای «مجوز بند ب» پکیج تور خریداری کنند که شامل مواردی نظیر بلیت هواپیما، هتل، امکانات تفریحی تور، بلیتهای مراکز تفریحی مقصد و از این قبیل است که در این باره سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم نظارت دارد.
دهقان درباره قوانین استرداد بلیت هواپیما اظهار داشت: «تا چندی پیش قوانین استرداد بلیت هواپیما ثابت بود اما طبق قوانین بینالمللی هر شرکتی میتواند قوانین استرداد متفاوتی با یک شرکت هواپیمایی دیگر داشته باشد، زیرا این امتیازاتی است که یک شرکت هواپیمایی به مسافر میدهد؛ بهعنوان مثال یک شرکت هواپیمایی اعلام میکند تا 24 ساعت قبل از پرواز اگر بلیت استرداد، شود، مثلاً 30 درصد بهای بلیت کسر میشود، اما شرکتی دیگر در راستای خدمات بهتر 10 درصد از مبلغ کل را کسر میکند، پس مسافر ترجیح میدهد از شرکتی که جریمه کمتری را برای ابطال بلیت در نظر گرفته است، بلیت بخرد.»
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: «شرایط استرداد بلیت هر شرکت هواپیمایی متفاوت است که البته به ایرلاینها تاکید شده است، این شرایط روی سایت اینترنتی آنها
درج شود.»
ایرنا