حق دانستن: حقوق بنیادی بیمار شامل این موارد میشود: دانستن همه اطلاعات مربوط به مراقبت درمانی شما، جزئی از روال تصمیمگیری بودن و دادن رضایت واقعا آگاهانه.
حق احترام: حق بیماران برای اینکه با احترام و ادب با آنان رفتار شود، جنبهای بسیار عمیق دارد. احترام به بیماران به معنای احترام به همه جنبههای زندگی بیمار از جمله حساسیتهای فرهنگی، عقاید مذهبی و اختیار آنها برای تصمیمگیری است. بیماران بیمارستان همچنین حق دسترسی به خدمات مذهبی مانند خدمات مشاوره مذهبی در محل را دارند.
حق انتخاب ملاقاتکنندگان و حامیان: بیماران حق انتخاب ملاقاتکنندگان خود را دارند. این ملاقاتکنندگان لزوما منحصر به اعضای خانواده نمیشود. درصورتیکه شما به دلایل پزشکی نتوانید درباره مراقبت پزشکی خود تصمیم بگیرید، مجاز هستید که شخص انتخابی خود را نامزد انجام این کار کنید.
حق دریافت مراقبت با کیفیت بالا: هنگام بستری شدن در بیمارستان برای انجام جراحی باید بدانید که چه کسی این عمل را انجام خواهد داد. شما حق دارید، بدانید که چه کسی رئیس گروه جراحی و مسئول آن است و چه کسانی دستیاران او هستند. همچنین بیمار حق دارد از محل دقیق انجام عمل جراحی که آگاه باشد و بتواند با جراحش، نه فقط پزشکی در آن هنگام آنکال است، پس از جراحی در تماس باشد.
حق مراقبت اورژانس: بیماران حق دارند که بدون توجه به توان پرداخت هزینهها به خدمات اورژانس دسترسی داشته باشند. اگر بیمار خواستار درمان یک اورژانس پزشکی از جمله زایمان باشید، حق درخواست معاینه غربالگرانه پزشکی را دارد و بیمارستان درمانهای لازم برای پایدار کردن وضعیت بیمار را برای او فراهم کند و درصورتیکه قادر به انجام این کار نیست، بیمار را به بیمارستان دیگری که توانایی انجام این کار را دارند، منتقل کند.
حق شکایت: اگر با جنبههایی از درمان خود موافق نباشید یا فکر کنید که حقوقتان نادیده گرفتهشده است، اگر صحبت مستقیم با کارکنان درمانی مشکلتان را حل نکند، راههای ممکن متعددی در پیش روی شماست. یک راه این است که از مسئول شکایات در بیمارستان یا حامی بیمار صحبت کنید.